Dog dom av den nya roten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alis
    • March 2005
    • 56

    Dog dom av den nya roten?

    Hej!
    Köpte mej en stor fin rot igår... tvättade den endast lite grann innan jag placerade den i akvariet,blev verkligen jätte snyggt...
    Men idag när ljuset gick på o jag satte mej för att beundra mitt verk så låg alla mina amano räkor döda huller om buller..12st..... Kan domha dött av den nya roten? Ingen fick verkar må dåligt... Vattnet är ju en aningen gult,men vill ha det så..därför tvättade jag endast roten..... Nån somvet varför de kan ha dött?
    /Anna-L
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    #2
    ...hur stor är roten i förhållande till akvariumet? är den SUPER stor och tar upp massor med plats eller bara en liten rackare =) från vad jag läst så släpper väl rötter ifrån sig lite ämnen, endel som sänker ph litegran och från andra trådar jag läst så klara bara räkar av en minimum gräns på ph som är .... tyvärr så kommer jag inte ihåg vad "brams" skrev - ganska säker på att det var han - men var väl runt 6.4 kanske (jag höftade bara där)...så om roten sänkte det under den gränsen så dog dom nog tyvärr av att roten släppte ifrån sig för mycket.

    tvätta i varmt vatten sen ner i en hink / badkar någon / några veckor för att bli av med färg och annat som kan finnas i roten, många vattenbyten, så ofta som möjligt.

    // SeanChai
    Min Zon

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      Ursprungligen postat av SeanChai
      ganska säker på att det var han - men var väl runt 6.4 kanske (jag höftade bara där)...
      amanos ska klara lägre än så.
      haft som lägst 6.2-6.3 med en amano och hon lever ännu.
      enligt en sida jag kollat på trivs amano i ph 6-8

      däremot kan det ha funnits nåt fast ämne på roten.
      amanos gillar att leta mat från just rötter och är det då ett fast ämne påverkas inte fiskarna av det, om det inte är malar då förstås för då kan det variera.

      Alis, hur förberedde du roten ?
      du skrev att du tvätta den, vilket medel och verktyg ?
      va roten torr när du tvättade den ?
      sköljde du av den mycket ordentligt ?
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Amanos kan inte leva länge i pH under 6.5. Det är fullt möjligt att ett pH på 6.4 dödat hans amanos. Helst vill de ha pH över 7; nätuppgifterna om räkors pH önskemål är totalt nonsens, vet inte varifrån de kommer.

        En annan möjlighet är om roten är begagnad - då kan den som använt den tidigare ha använt kopparhaltig medicin, och det dödar räkor på stört. Eller roten kan ha haft t.ex. mögelmedel eller insektsmedel på sig, fisk bryr sig inte men räkor är känsliga för bägge.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Alis
          • March 2005
          • 56

          #5
          Hej....
          Jag la roten i badkaret o fyllde vatten tills det stog nästan över den...skrubbade endast lätt med en "borste" o sköljde av det messta "grejset"... Den fick alltså inte ligga i blöt som jag gjort tidigare med rötter.. Hde väl lite bråttom..Roten köptes i zooaffär.. Torr var den men tung nog till att sjunka utan problem.
          Akvariet är ett Juwel 240 liters...roten tar ungefär upp 1/3 av akvariet...
          Alla fiskarna som bor i just detta akvarie ser ut att må som innan,fiskarna är en "gullig" blandning avguppys,platy,svärdbärare,sorgmanteltetra,pansarm alar,ancistrus (som förövrigt har rom just nu) och nån botia..
          När kan jag köpa amanos igen? Saknar dom....
          /Anna-L

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            asså så går det när man har för brottom
            Tvätta altid saker. roten kan ha legat på ett lastbilsflak o samlat på sig skit
            sen massa regnvatten med avgaser i ... jag gnyggar o tvättar allt mit extremt nogrant de som går kokar jag
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • HazelCR

              #7
              Ursprungligen postat av Alis
              Hej....
              Jag la roten i badkaret o fyllde vatten tills det stog nästan över den...skrubbade endast lätt med en "borste" o sköljde av det messta "grejset"... Den fick alltså inte ligga i blöt som jag gjort tidigare med rötter.. Hde väl lite bråttom..Roten köptes i zooaffär.. Torr var den men tung nog till att sjunka utan problem.
              Akvariet är ett Juwel 240 liters...roten tar ungefär upp 1/3 av akvariet...
              Alla fiskarna som bor i just detta akvarie ser ut att må som innan,fiskarna är en "gullig" blandning avguppys,platy,svärdbärare,sorgmanteltetra,pansarm alar,ancistrus (som förövrigt har rom just nu) och nån botia..
              När kan jag köpa amanos igen? Saknar dom....
              Vilken information fick du av butiken? Sa de någonting om hur du skulle "ta hand" om roten innan plums i karet?

              Kommentar

              • Bulaan
                • June 2005
                • 208

                #8
                när jag köpte min rot så sköljde jag bara av den i varmt vatten, inget mer, sen satte jag ner den i karet utan fisk och lät det vara så i 1.5 vekor, sen köpe jag 3 amanos och dom lever ännu efter några månader.
                Pics @: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=470676

                Kommentar

                Arbetssätt...