Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    Det är klart, det skulle det ju kunna vara. Våran majsorm brukar ju vara ljusögd när det är dags för honom. Jag rapporterar åt vilket håll det går.
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Ja skriv hur det gör. Det var just ormar jag tänkte på. Men jag tror inte riktigt att det är det det beror på.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Mona
        • October 2002
        • 840

        Idag har hon svarta ögon igen.

        Det verkar ha varit vattentemperaturen. De låg i en yngelkasse i ytan på ett annat akvarie i väntan på att deras nya kar skulle hinna uppnå balans. Cirkulationen kring kassen hindrades av växter så tempen i ytan gick upp till 27 grader. Det fick bära eller brista, så idag är de i sitt nya kar som utan värmare stabiliserat sig på 21 grader. Hittills verkar det ha varit en förbättring för de tre kvarvarande.
        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ja, ja det kan mycket väl vara en förklaring. För varmt verkar vara mycket sämre än för kallt. Det blir väldigt dåligt med syre i vattnet när det blir väldigt varmt.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Mona
            • October 2002
            • 840

            Hon dog iallafall till slut.

            Nu har jag bara två kvar, någon som vågar sig på att gissa vilka kön de har? I mina ögon så ser den blåa ut som en hane, den röda skulle kunna vara vilket som.
            Bifogade filer
            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Jag är inte bra på att bestämma kön alls, tycker som du att den övre nog är en klar hane i alla fall. Men undre, det vete sjutton.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                en transsexuell?
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  Jag gissar hane på övre och ung hona på undre (av den lilla inflikade bilden).
                  Vad är det för sorts räkor?

                  Kommentar

                  • Inka
                    • July 2005
                    • 1233

                    Jag är så oerhört nöjd! Bytte grus i mitt Juwel Lido i fredags. Trodde att med den inte så räksäkra pumpen, alla botior, rasboror, guppy och Apistogrammor, så skulle det inte finnas några räklingar... Men döm om min förvåning när jag hittade betydligt fler vuxna räkor än jag trodde att jag hade och dessutom en hel drös med småttingar. Detta trots att jag inte haft så mycket växter och övriga gömställen. sen upptäckte jag definitivt nyttan med javamossan. I den satt ett helt gäng och jag plockade ut en BC och tre RC-räklingar som fick flytta till yngelkassen med dom nya snyggare RC räkorna. Två av dom var mindre än jag någonsin sett.

                    För övrigt bär minst en RC på rom igen. Jisses, på sätt och vis är det tur att jag har så mycket fisk med dom, annars hade jag varit översvämmad av räkor
                    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                    www.kvitter.n.nu

                    Kommentar

                    • Mona
                      • October 2002
                      • 840

                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Jag är inte bra på att bestämma kön alls, tycker som du att den övre nog är en klar hane i alla fall. Men undre, det vete sjutton.
                      Tack. Tiden får väl utvisa vad det är för något (om jag inte tar livet av fler ).

                      Ursprungligen postat av Inka
                      en transsexuell?
                      Isåfall borde de ju trivas tillsammans iallafall

                      Ursprungligen postat av Eurydike
                      Jag gissar hane på övre och ung hona på undre (av den lilla inflikade bilden).
                      Vad är det för sorts räkor?
                      Det är vad jag HOPPAS på iallafall. Den undre räkan är dessutom större än den övre. Vi får se vad h*n utvecklas till.

                      Här är diskussionen när jag köpte dem för två sidor sedan http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=81391&page=141
                      Enligt Paatsu kan de vara Blå Neocaridina: http://www.petshrimp.com/neocaridinaspblue.html
                      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                      Kommentar

                      • Eurydike
                        • September 2004
                        • 931

                        Ursprungligen postat av Mona
                        Det är vad jag HOPPAS på iallafall. Den undre räkan är dessutom större än den övre. Vi får se vad h*n utvecklas till.

                        Här är diskussionen när jag köpte dem för två sidor sedan http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=81391&page=141
                        Enligt Paatsu kan de vara Blå Neocaridina: http://www.petshrimp.com/neocaridinaspblue.html
                        Det var väl det jag hade för mig att det skulle vara. Jag har blå heteropoda själv nämligen och de ser inte ut så där varken i kropp, näshorn eller färg. Men det kanske finns stora variationer på dem? Verkar som att de finns ganska många olika sorters blå räkor.

                        Kommentar

                        • Mona
                          • October 2002
                          • 840

                          Mina är ju dessutom inte speciellt blå längre, så de hade säkert ätit något som färgat dem.
                          Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                          Kommentar

                          • Eurydike
                            • September 2004
                            • 931

                            Jag har läst att de vill gå i ganska högt PH. Vet inte om det kan påverka färgen. Mina blue pearl var gulaktiga i ph 6,8 men är vackert turkosa i 7,2. Kan vara samma med de blå kanske?
                            Jag har 7,2 hos mina blue och de är blå och får blå barn

                            Kommentar

                            • Mona
                              • October 2002
                              • 840

                              Tack! Jag har PH 7.6 hos dem. Men de har ju precis bytt hem och utsatts för en rejäl stress med höga temperaturer och dödsfall, kanske att de blir blåa igen när de fått etablera sig bättre.
                              Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                              Kommentar

                              • Jessa
                                • September 2003
                                • 454

                                Jag har 6,8 i mina kar och de blå är just nu mörkblå, så jag tror att de ändrar färg efter humör och trivsel.
                                Mona, dina kanske känner sig otrygga, de vill ju gärna vara lite fler och du har väl bara 2 kvar nu, eller?
                                Senast redigerad av Jessa; 19 February 2008, 15:19.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...