Kräfta med rom, vad gör jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christina H
    • January 2006
    • 25

    Kräfta med rom, vad gör jag?

    En av mina kräftor har uppenbarligen en massa rom under bakstjärten. Vad gör jag nu? Det skulle vara kul med en massa kräftbebisar.
    Förr mådde folk bättre än de hade det. Idag har vi det bättre än vi mår.
  • Christina H
    • January 2006
    • 25

    #2
    Nu har den legat på sidan hela dagen i sin grotta, med små korta utflykter då och då. Det skall bli intressant att följa utvecklingen. Är det ingen som haft gravida kräftor?
    Förr mådde folk bättre än de hade det. Idag har vi det bättre än vi mår.

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Beror på vilken sort du har. Titt som tätt hittar jag små minikräftor på rutorna, en del spar jag resten blir mat.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • ralp
        • October 2004
        • 639

        #4
        Nej. Jag har aldrig haft några men läst en del på tyska skaldjursforumet. Vad är det för art det handlar om? Då skulle jag kunna hämta lite fakta. Rent spontant och efter känsla skulle jag säger att det inte behövs göra så mycket - det är väl bara vänta. Möjligtvis flyttar yngelkäkande fisksällskap ifall de inte går ensamma...

        Hejhopp. Ralp
        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

        Kommentar

        • Christina H
          • January 2006
          • 25

          #5
          Jag har lagt upp en bild. Jag vet inte arten, men tror att det är en flodkräfta.
          I karet finns två kräftor, den andra är likadan, men har rött på klorna, och det tror jag är en hanne. Det finns även tre små krabbor, och inga fiskar.

          Förr mådde folk bättre än de hade det. Idag har vi det bättre än vi mår.

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Det är Cherax quadricarinatus du har, bara att hoppas på att äggen är befruktade så skall det nog bli småkräfor.

            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Christina H
              • January 2006
              • 25

              #7
              Tack för hjälpen. Då får vi se hur det utvecklas. Spännande värre.
              Förr mådde folk bättre än de hade det. Idag har vi det bättre än vi mår.

              Kommentar

              • Christina H
                • January 2006
                • 25

                #8
                Jag hittade denna länk till en mycket informativ beskrivning.
                Förr mådde folk bättre än de hade det. Idag har vi det bättre än vi mår.

                Kommentar

                • Fredde30
                  • January 2005
                  • 16

                  #9
                  Kolla denna gamla tråden oxå, samma fråga


                  Kommentar

                  • katriina
                    • January 2006
                    • 16

                    #10
                    Min kräfta är också med barn!

                    Hej Christina,
                    jag upptäckte att min ena kräfta, som jag för övrigt trodde var en hane, hade en massa rom under bakstjärten. Det blir jättespännade att se om det blir något.
                    Den senaste veckan har hon hållit på och grävt en grotta år sig själv, och hon har varit ute bara korta stunder, precis som din. Trodde att hon var sjuk eller nåt..
                    Mina kräftor är av arten cambarus sp. leopard. Bild på hanen kan du se här: http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=610487 Honan (som jag trodde var hanen) är mycket mörkare. Och dom är underbart söta båda två!

                    Lycka till!
                    /Katriina
                    Min zoon: http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=610487

                    Kommentar

                    • Christina H
                      • January 2006
                      • 25

                      #11
                      Tyvärr har jag nu ett dystert besked. Enligt fiskeriverket, så är det INTE tillåtet att föra in kräftor till Sverige, än mindre sälja dem i butikerna, och absolut inte odla dem.
                      Hur gör vi nu? Kräftskiva? suck...
                      Förr mådde folk bättre än de hade det. Idag har vi det bättre än vi mår.

                      Kommentar

                      • Christina H
                        • January 2006
                        • 25

                        #12
                        Jag fick muntligt besked ifrån en tjänsteman på Fiskeriverket idag att de enda kräftor som är tillåtna i akvarium i Sverige är den svenska flodkräftan och signalkräftan. Alla andra är förbjudna.
                        Förr mådde folk bättre än de hade det. Idag har vi det bättre än vi mår.

                        Kommentar

                        • katriina
                          • January 2006
                          • 16

                          #13
                          Oj, det var ju inte så kul att höra :-( Ändå säljer många akvariebutiker kräftor..
                          Jag tänker behålla och vårda mina kräftor, jag menar vad kan man göra annars, man kan ju inte avliva dom heller bara för att någon har gjort ett misstag och tagit in dom i Sverige!
                          Min zoon: http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=610487

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            skulle tro förbudet är grundat på att inga kräftor ska få komma ut ii naturen som inte redan finns där.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Guy Palm
                              • March 2002
                              • 5720

                              #15
                              skulle tro förbudet är grundat på att inga kräftor ska få komma ut ii naturen som inte redan finns där.
                              Det stämmer, och därför så är, vad jag hört, kräftor från australien inte förbjudna. Inte helt säker, finns nog någon annan som kan svara på detta.
                              Guy
                              ,Poecilia,SKS,GOC,

                              Kommentar

                              Arbetssätt...