Krabbor?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zirkonxenia
    • January 2006
    • 42

Krabbor?

Hej.

Jag har för ögonblicket körsbärsräkor som städare i mitt akvarium men jag skulle tro att risken att dom försvinner är stor när jag släpper ner mina slamkrypare så nu letar jag alternativ så här i förväg om det skulle hända.

Finns det någon sötvattenskrabba som inte blir större än 5 cm och som är duktig på att äta avfall och alger? Jag har nämligen inga fiskar i akvariet så jag behöver något annat som äter upp algerna och avfallet efter slamkryparna.

Mvh Veronica
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Om du med avfall menar avföring så kommer det att bli svårt. Vad jag vet finns det inga krabbor som äter bajs.

Annars så finns det ju en del mangrovekrabbor som kommer från samma biotop som slamkrypare, men de måste du mata.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• zirkonxenia
      • January 2006
      • 42

Nej, jag menade matrester, hudöms, döda växtdelar och dylikt.

Vad heter mangrovekrabborna och vad äter dom?

Kommentar

• spotUP
        • April 2003
        • 31

Våra slamkrypare åt krabbor.

Kommentar

• fishboy
          • January 2006
          • 45

det finns ju redclaw krabba den blir bara fyra cm och kan både lev i bräkt elr söt vatten den äter det mesta
          Mvh Theo

Kommentar

• Marija
            • March 2006
            • 38

Ursprungligen postat av fishboy
            det finns ju redclaw krabba den blir bara fyra cm och kan både lev i bräkt elr söt vatten den äter det mesta
            en sesarme bidens..

jag har en sån, men han rensar ju inte i akvariet... äter lite växtdelar som ligger på botten då och då.
            Han sitter mest och bajsar själv...

Kommentar

• Azur
              • March 2003
              • 12946

Sesarma bidens är den krabba som är lättast att få tag i, som funkar alldeles utmärkt i ett slamkryparakvarie, och som dessutom är minst trolig att äta upp slamkryparna (de flesta krabbor är mycket rovgiriga).

Kort sagt den art jag skulle rekommendera.

Alger äter den däremot inte, såvitt jag vet. Det finns algätande krabbor, men jag har aldrig sett några till försäljning. Eftersom det är ett bräckvattensakvarium kan du ju fundera på om inte malajsiska tornsnäckor och zebrasnäckor kunde vara ett alternativ.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Leonard
                • January 2006
                • 2352

Såg en krabba idag i en zooaffär som hade oranga ögon och en stor vit fläck över "ryggen" (skalet) och som annars var mörkare lila, den skulle tydligen inte bli mer än 5-6cm (som sånna man fångar på standen vid havet).
                Nån som vet vad de heter?

Skitcoola va dom iaf
                18år. . . . . .<¨,)))--{
                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

Kommentar

• megadeth
                  • April 2006
                  • 1

Krabba

Alltså jag har en "rödkrabba" tror jag den heter är inte helt säkert, men den käkar lite allt möjligt. alger, växter, fiskmat bla fast rovgirig är den nog inte
                  jag hadde en stor mal för ett tag sen som brukade spöa krabban då han kom för nära hähä, men nu till min fråga ömsar dom där skinn? såg att helt plötsligt hadde jag 2 krabbor i akvariet

Kommentar

• Raven
                    • February 2005
                    • 15385

japp, krabbor kräftor räkor och humrar ömsar när skalet blir för trångt.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Bumpan_2
                      • March 2006
                      • 49

Rovgirig krabba

Hej
                      Har för 2 veckor sedan köpt en krabba, skulle enligt affären vara lätt att ha i akvariet tillsammans med fiskar och växter. Mycket tålig.
                      Jo jag tackar ja!!
                      Efter 2 veckor så saknas en pansarmal och en glosögd slöjstjärt.
                      Specielt slöjstjärten sågs simma frisk och allert i går kväll innan jag släckte akvariet. Nu är den ett minne blott.
                      Om jag vetat att mina fiskar skulle bli maten så hade det inte blivit någon krabba Tro krabban heter något med röd.......

tråkig erfarenhet, men förövrigt så är krabban kul att titta på när den väl är frame. Hittar den ibland ovanpå pump, doppvärmare eller yngelkassen eller i för den delen.

Kommentar

• Hans.Lindaker
                        • April 2006
                        • 1837

Ursprungligen postat av Raven
                        japp, krabbor kräftor räkor och humrar ömsar när skalet blir för trångt.
                        Vet du om räkor brukar bli skygga efter att dom har ömsat skinn? tror en av mina amanoräkor ömsade igår och nu sitter alla tre räkorna och trycker under en rot och vägrar komma fram... Vet inte om det har med ömsningen att göra men...
                        /Hans
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

Kommentar

• Raven
                          • February 2005
                          • 15385

kan hända.
                          precis efter ömsning är skalet mjukt och skyddar dåligt och då föredrar en del att gömma sen tills skalet hårdnat.

Kommentar

• andreassofus
                            • November 2005
                            • 5643

finns de int nån tråd här på zoopet där de står att de är förbjudet o ha kräftor och hummrar i akvarium? eller har ja misstagit mig?
                            Mvh Andreas
                            min zoon
                            msn adress

Kommentar

• Raven
                              • February 2005
                              • 15385

finns flera trådar om det.
                              och ja kräftor och sätvattenshummrar har varit förbjudna i 3år nu

Kommentar

Arbetssätt...