skitig räka!hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • red cap 74
    • January 2006
    • 30

    skitig räka!hjälp!

    hej har 2 bruna räkor vet ej namnet på dom ,men dom börjar se dammiga ut eller lite ludna på skalet och benen,vad göra eller skall dom ömsa vad är tecken på det ?är första gången jag har räkor ,dom verkar pigga annrs för dom städar hela tiden
  • CalleAkvarist
    • November 2005
    • 1059

    #2
    Skulle du kunna lägga upp bilder? Svårt att ge ett svar om man inte vet vilken räka det är. Det kan ju vara så att den vill ömsa.

    Kommentar

    • red cap 74
      • January 2006
      • 30

      #3
      jag tror

      Ursprungligen postat av calle95
      Skulle du kunna lägga upp bilder? Svårt att ge ett svar om man inte vet vilken räka det är. Det kan ju vara så att den vill ömsa.
      hej igen jag tror det är körsbärsräkor någon bild kan jag ha svårt att få fram men o dom ska ömsa vad är teckena då? eller kan dom vara sjuka?dom är ju annars som valigt äter och städar förfullt.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        är skalet flammigt kan de va tecken på ömsning.

        en av mina räkor blev ordentligt flmmig precis innan ömsningen.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • red cap 74
          • January 2006
          • 30

          #5
          hej igen

          Ursprungligen postat av Raven
          är skalet flammigt kan de va tecken på ömsning.

          en av mina räkor blev ordentligt flmmig precis innan ömsningen.
          hej !jag kan inte säga att skalet är flammigt utan det ser ut som det är en hinna lite hårigt runt hela räkan och benen eller ser ut som dom är skitiga svårt att förklara men hoppas det är ömsning på gång och inget annat .fiskarna verkar ju bra inget konstigt med dom och som sagt räkorna verkar pigga,men hur länge håller en ömsning på ?

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            har bara sett 1 ömsning hittills och det va min stora sfrikanska jättefilteräka och det tog nån minut kanske sen höll den sej undan ett par dar.

            vissa räkor är lite småhåriga.

            EDIT:
            men noterade att skalet såg flammigt ut 2 timmar innan ömsningen.
            räkan va precis ny då så vet inte hur länge skalet hade varit flammigt.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • CalleAkvarist
              • November 2005
              • 1059

              #7
              Ursprungligen postat av red cap 74
              hej igen jag tror det är körsbärsräkor någon bild kan jag ha svårt att få fram men o dom ska ömsa vad är teckena då? eller kan dom vara sjuka?dom är ju annars som valigt äter och städar förfullt.
              Om dom ömsar är det ett tecken på att dom trivs och mår bra =)!

              Kommentar

              • elin.
                • March 2006
                • 3

                #8
                Hej!! hoppas min fråga passar här.. är helt ny så jag vet inte.. men är det någon som kan berätta för mig vart man kan köpa körsbärsräkor i västra götaland?? Är sugen på såna då jag förstått att dom är bra som städerskor?? ((måste säga att jag även tycker det är rätt grymt med räkor.))
                är även sugen på nån slags krabba, men jag har läst att slamsugare äter dom??

                Kommentar

                • CalleAkvarist
                  • November 2005
                  • 1059

                  #9
                  Ursprungligen postat av elin.
                  Hej!! hoppas min fråga passar här.. är helt ny så jag vet inte.. men är det någon som kan berätta för mig vart man kan köpa körsbärsräkor i västra götaland?? Är sugen på såna då jag förstått att dom är bra som städerskor?? ((måste säga att jag även tycker det är rätt grymt med räkor.))
                  är även sugen på nån slags krabba, men jag har läst att slamsugare äter dom??
                  Det finns ingen fisk som heter slamsugare. Du menar malar (sådana som sitter under mitt nick). Dom äter inget levande, så oroa dig inte!

                  Kommentar

                  • red cap 74
                    • January 2006
                    • 30

                    #10
                    det var ömsning!!

                    Ursprungligen postat av calle95
                    Om dom ömsar är det ett tecken på att dom trivs och mår bra =)!
                    hej nu har dom ömsat och blev mkt pigga och alerta efter riktigt roliga att studera nu!och vad fina dom blev,tack för alla svar.

                    Kommentar

                    • elin.
                      • March 2006
                      • 3

                      #11
                      calle95: hehe. tack... använde mitt eget namn på malen... tyckte också att det lät konstigt att dom skulle äta något sånt som en krabba...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...