Äter Pomacea bridgesii andra sniglar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    Äter Pomacea bridgesii andra sniglar?

    http://www.applesnail.net/ står det att
    "Äppelsniglar är väldigt lätta när det gäller mat och de äter nästan allting de kan ta en bit av och stoppa i munnen. Grönsaker som gurka, spenat, morötter och sallad, fiskmat, döda fiskar, andra sniglar och deras ägg, alger, artemia, de äter allt. Som nämnt tidigare, Pomacea bridgesii äter enbart väldigt mjuk och död vegetation och kan bäst matas med fiskpellets eller kokta grönsaker eller burk spenat. Var försiktig så att du inte smutsar ner vattnet med dessa typer av mat."

    Innebär det då att Pomacea bridgesii skulle kunna sätta i sig vanliga posthornssniglar?

    Anledningen till att jag frågar är att jag har för många posthornssniglar i ett akvarie med lekande pansarmalar. Sniglarna är överallt och äter upp äggen. Min arbetsteori är att en äppelsnigel inte kommer åt överallt på de tunna växterna iom sin tyngd, och därmed skulle iaf äggen som läggs i växterna få vara ifred.
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nej, bridgesii äter inte andra snäckor, i alla fall inte så det märks. Malajsiska sandsnäckor äter andra snäckors ägg och kan utrota t.ex. posthornssnäckor, och den andra vanliga arterna av äppelsnäcka, Pomacea canaliculata och (framförallt) Marisa cornuarietis äter tillochmed vuxna snäckor (och växter, fiskägg, sjuka fiskar...). Texten du citerar låter som om den gäller de två arterna.

    När du säger posthornssnäckor... det är inte Marisa cornuarietis du har?

    Malajsiska sandsnäckor reducerar andra snäckor, men jag vet ärligt talat inte om de äter fiskägg. Bägge uppgifterna finns på nätet, och jag har inte själv kunnat se av mina ifall de gör det.

    Äppelsnäckor är f.ö. inte tunga i vattnet. De tar in luft under skalet och kan avväga sig så de flyter, sjunker, eller har neutral flytkraft, dvs är viktlösa.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Mona
      • October 2002
      • 840

      #3
      Såhär ser de ut.

      Om de inte äter sniglar och ägg (bra isf för då tar de inte fiskarnas ägg heller) så får jag gå till plan B; att de konkurrerar ut de befintliga sniglarna genom att äta samma mat.
      Bifogade filer
      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ser ut som små planorbider. De är runt 3-5mm i diameter tvärs över skalet, va?

        Är du säker på att de äter ägg? Planorbider brukar bara äta döda växtdelar..
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Mona
          • October 2002
          • 840

          #5
          Storleken verkar stämma, och jag är inte säker på att de äter ägg. Förra gången jag hade ägg åts de upp av de sniglar jag hade då, men det kanske inte var samma sort.

          Jag hittade denna infon om dem (http://www.aquaticcritter.com/Freshw...utSnails.htm):

          "Planorbis and Helisoma (ramshorn snails):
          These shells take the form of flat spirals like the mainspring in a watch. They are generally in black but there is a red variety. These snails are usually seen in tropical aquariums. Red ones may add a little color to a tank, but have virtually no other advantage. In breeding tanks they are a nuisance, they consume eggs and eat most of the food fed to the fish. They breed profusely through the year and lay eggs in small yellow tinted balls of jelly."

          Så enligt den siten äter de fiskägg
          Senast redigerad av Mona; 28 January 2006, 20:12.
          Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag kan inte gå i god för varenda art av planorbid, men jag misstänker de har blandat ihop "ramshorn" (planorbider) med "giant ramshorn" (Marisa cornuarietis).

            Allt jag hittar om deras födovanor säger att de äter detritus, alger, kiselalger etc.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Mona
              • October 2002
              • 840

              #7
              Jag har tidigare haft två sorters sniglar, dels dessa Planorbider och dels Physa acuta. Eventuellt var det Physorna som åt ägg.

              Nu har jag iaf plockat upp massor av sniglar från lekakvariet.
              Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

              Kommentar

              • Solo
                • December 2003
                • 142

                #8
                Ampullariorna äter inte andra snäckor men väl deras rom, mina akvarier får in sådana snäckor som du visar på bilden ibland med växter men dom försvinner ganska snabbt pga mina ampullarior. AMpullarior kommer definitivt att ta dina fiskars rom då dom kryper upp på bladen och håller i sig, om snäckan är för tung viker sig bladet mot botten men ampullarian håller i sig och städar vidare på bladet. Så ampullarior i ditt leka akvarium är inte lösningen på snäckproblemet i alla fall inte om du vill ha kvar rommen och det är ju den man vill ha kvar!
                Lycka till med rommen!
                Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

                Kommentar

                • Mona
                  • October 2002
                  • 840

                  #9
                  Tack

                  Mina pygmépansarmalar verkar vara riktiga frögurkor, jag har frisimmande yngel i akvariet nu plus fler ägg. Ett av äggen får sitta kvar på rutan som experiment, jag ska kolla om sniglarna tar det.
                  Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                  Kommentar

                  • Mona
                    • October 2002
                    • 840

                    #10
                    Sniglarna åt inte upp ägget, det har kläckts och ynglet är någonstans i akvariet.
                    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                    Kommentar

                    Arbetssätt...