Kräftor dubbelkönade??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MotorShip
    • October 2004
    • 75

Kräftor dubbelkönade??

Har haft/har en kräfta. Den har varit väck/borta/gömd i c:a månaden nu. Häromdagen när jag planterade lite nya växter(inköpta av brams) såg jag helt plötsligt att det fanns 1st kräft yngel/larv(va de nu kallas vet jag inte). Hittade fler idag. Och om jag minns rätt så hade inte brams nga kräftor utan endast räkor, å de e ju inte riktigt samma sak.
    Ser på formen att det är kräftor, samt att de ha klor.

Kan nu min enda stackare till kräfta ha parat sig med sig själv?:o
    mvh
    Stefan

Min Zoon
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

personilgen är jag lite tvivelaktig mot om dom kan para sig med sig själv, är inte bara typ någon snigelart som kan det? sen finns det väl ett par olika sniglar (och säkert andra arter också typ några grodor) som är tvekönade eller vad det heter, dvs kan ändra kön för att kunna para sig med vilken annan snigel som helst, vet att jag såg någon bild där två sniglar parade sig med varandra...båda befrukade den andra samt blev befruktad...skulle vara trevligt om man kunde leka så med sig själv =)

dock har jag hört här på forumet att flera användare hävdar att någon av kräftorna (är det inte marmorerad???) som ska kunna befrukta sig själv? jag tycker det vore troligare att dom kan bli befruktade och kanske spara säd (eller vad det nu kan kallas i deras termer) och befrukta sig senare när det kanske finns mer mat eller dyligt.

..hoppas någon som är mer kunning än mig som tittar förbi och hjälper dig med ett svar.

// SeanChai
    Min Zon

Kommentar

• Tastyfish
      • February 2005
      • 1761

vissa kräftor eller hummrar och så kan helt plötsligt få ungar. räkor kan också ha ägg som man inte ser och ha dom "inne" under en mycket längre tid än man tror.
      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
      Måste skaffa mig fler djur!

Kommentar

• MotorShip
        • October 2004
        • 75

Tack....

.... för de svaren. Var nere nyss och körde en spegel bakom karet. Och vad så jag där tror ni, jo den vuxna kräftan. Dock död. R.I.P. Men den var där iaf. Har hittat ett flertal småttingar till.

Är väl som ovan talare säger, att de bär på sin avkomma under en längre tid som inte syns. Kan väl vara en rimlig förklaring. Har nämligen aldrig hört talas om dubbelkönat annat än i just sniglar.

Va kul, då har man lärt sig lite mer idag då.
        mvh
        Stefan

Min Zoon

Kommentar

• Frågvis
          • October 2005
          • 1204

Vissa fiskar ska väl kunna byta kön?
          Den som frågar får veta

Kommentar

• MotorShip
            • October 2004
            • 75

Ursprungligen postat av Frågvis
            Vissa fiskar ska väl kunna byta kön?
            Jo det stämmer väl nu när du säger det. Är det inte vissa levandefödare göra detta, typ platys å liknande.

Iofs i fel topic, men ändå.
            mvh
            Stefan

Min Zoon

Kommentar

• Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

Detta kan man läsa om Marmorkräfta på http://www.wirbellose.de/index.html

Honan bär på c:a 50 st 2 mm stora ägg som kläcks efter 2 veckor i en temperatur av 27 grader. Under denna tid håller sig kräftan gömnd och äter ingenting. Ynglen ligger still de första 3 dygnen. De är sedan färdigutvecklade kräftor med en storlek av 5 mm.
              De växer fort och kan ha nått en storlek på 4 cm inom två månader. Efter 4 månader är de fullvuxna och könsmogna. De behöver stort utrymme eftersom ju tätare man håller dem desto saktare växer de. De är även kanibaler.

