växtätare..??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robinason
    • March 2006
    • 117

    växtätare..??

    Såg idag att vattenspikbladplantan jag har hade blivit rätt så illa åtgången utav min snäcka. har en ampullaria, en Pomacea bridgesii tror jag att det är. Men nu börjar jag tveka, eftersom jag läst att dessa inte ska gå på växter. Kan växten varit skadad? Den var ganska nyinlagd, och risk finns att vissa blad farit illa pga kylan vid transporten. Eller Kan det vara så att även "snälla" ampularior kan kalasa på vattenspikblad? Någon som har erfarenheter utav detta?

    Tackar för alla svar på förhand

    /Robert
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

    #2
    Det är inte det att ampullarierna inte gillar växter. Grejen är att de har för mjuka tänder för att kunna tugga i sig annat än ehh ja rutten eller lite förmultnade gammla växtdelar. Så Vi kan nog räkna bort din snäcka. Vad har du för andra fiskar?
    Mina akvarier:

    180l Sällskap
    112l SA biotop

    Kommentar

    • robinason
      • March 2006
      • 117

      #3
      Det finns fyra guppies och nio neontetror plus två otocinclus affinis i burken. Jag har sett snäckan flyta runt på vattenspikbladet. Men det du skriver styrker nästan min misstanke om att växten kanske tagit lite skada av låg temperatur innan den hamnade i karet. Det skulle ju kunna "mjukat" upp bladen. Hoppas att växten repar sig och att mina snäckor, köpte en kompis till den tidigare idag, låter växterna vara ifred i fortsättningen.

      /Robert

      Kommentar

      • Simon B
        • January 2005
        • 395

        #4
        Ja, det är knappast någon av akvarie invånarna som är på den så det är bara att hoppas att den tar sig.
        Mina akvarier:

        180l Sällskap
        112l SA biotop

        Kommentar

        • robinason
          • March 2006
          • 117

          #5
          Det åter ju lugnande. Jag räknar ju helt kallt med att det verkligen är Pomacea bridgesii snäckor jag fått tag i när jag köpt ampullarior. Det är väl så att det är det mest troliga... eller?

          Kommentar

          • Simon B
            • January 2005
            • 395

            #6
            Jag är ingen expert på just sniglar men Pomacea bridgesii är antingen stora och gula eller stora och bruna. Tror inte det finns så många stora sniglar. Sedan har de långa spröt som fladdrar omkring och ett slags andningsrör de använder som snorkel för att andas atmosfärisk luft. Det som slog mig först och främst när jag såg dom i akvarie butiken var snabbheten . De tog sig fram jätte fort.
            Mina akvarier:

            180l Sällskap
            112l SA biotop

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              göder du med nåt ?

              vattenspikblad växer rätt fort och förbrukar en del näring
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              Arbetssätt...