Kräftor!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • idunb
    • August 2005
    • 39

Kräftor!

Nu är det så att jag har kommit på idén att jag ska starta upp ett kar och ha kräftor i! Nu till frågorna,
    hur stort kar bör man ha?
    Hur många i det?
    Vart kan man få tag i de i stockholm?
    Hur ska man göra med vattenet, ska man bara ha en kraftig pump (var en kille som rekomenderade de, han hade de till sina mörtar.) och bör man ha vatten ifrån stället de kommer ifrån?
    När jag gick på dagis så köpte vi nämligen levande kräftor i saluhallen och hade de i ett akvarium och det gick jätte bra! så om någon har någon erfarenhet av detta eller vet någon bra sida eller så, så skriv de
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

Ursprungligen postat av idunb
    hur stort kar bör man ha?
    beror på vilken kräfta du ska ha då det varierar i storlek.

Hur många i det?
    beror på vilken kräfta och storlek på akvarie.

Vart kan man få tag i de i stockholm?
    zoobutiker

Hur ska man göra med vattenet, ska man bara ha en kraftig pump (var en kille som rekomenderade de, han hade de till sina mörtar.) och bör man ha vatten ifrån stället de kommer ifrån?
    skulle rekommendera bottenfilter med 2-4mm grus ihop med en cirkulationspump för tyst effektiv funktion.
    dom flesta kräftor i zoobutikerna lever i sötvatten så kranvatten räcker långt.

om du tar en titt i min signatur så hittar du ett flertal länkar till olika sidor med skaldjur.
    Senast redigerad av Raven; 01 January 2006, 22:56.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• idunb
      • August 2005
      • 39

hej och tack för svaren!
      alltså jag hade tänkt att ha "ät-kräftor" det var iaf sådana vi hade på dagis, (vi gick ju till saluhall och köpte de som "ät-kräftor") för jag har nämligen inte sett några kräftor alls i zooaffärer i stockholm(och jag har besökt en hel del :/), har surfat runt som en galning och letat, vet du möjligtvis något ställe som har kräftor i sthlm som inte är tok dyra?
      nu är det så att jag inte vet så mycket om botten filter och cirkulations pumpar (har bara haft/har massa labyrint fiskar och guppys) så detta är nytt för mig, vet inte ens hur mycket det kostar, har du ett hum om det?

Kommentar

• Tastyfish
        • February 2005
        • 1761

kräftor är lätt att få tagi i sthlm!
        kolla akvarielagret o fråga dom om dom kan skeppa hem om det är så.
        annars antar jag att du menar procambarus clarkii?
        tror det är namnet på vanliga kräftorna här i sverige!

med tanke på att dom kan bli 20 cm skulle ja säga att man ska ha dom i 100-200 liters akvarium...
        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
        Måste skaffa mig fler djur!

Kommentar

• idunb
          • August 2005
          • 39

hej, nja jag sökte på internet och det stod att de va en amerikansk sumpkräfta som levererades till sverige fryst oftast!

Kommentar

• Tastyfish
            • February 2005
            • 1761

jo procambarus clarkii är amerikansk och har blivigt inodlad i sverige om ja minns rätt.

Kommentar

• idunb
              • August 2005
              • 39

jo men det stod på sidorna jag tittade på att de kom i fryst form, och sump kräftor har väl lite speciella krav, lr? finns det några andra förruton svenska kräftor som ni kan rekomendera?

Kommentar

• Tastyfish
                • February 2005
                • 1761

clarkii kan man hitta i sverige och är inte en sumpkräfta, har samma behov som vanliga kräftor.
                en annan SVENSK kräfta är Pacifastacus leniusculus, signal kräftan.

andra icke svenska att rekommendera? cherax släktet bara du inte tar den som blir 40 cm stor

Kommentar

• idunb
                  • August 2005
                  • 39

jag var på akvarielagret o de hade inte ens en krabba, jag fick iaf med mig 2 st red crystal shrimp kostade 75 spänn styck helt sjukt dyrt med tankte på att mina amano kostade 30:- styck o är "roligare"! men iaf, jo men det jag har läst om clarkii är att de kommer till sverige frysta ifrån usa och där är de sk. sumpkräftor. men jag har ju såklart redan kollar signal kräftor och flodkräftor. men jag ska nog fråga någon som vet lite mer om detta ist. hej!

Kommentar

• bobbyfuller
                    • October 2005
                    • 538

kräftor

Ursprungligen postat av idunb
                    jag var på akvarielagret o de hade inte ens en krabba, jag fick iaf med mig 2 st red crystal shrimp kostade 75 spänn styck helt sjukt dyrt med tankte på att mina amano kostade 30:- styck o är "roligare"! men iaf, jo men det jag har läst om clarkii är att de kommer till sverige frysta ifrån usa och där är de sk. sumpkräftor. men jag har ju såklart redan kollar signal kräftor och flodkräftor. men jag ska nog fråga någon som vet lite mer om detta ist. hej!
                    tror det är svårt att få tag på svenska flod/signal kräfter denna årstid
                    enklast är nog att vänta tills det blir lite varmare då kan du ju fiska dom själv
                    eller köpa av någon som har fiskevatten. tror dock det blir svårt att ha dessa i akvarie och få dem att trivas.
                    /bobbyfuller
                    **Juwel Trigon 190L**
                    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

Kommentar

• idunb
                      • August 2005
                      • 39

jo det vet jag också men jag fösöker hitta fakta innan jag köper dem, såklart. Därav denna tråd men de verkar inte hända så mycket och har inte fått svar på många frågor så får väl försöka hitta info någon annanstans antar ja!
                      hej!

Kommentar

• eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

Bottenfilter skulle jag undvika om kräftorna får för sig att leka grävskopa, tänker på flod&signalkräftorna nu. Sen är signalkräfta nordamerikansk egentligen men utplanterad i Sverige. Ha så stort du kan eftersom dom tuggar i sig varandra mer än gärna när dom ömsat och är mjuka. Om du har möjlighet att ha en svalare period på vintern så kör med det för kräftornas skull.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

Arbetssätt...