Räkiga frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Watermelon
    • November 2005
    • 140

    Räkiga frågor

    Om Anna blir rik när hon fyller år om drygt en månad så funderar hon på att köpa ett litet 15-liters kar med några läckra dvärgräkor Har bara några frågor:

    1. Hur är det egentligen, kan man blanda olika små räksorter i ett akvarium?

    2. Hur många räkor ryms i ett 15 liters?

    3. Kan någon berätta lite om den otroligt fina, gröna räkan
    "Caridina cf. babaulti"? Tror ni man kan beställa hem dessa via djuraffär?

    Det var allt för tillfället
    110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
    Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

    20 Liters Räkkar
    Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    1.
    beror lite på men dom flesta arter går ok.

    2.
    beror på vilken art du väljer och hur akvariet i övrigt ser ut.
    varför bara 15L ?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • ralp
      • October 2004
      • 639

      #3
      Ursprungligen postat av Watermelon
      1. Hur är det egentligen, kan man blanda olika små räksorter i ett akvarium?
      2. Hur många räkor ryms i ett 15 liters?
      Det finns arter som kan korsa sig. T.ex. Crystal Red och Bi eller Tiger. Här finns en tabell (X = gå att ha ihop). Med tanken på fråga två skulle jag dock inte rekommendera att blanda ihop fler arter. Starta med 8 till 10 stycken så blir det förhoppningsvis fler.

      Ursprungligen postat av Watermelon
      3. Kan någon berätta lite om den otroligt fina, gröna räkan "Caridina cf. babaulti"? Tror ni man kan beställa hem dessa via djuraffär?
      Jag har aldrig sett gröna räkor i Sverige varken i affären eller på grossistlistan. Men det finns dock en odlare - Daniel - här i Nyköpingstrakten som har några stycken som kommer från Tyskland.
      Som nybörjare skulle jag rekommendera Körsbärsräkor. De är enklast och tåligast. Just gröna räkor kan vara lite känslig plus att det lär vara omöjlig att din affär får tag på några stycken.

      Hejhopp. Ralf
      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

      Kommentar

      • Watermelon
        • November 2005
        • 140

        #4
        Större än 15 liter har jag inte plats för i mitt rum, också hade jag inte tänkt något särskilt stort projekt :P

        Jag har redan två körsbärsräkor i mitt stora kar som syns till ibland. Funderar på Crystal Red om jag skaffar räkkar
        110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
        Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

        20 Liters Räkkar
        Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

        Kommentar

        • ralp
          • October 2004
          • 639

          #5
          Då så - då är du ju ingen nybörjare - heller Ta Crystal Red - de är nog finaste dvärgräkor som finns med rätt färgklass. Och köp gärna lite fler kompisar till dina två körsbärs annars känner de sig lite välj ensam

          Hejhopp. Ralp
          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Det sägs ju alltid att amanoräkor ska födas upp i bräckt vatten. Att ynglen (eller rommen) inte klarar sötvatten.

            Så då undrar jag, hur "bräckt" ska vattnet vara? Väldigt salt?
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • Watermelon
              • November 2005
              • 140

              #7
              Ursprungligen postat av ralp
              Då så - då är du ju ingen nybörjare - heller Ta Crystal Red - de är nog finaste dvärgräkor som finns med rätt färgklass. Och köp gärna lite fler kompisar till dina två körsbärs annars känner de sig lite välj ensam

              Hejhopp. Ralp
              Skulle gärna göra det, men de är ju så inihelvete dyra >.< 100 spänn för två pyttisar, också ser jag nästan aldrig till dem...de har nämligen bosatt sig i filtret :P
              110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
              Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

              20 Liters Räkkar
              Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

              Kommentar

              • gladhertha
                • February 2005
                • 1755

                #8
                50 kr st!? Det är ju rena rama rean! För mig kostar det 60-80kr st... Fast, jag odlar ju eget nu....haha.
                Mvh Hanna
                Min Zoon

