Red onion?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krasch
    • December 2005
    • 100

    Red onion?

    Nån som vet vad "Red Onion" Ampullaria sp. är för sort?
    Var jättefin och kostade ungefär det dubbla om man jämför med de vanliga guldfärgade ampullariorna.
    Törs man chansa och köpa en, eller finns risken att växterna ryker?
  • Krasch
    • December 2005
    • 100

    #2
    Ingen som har någon aning om vilken art den kan tillhöra?
    Skalet var enfärgat med små fyrkantiga "prickar" på. Väldigt fina var dom. Tyvärr så satt dom dåligt till så jag såg inga direkta kroppsformer eller så.

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Information about apple snails (Ampullariidae): ecology, care, anatomy, species and genera, FAQ, literature, photographs, diseases and more.

      Här är en länk om äppelsnäckor/ampullaria. Jag har inte hört talas om just den du nämner, men på namnet kan man ju gissa att det är en form av ampullaria. Jag har vanliga gula och dom äter inte friska växter däremot såna som håller på att säcka ihop redan. Sen får man ju stödmata dom med squash, bottentabletter mm.
      Senast redigerad av Sonja; 13 February 2006, 07:54.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Krasch
        • December 2005
        • 100

        #4
        Ursprungligen postat av Sonja
        http://www.applesnail.net/
        Här är en länk om äppelsnäckor/ampullaria. Jag har inte hört talas om just den du nämner, men på namnet kan man ju gissa att det är en form av ampullaria. Jag har vanliga gula och dom äter inte friska växter däremot såna som håller på att säcka ihop redan. Sen får man ju stödmata dom med squash, bottentabletter mm.
        Jag har kikat runt där, men jag fann ingen liknande. Som jag förstår så handlar det om en underart till Ampullaria (om jag nu inte minns fel). Jag tror det stod att det var en algätare, men jag litar inte riktigt på skyltarna hos djuraffärer...

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Nej det är nog smart att dubbelkolla sånt som står och som man för höra i akvariebutikerna. I alla fall tills man träffat på någon "personal" som man märker har ordentliga kunskaper och är ärlig.
          Ledsen jag inte kan hjälpa dig bättre. Har du testat att googla på namnet?
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Krasch
            • December 2005
            • 100

            #6
            Ursprungligen postat av Sonja
            Nej det är nog smart att dubbelkolla sånt som står och som man för höra i akvariebutikerna. I alla fall tills man träffat på någon "personal" som man märker har ordentliga kunskaper och är ärlig.
            Ledsen jag inte kan hjälpa dig bättre. Har du testat att googla på namnet?
            Nej, det har jag faktiskt inte gjort. Underligt, eftersom jag brukar googla allt

            Kommentar

            Arbetssätt...