Gabonräka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    Gabonräka

    Jag funderar på att skaffa en Gabonräka till akvariet.. Är det nån som har erfarenhet av dom?
    den har filtrerar "händer"...Så jag antar att det är den som kallas för filterräka....????
    Senast redigerad av miiaoo; 07 January 2006, 10:23.
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!
  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    #2
    afrikansk filter räka kan det också ha som namn så ja den är afrikansk, den är väldigt blyg och syns lite när man har fiskar, i större kar klarar den sig väldigt bra utan stöd mat.
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!

    Kommentar

    • teletubis
      • September 2005
      • 224

      #3
      Ja har haft en sådan något år den dog tyvärr förra veckan men den var jävla fräck att kolla på när den låg och vinkade ja vet faktiskt inte varför den dog .

      Är det någon här som har något förslag på varför ?

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        teletubis, svultit ihjäl kanske.
        är mycket vanligt bland filtreräkor.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #5
          numera lycklig ägare till en Gabonräka..=o)

          Igår flyttade han in.. Det verkar dock som att han blir lite mobbad av den blå ciklidhanen..
          Det lättar säkert sen när det kommer i fler individer så "mobbningen" blir lite mer utspridd...
          Han har i alla fall en grotta där han har flyttat in och malen som bodde där innan flyttade utan vidare ut..
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            #6
            Foder till Gabonräkan?

            Är det någon som vet vad en sån räka föredrar?
            Jag har gett "honom" en del av ett TetraPlecomin piller idag och jag är rätt så säker på att han åt det. Men jag vet som sagt inte om han föredrar kött diet eller vegetabilisk diet? Eller äter han båda?

            Tacksam för svar
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #7
              min Afrikanska filterräka trakaserar min mal?!

              Han klättrar på henne, förföljer henne och tilloch med så verkar knapra lite på hennes fenor om han kommer åt!!..
              Nu delar dom grotta och malen flyttar helst inte på sig när räkan kommer klättrande.. Det är ju inget större problem men jag tyckte att det verkar ovanligt eftersom jag har läst att Gabonräkan ska vara så fredlig..

              Det ser ganska kul ut och malen blir aldrig insträngd utan kan alltid komma undan om hon bara ville.. Malen är en L109 förresten så hon kanske växer ifrån räkan..Så han inte vågar sig på henne...
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                #8
                jag har en glasräka som kommer att få rom snart..

                Anledningen att inlägget hamnade här nu är att jag tydligen inte kan starta nya diskussioner för närvarande, men jag vill gärna ha svar ändå..
                Så frågan är som följer..


                alltså eftersom hon är genomskinlig så syns rommen innan den har "kommit ut"
                Den sitter i huvudet/kroppen och är ljusgrön med bruna prickar i. Den har synts i ca en vecka nu och den växer/flyttas bakåt lite för varje dag så den kommer nog snart ut...

                Så till min fundering.. Jag vet att glasräkans yngel är svåra, nästan omöjliga att dra upp men jag vill försöka i alla fall.. Dom går ju med rommen i 3 veckor så jag undrar om det är värt ett försök att sätta honan i en yngelkasse strax inna, typp ett par dagar innan rommen kläcks. Sen ta ut honan och mata ynglena i kassen för att kolla om dom kan äta nåt..?

                Vad tror ni som vet?
                Är det korkat att ens försöka?

                Det hade ju vart festligt om det funkade...
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Aquaboi
                  • May 2004
                  • 192

                  #9
                  Ursprungligen postat av miiaoo
                  Anledningen att inlägget hamnade här nu är att jag tydligen inte kan starta nya diskussioner för närvarande, men jag vill gärna ha svar ändå..
                  Så frågan är som följer..


                  alltså eftersom hon är genomskinlig så syns rommen innan den har "kommit ut"
                  Den sitter i huvudet/kroppen och är ljusgrön med bruna prickar i. Den har synts i ca en vecka nu och den växer/flyttas bakåt lite för varje dag så den kommer nog snart ut...

                  Så till min fundering.. Jag vet att glasräkans yngel är svåra, nästan omöjliga att dra upp men jag vill försöka i alla fall.. Dom går ju med rommen i 3 veckor så jag undrar om det är värt ett försök att sätta honan i en yngelkasse strax inna, typp ett par dagar innan rommen kläcks. Sen ta ut honan och mata ynglena i kassen för att kolla om dom kan äta nåt..?

