Har en sjuk vattensköldpadda som behöver avlivas. Den är inte fullvuxen, utan är bara ca 7 cm över skalet. Hur gör man detta på ett bra sätt?
Avliva vattensköldpadda
Kollaps
X
-
Hur kan du vara säker på att den behöver avlivas? Har ni/du pratat med veterinär? Annars borde de kunna hjälpa dig.
Tror det kan va knepigt att ha ihjäl en sköldpadda tillräckligt fort för att det ska kännas bra men jah VET inte.
Nån annan kanske varit med om nåt liknande..."Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe -
Med reptiler vet jag att man brukar "frysa" ihjäl dom. Sätta dom först i kylskåpet och sen in i frysen. Reptilerna lider inte, utan hamnar först i dvala och sen så dör dom.
Detta vet jag är det vanligaste sättet.
Sen vet jag att min väns pappa högg huvudet av en sköldpadda. Men då krävs det nog en vass yxa, mycket tålamod och enorm pricksäkerhet.
Sök upp en veterinär före du tar beslutet att avliva den.Kommentar
-
Är rädd att frysning i frysbox går alldeles för fort, vävnaden i ben mm kanske fryser innan hjärnan hunnit "stängas av", och det tror jag inte är trevligt att vara med om. Tror inte att kylskåpet är tillräckligt kallt för att få den i dvala, de är rätt tåliga.
Som sagt... veterinär"Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // StampeKommentar
-
läg den på en stubbe o dräm till med baksidan av en yxa eller en spade
slå hårt som fan så ska du se den inte kommer lida
Kanske inte så romantiskt sätt o dö men efektivt______________________________________________
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."Kommentar
-
Ursprungligen postat av join4tÄr rädd att frysning i frysbox går alldeles för fort, vävnaden i ben mm kanske fryser innan hjärnan hunnit "stängas av", och det tror jag inte är trevligt att vara med om. Tror inte att kylskåpet är tillräckligt kallt för att få den i dvala, de är rätt tåliga.
Som sagt... veterinärKommentar
-
Ursprungligen postat av KraschJasså? Jag vet att man dvalar reptiler genom att sätta dem just i kylskåpet. Och frysen vet jag funkar till ödlor och liknande.
Det finns ju sköldpaddor som lyckas överleva sydsvensk vinter"Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // StampeKommentar
-
Ursprungligen postat av join4tDet tror jag säkert men det är självklart olika mellan olika grupper och arter av reptiler, man kan inte behandla alla lika, inte med gott samvete. Nä det är onödigt att chansa, vad ska hon/han egentligen förlora på att ringa en veterinär och ta reda på fakta? Skulle det vara ett ekonomiskt prroblem så är det trist att den införskaffades överhuvudtaget.
Det finns ju sköldpaddor som lyckas överleva sydsvensk vinter
"Sök upp en veterinär före du tar beslutet att avliva den."
Har man fattat beslutet att ta hand om ett djur så bör man göra det man kan för att hålla det vid liv också. Inte avliva det vid minsta lilla krämpa.Kommentar
-
det går bra att kyla ned den
sedan in i frysen
mvh janneFantasi är viktigare än kunskap.Albert EinsteinKommentar
-
Ursprungligen postat av ShanksHar hört om rödörandevattensköldpaddor som klarat sig infrusen i is i norrländsk vinter.
Så frysning är kanske inte så bra...Kommentar
Kommentar