lite snäckfunderingar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robinason
    • March 2006
    • 117

    lite snäckfunderingar.

    Jag har några guppys i ett litet kar utan cirkulation. Har inte något bottengrus utan har planterat några växter i grus i småglas. Tycker det är snyggt att ha det så. Nu har jag börjat få lite alger på glasytan. Ville skaffa något djur för att hjälpa till att hålla detta nere. Kom hem med två stycken gula snäckor från butiken. Tror att det är Pomacea bridgesii. Efter ett dygn märker jag redan att de nästan skräpar ner mer än de verkar göra rent.

    Samtidigt med dessa snäckor köpte jag lite fisk till ett annat kar, ett 50 liters som jag har på jobbet (klassrummet, jobbar som lärare). Med de fiskarna kom som bonus lite flytväxter, tror att det kanske kan vara andmat..?? men i botten på påsen såg jag oxå några pyttesmå snäckor. Skalet såg smalt och vasst ut och de var inte större än ett par millimeter.Vilken art är detta tror ni? Min gissning är att dessa följt med då jag bad att få lite extra utav andmaten..?? Tror dock inte att jag fick i några av dessa sniglar i karet, utan la dem i en burk bredvid.

    Min fundering, eller fråga nu är.... Skulle kanske dessa små mini snäckor passa bättre i lilla gyppyburken än de två gula snäckorna? Gör de någon nytta som "fönsterputsare"?

    De Gula snäckorna skulle ju kunna flytta in i 50liters karet, som dessutom är tempurerat. Skulle kanske passa dem bättre..??

    Tacksam för svar och synpunkter på detta inlägg.
    /Robert
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    Ursprungligen postat av robinason
    Jag har några guppys i ett litet kar utan cirkulation.
    hur får dom syre ??
    hur sköter du den biologiska reningen ?
    att köra utan filtrering och cirkulation kan i värsta fall klassas som alvarlig misskötsel med allt va det innebär.

    Nu har jag börjat få lite alger på glasytan.
    vad är det för alger ?
    du kan glömma att ha algfritt och ha fiskar utan biologisk rening ger en MYCKET bra grogrund för algodling.
    man kan begränsa vissa alger genom att ha i växtgödning typ pmdd


    Efter ett dygn märker jag redan att de nästan skräpar ner mer än de verkar göra rent.
    dom måste ju också skita och har du inget bottengrus så finns de ingenstans de kan ta vägen å då syns de.

    men i botten på påsen såg jag oxå några pyttesmå snäckor. Skalet såg smalt och vasst ut och de var inte större än ett par millimeter.Vilken art är detta tror ni?
    svårt å säga men du kan ju titta in på www.applesnail.net
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • robinason
      • March 2006
      • 117

      #3
      byter del av vatten två gånger i veckan och då suger jag utmed botten och håller efter "skiten" på det sättet. Syresättare är väl de växter jag har. Det var iaf vad de sa i affären..?? Har ett par olika sorter, bl.a. vattenpest som jag tror ska vara en bra "syreproducent".

      Nu ställde du mer nya frågor än vad du kunde hjälpa mig att svara på mina. Har du nån hjälp att komma med? (var ju liksom det jag hoppats på när jag skrev)

      Kommentar

      • sonsam
        • October 2005
        • 101

        #4
        Jag har fått med mig små sniglar med växter och dom har jag haft i yngelbyttan där mina nyfödda guppyyngel var några veckor på tillväxt. I det karet på bara några liter hade jag ingen pump. Dom höll helt algfritt. Jag hade inte så mycket växter och gjorde ett vattenbyte var eller varannan dag. Har funderat på det där med syresättningen, men guppy uppehåller sig mycket vid ytan och skapar faktiskt en ytrörelse på vattnet mest helatiden och det är ju det som behövs för att syresätta vattnet om jag förstått rätt. Vad säger i som kan det här?

        Kommentar

        • robinason
          • March 2006
          • 117

          #5
          Kul att höra att snäckorna höll rent i ett litet kar åt dig. Jag har nu flyttat hem dessa pyttesmå snäckorna. Är svårt att avgöra om det är något liv i dem eller inte, men har sett lite rörelse i några av dem iaf. Det svåra nu blir bara att försöka se till att de inte följer med när jag dammsuger bottnen, behöver ju göra det ganska ofta...

          Återstår nu bara frågan om de större gula snäckorna ska flytta till det tempurerade karet. Efter lite efterforskning så känner jag mig nu inte helt säker på om det verkligen är Pomacea bridgesii eller om det kan vara Gul Pomacea canaliculata jag hoppas ju på att det är av den första sorten. Vill känna mig mer säker på det innan jag släpper in dem i det andra karet där jag satsar mer på växterna!

          Läste någonstans att de gula snäckor som saluförs i sverige nästan alltid är av arten Pomacea bridgesii, nån som kan bekräfta detta??

          tack på förhand.

          Kommentar

          Arbetssätt...