Röd sötvattens krabba

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marija
    • March 2006
    • 38

Röd sötvattens krabba

Har införskaffat en röd sötvattens krabba och han är trevlig mot både fiskar och växter.
    Tänkte bara höra med er andra (som då också äger eller har ägt en sån här krabat) Hur lärde ni dem var maten serverades?
    Ger han en halv algtablett (börjar med det) och försöker "pricka" stället där han är när jag lägger i det.. men ibland förflyttar han sig och de glupska fiskarna börjar käka på tabletten.

Vill hellre att han är mätt än upptäcker hur goda mina växter är (då får han flytta till ett eget kar!)

Trodde han skulle vara mer aggressiv, men igår så åt han och en platy ihop..utan några problem.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Jag antar att det är en Sesarma bidens?
    De är inte egentligen vattenlevande, utan sumplevande. I naturen bygger de hålor i strandkanten, och i akvarium är min erfarenhet att de inte klarar sig särskilt länge om de inte kan gå upp på land ibland. Annars är de ovanligt snälla för att vara krabbor, och rör inte fisk eller växter.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Marija
      • March 2006
      • 38

Ursprungligen postat av Azur
      Jag antar att det är en Sesarma bidens?
      De är inte egentligen vattenlevande, utan sumplevande. I naturen bygger de hålor i strandkanten, och i akvarium är min erfarenhet att de inte klarar sig särskilt länge om de inte kan gå upp på land ibland. Annars är de ovanligt snälla för att vara krabbor, och rör inte fisk eller växter.
      Tack, allt det där vet jag redan...han har möjlighet att gå upp. Men annars är Sesarma Bidens faktiskt helt vattenlevande. Enda gången de vill komma upp är när de ömsat skal och är sårbara för andra djur, då torkar skalet snabbare i luften. Fast i de flesta böcker och på internet står det faktiskt att de både äter småfisk som sover på botten (som neontetra) och massakerar växter om de inte får en variernade och smaskig kost.

Det jag undrade över är hur man får dem att få en fast matplats. Har du själv haft denna krabba?

Annars kanske det finns någon annan som vet det.. så inte mina fiskar blir övergödda och krabban ger sig på växter.

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Nej, den är inte vattenlevande. Har den en chans så gräver den verkligen en håla strax ovan vattenlinjen, och där bor den sen, och den går inte bara upp ur vattnet för att skalet skall hårdna (den är snarare mer utsatt ovanför ytan än under, f.ö.).

Japp, jag har haft S. bidens. Jag har haft ett par stycken, dels några som jag försökte hålla helt akvatiskt (de dog på nån vecka), dels några som gick hos min sköldpadda, och de grävde gångar i jorden på landdelen. De levde i flera år, till jag rev akvariet, och var nog uppemot 4 cm tvärs över skalet när jag avslutade akvariet, men jag såg dem aldrig någonsin under hela perioden. Gissningsvis plockade de mat under natten.
        Jag har aldrig sett en S. bidens ta en frisk fisk, ens en som står och sover. Däremot äter de förstås på svårt sjuka eller döda fiskar.

Jag vet inte vad du menar med en fast matplats. De plockar åt sig det de hittar, lägger du maten på samma ställe tar de den där.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Marija
          • March 2006
          • 38

Ursprungligen postat av Azur
          Nej, den är inte vattenlevande. Har den en chans så gräver den verkligen en håla strax ovan vattenlinjen, och där bor den sen, och den går inte bara upp ur vattnet för att skalet skall hårdna (den är snarare mer utsatt ovanför ytan än under, f.ö.).

Japp, jag har haft S. bidens. Jag har haft ett par stycken, dels några som jag försökte hålla helt akvatiskt (de dog på nån vecka), dels några som gick hos min sköldpadda, och de grävde gångar i jorden på landdelen. De levde i flera år, till jag rev akvariet, och var nog uppemot 4 cm tvärs över skalet när jag avslutade akvariet, men jag såg dem aldrig någonsin under hela perioden. Gissningsvis plockade de mat under natten.
          Jag har aldrig sett en S. bidens ta en frisk fisk, ens en som står och sover. Däremot äter de förstås på svårt sjuka eller döda fiskar.

Jag vet inte vad du menar med en fast matplats. De plockar åt sig det de hittar, lägger du maten på samma ställe tar de den där.
          Jag menar att han sitter på sin plats, släpper jag algtabeletten där så försvinner han ibland och då kommer glupska fiskar och äter tabletten. Jag läste om någon här som t.ex matade sin på pumpen.. men det kanske var för att han satt där. Aja.. får prova mig fram.

Kommentar

• Vandal
            • January 2006
            • 1655

ett akvarium är ju en ganska begränsad miljö för ett revir och därför kan man nog anse hela akvariet som fast matplats...
            om du matar när du släcker så missar ju fiskarna det och krabban får rubbet...
            over and out /Petter
            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

http://saltvattenvandal.blogspot.com/

Kommentar

Arbetssätt...