                  Vad tror ni som vet?
                  [/b]Är det korkat att ens försöka?[b]


                  Det hade ju vart festligt om det funkade...
                  Det är aldrig korkat att försöka sig på nånting!
                  MEN larverna behöver bräcktvatten för att klara av att morferas till räkor så du bör flytta honan till ett eget akvarie med bräckvatten

                  andreas
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • y0da
                    • August 2005
                    • 1697

                    #10
                    Nu vet jag inte vilken "glasräkan" är. Är det kanske amanon? Eftersom den kräver bräckvatten menar jag?
                    I så fall ska du _INTE_ flytta över honan till bräckvatten. Fullvuxna amanoräkor tål inte salt, men ynglen/larverna kräver det.
                    Det smidigaste är att ha henne i ett litet kar/burk tills hon ynglar. Flytta sedan tillbaka henne och för över laverna i ett saltat kar. Glöm inte att kompensera salthalten i det akvariumet mot den mängden sötvatten som du har dina larver i, så du inte späder ut saltet för mycket.
                    http://www.y0da.se

                    540L SA

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      #11
                      nä, dom behöver inte bräckvatten det är därför jag tycker att det kan vara värt att testa..

                      Palaemonetes paludosus så heter glasräkan på latin..

                      Å så här står det om fortplantningen

                      Larval planktonic stage only lasts a few days before larvae metamorphose into post-larvae (miniature shrimp) and assume a benthic lifestyle. Freshwater Glasss Shrimp larvae do *not* need brackish water for this process and develop into post-larvae and adult shrimp in complete freshwater.
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • Sorkstryparen
                        • September 2013
                        • 7

                        #12
                        Väcker denna tråd lite. Har precis startat ett 54l akvarium och allt flyter på bra tycker jag. Hade lite problem i början med grumligt vatten, men det löste sig själv.
                        Till frågan, ville köpa som sista sak i akvariumet en Gabonräka för jag gillar att den sticker ut från de övriga i akvariumet. Men jag har köpt två stycken på rad nu och båda har dött efter ca 3dagar!!! Vill inte prova igen dels är dom ju dyra och sen vill jag inte plåga ihjäl djur. Men jag förstår inte varför den dör?! och så fort dessutom... Har 24,5grader ett PH på ca 7 och alla andra fiskar mår prima, har även 4st "Caridina multidentata" och dessa klarar sig jätte bra ömsar och får rom. Har haft igång akvariumet i snart över en månad. Gabonräkorna kom inte i för än ca 1vecka sedan. Har gjort vattentest i djurbutik och de sade att allt såg bra ut.

                        Så varför dör dom, allt verkar ju så bra i akvariumet, vill prova med en till men vill först vänta och samtidigt rådfråga här lite..

                        Kommentar

                        • raiden
                          • April 2013
                          • 1

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sorkstryparen
                          Väcker denna tråd lite. Har precis startat ett 54l akvarium och allt flyter på bra tycker jag. Hade lite problem i början med grumligt vatten, men det löste sig själv.
                          Till frågan, ville köpa som sista sak i akvariumet en Gabonräka för jag gillar att den sticker ut från de övriga i akvariumet. Men jag har köpt två stycken på rad nu och båda har dött efter ca 3dagar!!! Vill inte prova igen dels är dom ju dyra och sen vill jag inte plåga ihjäl djur. Men jag förstår inte varför den dör?! och så fort dessutom... Har 24,5grader ett PH på ca 7 och alla andra fiskar mår prima, har även 4st "Caridina multidentata" och dessa klarar sig jätte bra ömsar och får rom. Har haft igång akvariumet i snart över en månad. Gabonräkorna kom inte i för än ca 1vecka sedan. Har gjort vattentest i djurbutik och de sade att allt såg bra ut.

                          Så varför dör dom, allt verkar ju så bra i akvariumet, vill prova med en till men vill först vänta och samtidigt rådfråga här lite..
                          Min gissning är att de förmodligen har dött av svält tyvärr. Akvariet är såpass nystartat att det inte finns tillräckligt med mat i det. Min erfarenhet av Garbonräkan är att den behöver ett "smutsigt/orent" akvarium typ. För då finns det mat för den. så är det för mina iaf.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...