Tiger snäckor, någon som har erfarenhet av dom ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azzy
    • January 2006
    • 74

Tiger snäckor, någon som har erfarenhet av dom ?

Försöker hitta information om det min akvarie affär kallar Tiger snäckor. Hur är dom på alger ? Förökar dom sig lätt ? Kräver dom speciella förhållanden för att trivas ? Äter dom växter ?
    Eller om någon har en bra länk där man kan läsa om Tiger snäckan och andra arter.
    Har försökt googla men inte lyckats särskilt bra.
    http://www.aquariumblog.blogspot.com/
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

kanske hitttar nåt på www.applesnail.net
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

Om det är Neritina natalensis som avses, kan jag säga att det är de är otroligt bra algätare, de bästa jag nånsin sett, och de förökar sig inte alls. Larverna behöver bräckt eller salt vatten för att överleva, och såvitt jag vet har ingen lyckats odla dem i fångenskap.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Tropfrog
        • October 2002
        • 8083

Jag har testat dessa sniglar ett par gånger, men aldrig med positivt resultat. Det verkar vara svårt att få dem att äta annat än alger.
        MVH
        Magnus
        min zoon

Kommentar

• Azzy
          • January 2006
          • 74

Tack för länken, precis vad jag behövde. Jo det är nog Neritina natalensis såg ut prexis så där , kul att dom är bra på alger. Hoppas att det finns några kvar . Dom verkar gå åt som smör i solsken.

Topfrog: Vad var det som inte funkade ?

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Tropfrog har alldeles rätt: de tar inget annat foder än alger, och svälter oftast ihjäl i akvarium. Har man inte kraftig algväxt kommer de troligen att dö - när man ser dem i zooaffären har de dessutom svält i veckor, och är redan på gränsen att svälta ihjäl.
            Här är en bild jag tog på en av mina: den betar alltså rent, så det blir ett spår efter den där den går fram. De vita kornen är ägg-kokonger, men larverna kräver som sagt saltvatten så jag har aldrig fått några avkomlingar från dem.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Var hittar ni Neritina-arterna på hemsidan som länkas till i Ravens länk?
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Hittade nu natalensis men inga andra

Gäller samma för Neritina turriata som för natalensis dvs de äter enbart alger?
                Jag har denna art - fast det vete sjutton vad det är för den liknar väldigt mycket natalensis!!!!!!

Lägger in två foton nedan
                Bifogade filer
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Azur
                  • March 2003
                  • 12946

Kjell: Svårt att säga om du har samma art. Neritina turrita har lite högre spira än Neritina natalensis, plus att de vanligen inte har zick-zack bandning, och min gissning är att dina snäckor också är natalensis.

Kommentar

• Azzy
                    • January 2006
                    • 74

Tur att jag frågade och fick den här infromationen, så mycket alger har jag inte så dom lär svälta ijäl och det vill jag ju verkligen inte. Får titta efter några andra sniglar som äter både alger och annat men inte växter.

Kommentar

• Solo
                      • December 2003
                      • 142

Tjena! Ampullarior eller " Ampularidae Pomacea Bridgesii" äter alger, rör inte ens minsta yngel och rör inte växter så länge annan mat finns tillgänglig. Ampullariorna äter det mesta, rester av fiskmaten, alger, kokt sallad, fiskavfall, döda fiskar samt döda växtdelar. Mycket trevliga och vackra snäckor. Guldgula eller gul/gråa till färgen det kan man välja.
                      Mvh Solo.
                      Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

Kommentar

• Azzy
                        • January 2006
                        • 74

Ursprungligen postat av Solo
                        Tjena! Ampullarior eller " Ampularidae Pomacea Bridgesii" äter alger, rör inte ens minsta yngel och rör inte växter så länge annan mat finns tillgänglig. Ampullariorna äter det mesta, rester av fiskmaten, alger, kokt sallad, fiskavfall, döda fiskar samt döda växtdelar. Mycket trevliga och vackra snäckor. Guldgula eller gul/gråa till färgen det kan man välja.
                        Mvh Solo.
                        Ja men precis vad jag söker efter ! Tack ska du ha. Får höra om någon av akvarie butikerna har dom annars får dom väl beställa

Kommentar

• ralp
                          • October 2004
                          • 639

Ursprungligen postat av Azur
                          ... De vita kornen är ägg-kokonger, men larverna kräver som sagt saltvatten så jag har aldrig fått några avkomlingar från dem.
                          http://mikes-machine.mine.nu/specime...a_DSC_1109.jpg
                          Jag har läst att det kan blir svårt att blir av med de vita kornen. Stämmer det?

Ursprungligen postat av Azzy
                          ... Får titta efter några andra sniglar som äter både alger och annat men inte växter.
                          Mina Clithon corona (antennsnäckor) städar glasrutan hela tiden. De är roliga att titta på och behöver också bräckt vatten för att kunna föröka sig. Jag har haft de nu i snart ett år. Rekommenderas varmt!

Hejhopp. Ralf
                          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

Kommentar

• Azur
                            • March 2003
                            • 12946

Ursprungligen postat av ralp
                            Jag har läst att det kan blir svårt att blir av med de vita kornen. Stämmer det?
                            Japp. Det verkar som om kokongerna har kalkskal, och blir som en liten vit ring när de kläcks - och den vita ringen den sitter där den sitter.

Apropå kalkskal tror jag inte dessa snäckor trivs särskilt bra i mjukt & surt vatten heller.

Kommentar

• ralp
                              • October 2004
                              • 639

Ursprungligen postat av Azur
                              Japp. Det verkar som om kokongerna har kalkskal, och blir som en liten vit ring när de kläcks - och den vita ringen den sitter där den sitter.
                              Detta gör de tyvärr ointressant för mig. Yttligare ett plus för "mina" Clithon corona eftersom jag har aldrig hittad vita korn från de.

Hejhopp. Ralf
                              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

Kommentar

Arbetssätt...