"Maskar/snigelkryp" Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fly
    • January 2006
    • 88

    "Maskar/snigelkryp" Hjälp!

    Vet inte om det här är rätt kategori, men:
    Upptäckte idag något litet kryp på akvarieglaset. Ska väl nämnas att det är ett 50 liters, varit igång i några veckor, med en fullvuxen Crystal red räka och 5 små ungar. Köpte för någon dag sedan en zebrasnigel, en hornsnäcka och lite javamossa. Upptäckte senare även en ca centimeterstor konformad snigel. Annars är det finkornig sand, sten, javaormbunke och några snäckor/ostron (tomma ) som dekoration.

    "Snigelliknande":
    Hittade iaf två små snigelliknade saker: vit "kropp" med en genomskinlig "kropp" runt om och en liten ätande mun (som hos en snigel). Den ena hade dessutom ett mörkare parti baktill, men jag kunde inte se om det var ett skal.

    "Mask":
    Små, vita som rör sig förhållandevis snabbt över glasytan. En var ca 1/2 cm och några som var någon millimeter.

    Tycker INTE det ser så frächt ut med "maskar" i akvariet. Hoppas inte att balansen och miljön är helt körd i botten eftersom det här har inträffat.
  • Fly
    • January 2006
    • 88

    #2
    Tillägg: De "snigelliknande" krypen är bredare och ovala.

    Ingen som vet vad det kan vara eller var jag kan hitta information? Har sökt på Zoopet, men vet inte riktigt vad jag ska söka efter...

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      maskar är inte direkt ovanligt och växer i antal vid övermatning.
      mycket tilltalande tilltugg för diverse fiskar.

      kan ju slänga ner nån/några guppy, dom ska tycka om maskar efter vad jag läst.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • P.Backstrom
        • January 2006
        • 16

        #4
        Hej.

        Du har inte fått iglar då?
        De är lite platta och ovala till formen men maskiga de har sugmun som kan se ut som den en snigel eller ansistrus har.
        Vet inte om jag har sett någon som är vit de jag har haft har varit brunaktiga.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av Fly
          "Snigelliknande":
          Hittade iaf två små snigelliknade saker: vit "kropp" med en genomskinlig "kropp" runt om och en liten ätande mun (som hos en snigel). Den ena hade dessutom ett mörkare parti baktill, men jag kunde inte se om det var ett skal.
          Antagligen triklada plattmaskar, även kända som 'planarier'. Så här ser en typisk planarie ut:

          Färgen är gräddvit, det mörka inuti är tarminnehåll. De är små rovdjur och asätare, i ditt akvarium äter de säkerligen överbliven fiskmat.

          "Mask":
          Små, vita som rör sig förhållandevis snabbt över glasytan. En var ca 1/2 cm och några som var någon millimeter.
          Form, färg, hur rör de sig, ser du några som helst detaljer på dem?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Fly
            • January 2006
            • 88

            #6
            Azur / P.Backstom
            Låter som det ni beskriver; plattmask/igel. som sagt är det två olika former.
            Azur:
            De är formade som små maskar (förmodligen plattare, svårt att se pga storleken). "Glider" fram, men ser också ut som när larver rör sig; "ålande". Färgen stämmer, men de är så små så tarminnehåll ser jag inte (inga detaljer), det är på den andra formen.

            Raven:
            Jag har ett par platy i det andra karet, var lite rädd att de skulle äta upp räkbebisarna, men det kanske skulle funka? Vill ju inte att maskarna exploderar i antal. Har sett fler (mini-små) idag. Räkorna är ju dock snabba.

            Men fiskar äter både plattmaskar och iglar, eller? I så fall är det ju bara att "ge sig iväg med håven".

            Tack för all hjälp!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Iglar rör sig som mätarlarver - de har en sugkopp i vardera änden. Så det är nog inte vad du har.

              Det finns mindre och smalare plattmaskar också, eventuellt är det såna du har.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Fly
                • January 2006
                • 88

                #8
                Okej. Tycker du jag ska flytta över platy? Eller behöver jag köpa någon guppy?

                Kommentar

                Arbetssätt...