Batmansnäcka: Septaria porcellarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    • October 2004
    • 639

    Batmansnäcka: Septaria porcellarna

    Hej allihopa,

    jag hittade idag i en akvarieaffär en snygg snäcka som de kallade för Batmansnäcka (lat. Septaria porcellarna). Några erfarenheter och tips? Azur?

    Det som finns på tyska Wirbellosen AGs artbeskrivning lovar gott. Algätande, ta hand om matrester och kan föröka sig i sötvatten.

    Hejhopp. Ralp
    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Har inga erfarenheter av den, men det är en ren sötvattensneritid, så den funkar säkert bra. Släkting till mina Theodoxusar.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • ralp
      • October 2004
      • 639

      #3
      Oj - vad skojigt. Jag var tvungen att koppa in snäckorna lite väl hastig eftersom karet står på jobbet. De verkar dock inte ha tagit skadan av det. Nu ser jag en batman som skrapar glasrutan. Jättesnygga. Man ser till och med de "två stora framtänder".
      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        #4
        ÅH! Det skulle jag vilja ha! Undrar om man kan skicka dem med posten när det blir varmare...? Bor ju i Stockholm, ej begåvad med bil...
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Om de förökar sig är jag också intresserad av att få tag i några. Jag har skickat unga Theodoxusar med post (utan vatten, i ett provrör med en bit akvarieväxt), så jag skulle tro att det går att skicka de här med.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • ralp
            • October 2004
            • 639

            #6
            Jag köpte de här i Nyköping på Djurmagasinet(!). Styck 25kr. Om de har såna hemma då borde alla affärer kunna ta hem de. Men. Eftersom jag tycker själv att det var ett så roligt fynd. Så skulle jag kunna köper några åt er och skicka upp till huvudstan om ni är intresserad. Skicka gärna PM isåfall.

            Personligen tycker jag att de är verkligen sk*tfina. *Batman, lalalalala, Batman!*

            Hejhopp. Ralp
            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

            Kommentar

            • robinason
              • March 2006
              • 117

              #7
              spontant känner jag att jag oxå vill ha!:-) Har haft lite otur med tre stycken ampullarior som alla tre dött för mig inom loppet av en månad, kanske haft oturen att jag köpt dem från en affär som inte vårdat dem så bra. Har hört att det är ganska vanligt:-( men dessa små krabater ser ju riktigt roliga ut! Ingen som har lite mer erfarenhet av dem?

              Kommentar

              • robinason
                • March 2006
                • 117

                #8
                Är inte bra på tyska... men fattar jag det rätt så äter de inte växter, utan bara alger... stämmer det?

                Kommentar

                • ralp
                  • October 2004
                  • 639

                  #9
                  Japp... Bara alger inga växter. Men. Jag är inte så säkert längre att vetenskapliga namnet på snäckan (Septaria sp) som jag fick från affären stämmer. Det finns tydligen Batmansnäcka som populärnamn även i Tyskland. Nu har jag hittad flera länkar där snäckan kallas för: Neripteron tahitensis och tittar man på bilderna som stämmer de faktiskt mycket bättre in på de som jag köpte. Kommentarer?

                  Hursomhelst. Så snygg i skalen (altså mönstret) som jag postade i första länken/inlägget är mina batman i egentligen inte. Det är mest formen av skalen som jag tycker är häftig. Man ser ju snäckan mest undifrån när den "äter" på glasrutan. Visst passar namnet Batman bra men Darth Vader-hjelm skulle kanske passar ännu bättre.

                  Hejhopp. Ralp
                  110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                  Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                  18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                  16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                  Kommentar

                  Arbetssätt...