Odling av Neritina

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilia
    • January 2003
    • 754

    Odling av Neritina

    Har spenderat det senaste dygnet med att kika på mina zebrasnäckor (Neritina sp) och kommit fram till att det hade varit roligt att odla dem. Är det någon som har odlat/försökt odla och hur bar du/ni er åt? Informationen på nätet säger att den är tvåkönad och lägger många ägg som antingen aldrig kläcks, eller (vid kläckning)inte överever larvstadiet pga uppfödningsproblem. Låter som en utmaning, eller hur?

    Mvh Cecilia
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    De är definitivt en utmaning.

    De lägger hundratals äggkapslar (ser ut som små vita risgryn på stenar etc). Jag har inte lyckats odla mina, men som jag förstått det så kläcks ur varje kapsel EN planktonisk larv, som behöver bräckvatten & växtplankton för att överleva. Efter ett tag, okänt hur länge, metamorfoserar larven till en miniatyrkopia av sina föräldrar.

    En akvarist i tyskland har lyckats odla den, men själv har jag hitintills gått bet. Kan dock berätta att zebrasnäckor tål fullt marin salthalt, och kan sätta i sig enorma mängder Cladophora-alger (och när de får så mycket mat lägger de hundratals äggkapslar i veckan).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...