Äter alla räkor växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loppan11
    • October 2005
    • 34

    Äter alla räkor växter?

    Köpte ett gäng Amano-räker till mitt minsta kar för ett par veckor sedan. Nu har de mer eller mindre helt ätit upp mitt fina bestånd av "Alternanthera Illacina". Resten av växterna får vara i fred så just denna växt är tydligen extra smaklig! Då jag har funderat på att skaffa Körsbärsräkor till mitt stora kar så är nu frågan, äter även de växter? Jag har ett stort tjusigt bestånd av samma växt där nämligen och vill inte gärna att de äter upp det!

    Förslag på växter som Amano-räkor INTE äter upp mottages gärna
    • 54 l - Sällskapskar
    • 112 l - Tanganyika
    • 112 l - Sällskapskar
    • 475 l - Malawi
  • lipton
    • February 2004
    • 108

    #2
    Ursprungligen postat av Loppan11
    Köpte ett gäng Amano-räker till mitt minsta kar för ett par veckor sedan. Nu har de mer eller mindre helt ätit upp mitt fina bestånd av "Alternanthera Illacina". Resten av växterna får vara i fred så just denna växt är tydligen extra smaklig! Då jag har funderat på att skaffa Körsbärsräkor till mitt stora kar så är nu frågan, äter även de växter? Jag har ett stort tjusigt bestånd av samma växt där nämligen och vill inte gärna att de äter upp det!

    Förslag på växter som Amano-räkor INTE äter upp mottages gärna
    Har ett gäng Körsbärsräkor och dom äter inte växter.
    dock är dom kanske små och blir lätt fisk föda om du inte passar dig.
    Det blir bra när det torkar !

    Kommentar

    • Idanajad
      • May 2005
      • 465

      #3
      Oj vad konstigt! Mina amanoräkor har aldrig rört några växter (frånsett alger då), men jag tycker mig minnas att jag har plöjt några trådar där jag läst om det, trots att de flesta säger att de inte rör växterna. Det verkar som det finns två arter/sorter/varianter på amanoräkor där den ena kan fortplanta sig i sötvatten medan den andra behöver salt-/bräckvatten för att småräkorna ska kunna utvecklas. Kan det vara så att "sötvattensamanon" även äter växter? Kan du inte kolla om dina räkor har fläckar på stjärtfenan eller inte. Den vanliga amanon har det, medan den som kan fortplanta sig i sötvatten saknar dem.
      Peccator est aquarifex

      Kommentar

      • Loppan11
        • October 2005
        • 34

        #4
        Ska kolla det när jag har vaknat
        • 54 l - Sällskapskar
        • 112 l - Tanganyika
        • 112 l - Sällskapskar
        • 475 l - Malawi

        Kommentar

        • Loppan11
          • October 2005
          • 34

          #5
          Räkan har fläckar på stjärten, se bild nedan. Bifogar även en bild på min förstörda växt
          Bifogade filer
          • 54 l - Sällskapskar
          • 112 l - Tanganyika
          • 112 l - Sällskapskar
          • 475 l - Malawi

          Kommentar

          • Idanajad
            • May 2005
            • 465

            #6
            Wow vilka vandaler, den är ju helt sönderriven! Jag ser inga prickar på stjärtfenan på din räka, men de kanske är skymda på bilden? Här kan du läsa mer om de två amanosorterna om du vill http://www.zpet.se/forum/showthread....light=japonica
            Peccator est aquarifex

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #7
              Hum de låter väldigt konstigt, jag har aldrig haft några såna problem med mina amano.
              Hur ser det ut annars finns det mat åt dom typ alger eller fiskmat som blir liggande?

              Kommentar

              Arbetssätt...