Ampullaria/Marisa Cornurieties

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tattis
    • January 2006
    • 11

    Ampullaria/Marisa Cornurieties

    Ampullaria/Marisa Cornurieties


    Hos mig bor ett gäng ampullarior (5 st.) och ett gäng posthornssniglar - Marisa Cornurieties (3st).
    För ett par veckor sedan hittade jag en slemmig klump som jag trodde var ägg från ampullariorna (det var de första ägg jag fått i akvariet och hade inga referensramar), eftersom att äggen låg i vattnet lyfte jag upp dem på en kruka då jag läst att ampullariaägg inte ska ligga i vatten. Efter ytterligare en vecka fick jag ovanför vattenytan ytterligare en sorts ägg (de såg inte alls likadana ut som dem jag fått tidigare). Då förstod jag att de första äggen alltså kom från posthornssniglarna och att de egentligen inte alls skulle vara ovan vatten. När jag trodde att jag räddat de första äggen hade jag i verkligheten haft ihjäl dem.....
    Eftersom att posthornssniglarna är väldigt produktiva behövde jag inte sörja så mycket för de lägger nya ägg hela tiden!
    Ännu så länge har jag bara fått en omgång ägg från ampullariorna och varken dessa eller posthornsäggen har kläckts ännu….jag väntar med spännig!


    Då jag först köpte de fredliga ampullariorna som inte skadar växterna utan bara snällt städar dem tänkte jag inte när jag glad i hågen tog hem mina posthornssniglar på att dessa kanske skulle käka på mina växter (försäljaren i affären sa inget om det heller). Efter ett par dygn var alla växterna bara hälften av vad de var tidigare och de var inte alls intresserade av den squash som jag bjöd på. Så nu har jag gett upp, tagit bort växterna och satt in plastväxter….inte särskilt snyggt, men mycket snyggare än halvätna växter. Och nu passar squashen utmärkt att äta!

    Anledningen till att jag berättar detta är att det är sådant som jag gärna själv hade läst om här och sluppit komma på det själv, kanske kan någon ha nytta av det!


    Allt är alltså frid och fröjd – alla är nöjda! Men jag har ett litet problem jag skulle behöva hjälp med. Jag har upptäckt att skalen på amullariorna har börjat vittra lite och antar att det kanske saknas lite kalk, hur tillför man kalk till akvariet? Finns det något preparat man kan hälla i vattnet? Har också läst om att man kan lägga ner snäckskal, var får man tag på dessa?


    /Therese
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    #2
    Här finns massor att läsa om sniglar
    Information about apple snails (Ampullariidae): ecology, care, anatomy, species and genera, FAQ, literature, photographs, diseases and more.
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

    Kommentar

    • Tattis
      • January 2006
      • 11

      #3
      Tack, jag har redan läst den sidan (dock tyvärr efter det att jag felaktigt lagt upp äggen). Det jag är ute efter är vad det kalkpreparat man kan köpa i affären heter och var man kan få tag på lämpliga snäckskal, det står inte på den sidan. Tyvärr så är kunskapen väldigt dålig hos många försäljare i äffärerna, även där jag köpt sniglarna, så de kan inte hjälpa till så mycket....

      Kommentar

      • Mona
        • October 2002
        • 840

        #4
        Har du läst denna tråden i forumet om kalk?


        Snigelkalk finns på Ebay
        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

        Kommentar

        • Tattis
          • January 2006
          • 11

          #5
          Hej igen,

          Tusen tack för tipsen! Jag har bara läst det som var översatt till svenska på applesnal.net tidigare, men det fanns tydligen mycket mer att lära där :o)

          Kommentar

          • cobra
            • December 2004
            • 1743

            #6
            http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...o=2379&cat=760 rom som sitter på täckglaset...
            Fotosidan.se

            Kommentar

            • Tattis
              • January 2006
              • 11

              #7
              Ja, så ser min rom också ut, fast vissa av äggen har börjat vitna. Betyder det att de är redo att börja kläckas snart eller är det kanske något fel på dem?
              Äggen blev lagda natten mellan den 25 och 26 januari och sitter ganska nära belysningen.

              Kommentar

              • cobra
                • December 2004
                • 1743

                #8
                Mina satt under belysningen tror det tog 14 dagar innan dom kläcktes, dom äter sig ur ägget och ramlar ner i karet...
                Fotosidan.se

                Kommentar

                • Tattis
                  • January 2006
                  • 11

                  #9
                  Ok, då borde mina börja kläckas någon gång runt onsdag i veckan som kommer. Ändrade dina ägg färg innan de kläcktes?

                  Kommentar

                  • cobra
                    • December 2004
                    • 1743

                    #10
                    Dom blev lite genomskinliga så man kunde urskilja en liten snäcka, tror dom ljusnade i färgen...
                    Fotosidan.se

                    Kommentar

                    • Tattis
                      • January 2006
                      • 11

                      #11
                      Bra! Tack för ditt svar, då verkar allt vara som det ska :o)

                      Kommentar

                      • Solo
                        • December 2003
                        • 142

                        #12
                        Tjena Tattis! Krossade snäckskal går att köpa på Granngården och det är mycket billigt. Jag brukar lägga i en matsked i mitt 300 liters och två matskedar i mitt 500 liters varannan/vartredje vecka. Det kan dock påverka vattenvärdena så kolla dina fiskar i början så att dom inte börjar vantrivas.
                        Ampullariornas förökningstakt beror lite på till gången på mat, mycket mat ger mycket bebisar men du bör nog vara nöjd med den takt dom håller då du kommer att få en väldig massa snäckor när rommen kläcks.
                        Lycka till!
                        Mvh Solo
                        Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...