Räkuppsättning @ 45L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquaboi
    • May 2004
    • 192

    Räkuppsättning @ 45L

    Hej!
    Jag har ett tomt akvarium i förrådet som jag tänkte sätta upp och ha lite räkor i.
    Hur skall jag inreda tycker ni?
    Jag har ett innerfilter, doppvärmare och fin sand samt lite olika växter att tillgodo se karet med.
    Jag är främst intresserad av de räkorna som kan föröka sig i sötvatten, Körsbär eller Crystal Red alltså.
    Hur många av vilken sort skulle ni rekommendera?
    Skall jag ha mycket växter?
    Starkt eller svagt ljus?
    Temp i karet?
    tacksam för all hjälp

    andreas
    Min Zoon
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #2
    Finns MÅNGA trådor om det här. Sök på t.ex Crystal Red, eller Körsbär så får du upp en del.
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      1 räka/5 liter vatten har jag hört gäller amano, och de blir typ dubbelt så stora. så säg 15-20 st borde gå rätt bra, förmodligen fler.

      Mycket växter är bra. javormbunke och vattenpest gillar mina amanos.
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Använd de växter som du tycker passa i ett mindre kar, ja det är inte fel med mycket växter. Som vanligt skall du lämna fritt simutrymme i mitten av karet. Om du vill kan du använda boklöv på bottnen. Räkorna gillar att rota runt där, Om du vill ha några fiskar i karet så skall du välja någon av de mindre rasbororna.
        Ha gärna någon rot i karet också, En annan variant om du inte gillar rasbörör är blåögon. Pseudomugil gertrude är ett bra alternativ. Hoppas att jag lyckades stava rätt
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • Aquaboi
          • May 2004
          • 192

          #5
          Ursprungligen postat av Guy Palm
          Använd de växter som du tycker passa i ett mindre kar, ja det är inte fel med mycket växter. Som vanligt skall du lämna fritt simutrymme i mitten av karet. Om du vill kan du använda boklöv på bottnen. Räkorna gillar att rota runt där, Om du vill ha några fiskar i karet så skall du välja någon av de mindre rasbororna.
          Ha gärna någon rot i karet också, En annan variant om du inte gillar rasbörör är blåögon. Pseudomugil gertrude är ett bra alternativ. Hoppas att jag lyckades stava rätt
          Hej!
          Det l[ter intressant, bl[;gon har jag sett p[ Nols ciklidhobby n[n g[ng och de verkar lugna.
          Skall f;rs;ka s'tta upp karet imon och l[ta det g[ ett par veckor, b;rjar med en n've r'kor efter det f[r jag se vad det blir.
          Tack f;r hj'lpen.

          andreas
          Min Zoon

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            Ursprungligen postat av Aquaboi
            Hej!
            Det l[ter intressant, bl[;gon har jag sett p[ Nols ciklidhobby n[n g[ng och de verkar lugna.
            Skall f;rs;ka s'tta upp karet imon och l[ta det g[ ett par veckor, b;rjar med en n've r'kor efter det f[r jag se vad det blir.
            Tack f;r hj'lpen.

            andreas

            vad har hänt med texten? inga Å Ä ellerÖ är du inte i sverige kanske??
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Aquaboi
              • May 2004
              • 192

              #7
              Ursprungligen postat av andreassofus
              vad har hänt med texten? inga Å Ä ellerÖ är du inte i sverige kanske??
              Hoppsan!
              Vad fasen hände där egentligen?
              Jag redigerar om texten!

              Hej!
              Det låter intressant, blåögon har jag sett på Nols ciklidhobby nån gång och de verkar lugna.
              Skall försöka sätta upp karet imon och låta det gå ett par veckor, börjar med en näve räkor efter det får jag se vad det blir.
              Tack för hjälpen.

              I Sverige är jag allt i högsta grad (Göteborg )
              Min Zoon

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                Ursprungligen postat av Aquaboi
                Hoppsan!
                Vad fasen hände där egentligen?
                Jag redigerar om texten!

                Hej!
                Det låter intressant, blåögon har jag sett på Nols ciklidhobby nån gång och de verkar lugna.
                Skall försöka sätta upp karet imon och låta det gå ett par veckor, börjar med en näve räkor efter det får jag se vad det blir.
                Tack för hjälpen.
                I Sverige är jag allt i högsta grad (Göteborg )

                tack! nu gick de lättare o läsa
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Ursprungligen postat av Guy Palm
                  Använd de växter som du tycker passa i ett mindre kar, ja det är inte fel med mycket växter. Som vanligt skall du lämna fritt simutrymme i mitten av karet. Om du vill kan du använda boklöv på bottnen. Räkorna gillar att rota runt där, Om du vill ha några fiskar i karet så skall du välja någon av de mindre rasbororna.
                  Ha gärna någon rot i karet också, En annan variant om du inte gillar rasbörör är blåögon. Pseudomugil gertrude är ett bra alternativ. Hoppas att jag lyckades stava rätt
                  Jag tror att mina Pseudomugil gertrudae åt en hel del räkbebisar innan jag flyttade dom (blåögonen alltså). Flera körsbärsräkshonor hade släppt rom/ungar och gertrudaena gick och noppade på botten och inne i växterna hela tiden. Inte förrän jag flyttade dom började det synas små räkungar i karet. Däremot tror jag att det funkar bättre med de minsta Borarassorterna som t ex brigittae.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  Arbetssätt...