Olika akvarister har upptäckt att även ensamma honor som har gått ensamma en längre tid kan få ägg. Även att påstådda hanar helt plötsligt har gått med ägg. Även de som har fött upp en ensam kräfta har fått yngel.
              Det finns tre teorier om detta:
              1) Parthenogenese (Det finns inga hanar bara honor)
              2) Hermaphrodismus (Hanar utvecklas bara under särskilda omständigheter, i annat fall befruktar honan sig själv)
              3) Hermaphrodite (Djuren har möjlighet att befrukta sig själv)
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

• marcuspajp
                • July 2004
                • 448

Finns det inte vissa havsräkor som lever första delen av livet som hanar och sen resten som honor?
                Salt är ballt

Kommentar

• SeanChai
                  • May 2005
                  • 498

...nu när frågvis nämner det så såg jag ett program på tv om några fiskar som byter kön om det finns för många honor, jag tror det bara var honorna som kunde byta till hanar och inte vice versa (sp). det var ju självklart just för den fisken så vet inte hur det är med andra.

// SeanChai
                  Min Zon

Kommentar

• Tastyfish
                    • February 2005
                    • 1761

men om det är för många hanar då?
                    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                    Måste skaffa mig fler djur!

Kommentar

• SeanChai
                      • May 2005
                      • 498

he he he. i det fallet jag såg på tv så var det helt enkelt bara för många honor, fråga mig inte varför...kommer inte ihåg varför det var så men jag kommer ihåg att det bara funkade åt ena hållet. =)

// SeanChai
                      Min Zon

Kommentar

• MotorShip
                        • October 2004
                        • 75

Ursprungligen postat av Guy Palm
                        Detta kan man läsa om Marmorkräfta på http://www.wirbellose.de/index.html

Honan bär på c:a 50 st 2 mm stora ägg som kläcks efter 2 veckor i en temperatur av 27 grader. Under denna tid håller sig kräftan gömnd och äter ingenting. Ynglen ligger still de första 3 dygnen. De är sedan färdigutvecklade kräftor med en storlek av 5 mm.
                        De växer fort och kan ha nått en storlek på 4 cm inom två månader. Efter 4 månader är de fullvuxna och könsmogna. De behöver stort utrymme eftersom ju tätare man håller dem desto saktare växer de. De är även kanibaler.

Olika akvarister har upptäckt att även ensamma honor som har gått ensamma en längre tid kan få ägg. Även att påstådda hanar helt plötsligt har gått med ägg. Även de som har fött upp en ensam kräfta har fått yngel.
                        Det finns tre teorier om detta:
                        1) Parthenogenese (Det finns inga hanar bara honor)
                        2) Hermaphrodismus (Hanar utvecklas bara under särskilda omständigheter, i annat fall befruktar honan sig själv)
                        3) Hermaphrodite (Djuren har möjlighet att befrukta sig själv)
                        Tack Guy! Det var bra information. Länken har jag personligen ingen nytta av då jag inte kan tyska. Men det verkar ju som att den innehåller mkt info.
                        Du lämnade ju mkt bra info i ditt inlägg.

Är mkt nöjd med de svar jag fått. Tack!
                        mvh
                        Stefan

Min Zoon

Kommentar

• Raven
                          • February 2005
                          • 15385

Ursprungligen postat av MotorShip
                          Länken har jag personligen ingen nytta av då jag inte kan tyska.
                          babelfish.altavista.com
                          skriv in länken välj översätta från tyska till engelska.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• MotorShip
                            • October 2004
                            • 75

Ursprungligen postat av Raven
                            Ursprungligen postat av MotorShip
                            Länken har jag personligen ingen nytta av då jag inte kan tyska.
                            babelfish.altavista.com
                            skriv in länken välj översätta från tyska till engelska.
                            Tack! Skall prova denna....
                            mvh
                            Stefan

Min Zoon

Kommentar

• MotorShip
                              • October 2004
                              • 75

Tack, Raven. Funkade kanonbra...
                              mvh
                              Stefan

Min Zoon