                Kommentar

                • gladhertha
                  • February 2005
                  • 1755

                  #9
                  eller var det körsbär som kostade 50kr st?? :P
                  Mvh Hanna
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Watermelon
                    • November 2005
                    • 140

                    #10
                    Ursprungligen postat av gladhertha
                    50 kr st!? Det är ju rena rama rean! För mig kostar det 60-80kr st... Fast, jag odlar ju eget nu....haha.
                    Det var körsbär ;P Nu har de crystal red i djuraffären också så jag stod där och blängde idag De är ju så himla fina! Om man köpte tre stycken så gick de lös på 150 spänn...holy bananas X)

                    Just ja, du har ju räkfarm Gör du något speciellt för att få dem att föröka sig? Hur stort är akvariet?

                    Och förresten; Kan räkor "inavla" sig?
                    110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
                    Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

                    20 Liters Räkkar
                    Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av Watermelon
                      Och förresten; Kan räkor "inavla" sig?
                      ja men TROR dom är mer okänsliga en fiskar då dom är mindre komplexa djur.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Tastyfish
                        • February 2005
                        • 1761

                        #12
                        däremot kan vissa räkor vara otroligt kännsliga.. precis som vissa fiskar, ibland kan det tillochmed gå ner till så "simpla" saker som individsfrågor .

                        jag tycker att det borde vara en liten grupp akvarister som satsar på att få in räkor i sverige, då av finare modellen . eller ja inte super fina men typ "green shrimp" och andra arter som är svåra att få tag i i sverige... gbg har det ju halv lätt (rätt ,mkt närmare tyskland än vi va? ). men det kan fortfarande bli dyrt med resa osv.

                        man borde nästan börja planera det osv? vore riktigt kul med tanke på att många svenska akvarister hadde gynnats.. och en kul grej är att det skulle gynna akvarie räk branschen i sverige rätt mkt om det fanns ett större urval!
                        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                        Måste skaffa mig fler djur!

                        Kommentar

                        • gladhertha
                          • February 2005
                          • 1755

                          #13
                          Jag ska antagligen ta in till sommaren, från utlandet. *antagligen tyskland* Träffade Ralp här på Zoopet på Bollmora Auktionen och han pratade om att beställa i sommar han också. Han har dessutom gjort det förut. Så då kanske ett gäng kan gå ihop och sambeställa??
                          Mvh Hanna
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • ralp
                            • October 2004
                            • 639

                            #14
                            Ursprungligen postat av Watermelon
                            ... Och förresten; Kan räkor "inavla" sig?
                            Ursprungligen postat av Raven
                            ja men TROR dom är mer okänsliga en fiskar då dom är mindre komplexa djur.
                            Själv har jag inte kommit sålangt så det skulle blir problem. Men tyska räkodlare är väldig ängelägna att jämt byta till sig "färsk" blod. Det skall går bra att odla/inavla upp till 5te respektive 6te generation sedan blir det stora problem. Om de inte dör direkt så slutar de att föröka sig.

                            Hejhopp. Ralp
                            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                            Kommentar

                            • ralp
                              • October 2004
                              • 639

                              #15
                              Ursprungligen postat av gladhertha
                              Jag ska antagligen ta in till sommaren, från utlandet. *antagligen tyskland* Träffade Ralp här på Zoopet på Bollmora Auktionen och han pratade om att beställa i sommar han också. Han har dessutom gjort det förut. Så då kanske ett gäng kan gå ihop och sambeställa??
                              Det är riktig. OM jag hinner att erbjuda räkorna ett hem då skall jag köper några olika arter och då är det Tyskland som gäller. Att samordna är nog inget problem, de flesta räknördar finns endå här i Sörmland/Sthlm bortsett från några "goa gubbar och tjejer"

                              Hejhopp. Ralp
                              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                              Kommentar

                              Arbetssätt...