Räkbebisar i....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tekla82
    • March 2006
    • 98

    Räkbebisar i....

    Det verkar lite segt på "räktråden", så jag frågar här istället!
    På vissa av era bilder ser det ut som om ni har era räkbebisar i kar/bunkar utan syrepump och doppvärmare. Funkar det?
    Vågar inte sätta ner små bebisar i mina kar, pga. av glupska fiskar, så tänkte att de kunde få växa till sig lite först. Någon som vet!?!
  • ralp
    • October 2004
    • 639

    #2
    Ursprungligen postat av Tekla82
    ... På vissa av era bilder ser det ut som om ni har era räkbebisar i kar/bunkar utan syrepump och doppvärmare. Funkar det? ...
    Utan doppvärmare är nog absolut ingen problem ifall ditt kar står varmt. Utan filter kan vara lite knepigare kolla mitt svar här: http://www.zpet.se/forum/showthread....930#post764930

    Hejhopp. Ralf
    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

    Kommentar

    • Tekla82
      • March 2006
      • 98

      #3
      Hur....

      Tack för svaret!
      Men hur lång tid tror du att det tar innan de är så pass stora att man kan släppa dem i ett "vanligt" kar?
      Jag har ett kar med unga guppys, inga yngel direkt men i storleken halv vuxen guppy.
      Tror du de kan vara där först?
      De vuxna guppysarna är mycket glupska och skulle nog sätta i sig varenda liten räka omedelbart.....
      De blir väl ca. 2 cm som vuxna?

      Kommentar

      • ralp
        • October 2004
        • 639

        #4
        Inga garantier…

        Hej Tekla,

        jag tror faktiskt inte att du kommer får ett vettig svar på frågan. Det är så mycket gränsfall över det hela. OM det nu skulle funkar hos någon är det inte säkert att det kommer funkar hos dig: I just ditt kar (inredningen/storlek) med just dina guppies (individuellt humör, matvanor). Sedan behöver räkorna inte blir levande mat, det kanske räcker med att de blir ihjälstressad av fisksällskapet.

        Du får väl tyvärr "prova" dig fram.

        Fakta är i allfall att körsbärsräkor blir omkring 2cm. Hanar är oftast något mindre än honor. Beroende på olika faktorer som t.ex. vattenkvalite växar de ganska snabbt. Exakta värden har dock inte. Skulle TROR 12 veckor för att blir vullvuxen och 8 veckor för att blir könsmogen.

        Välkommen i räkträsket. Hejhopp Ralp.
        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          platy sorgmanteltetror kardinaltetra och nu endlers guppy men körsbärsräkorna fortsätter att föröka sej värre än kaniner.

          kan ju dock tilläggas att ja har bl.a en stor javaormbunke småräkorna kan gömma sej i.

          ralp, läste på annat forum att körsbär behöver 6månader från födsel tills dom kan producera nya småräkor om dom får tillräckligt med mat.
          tycker dock det låter lite länge personligen.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          Arbetssätt...