Och kampfisken kommer älskar att mumsa i sig lite levande foder i form av dina körsbärsräkor... tyvärr. Satsar på större räkor eller sniglar (fast jag vet inte om det funkar ihop med kuhliålar).
Jag undrar lite över kön på körsbärsräkor. Är hanarna alltid väldigt små och knappt röda alls? Jag har några större som är lite halvröda liksom och som har en ljus "sadel". Jag har fått för mig att sadeln är räkrom som syns genom skalet innan den vandrar ner, ut ur kroppen. Kan det stämma?
Dom två jag är rätt säker på är hanar är väldigt små och grå, medan honorna som nu går med rom för första gången, hos mig i alla fall, är väldigt klarröda.
Jag undrar lite över kön på körsbärsräkor. Är hanarna alltid väldigt små och knappt röda alls?
Japp. 95% Iallafall om dina kommer ursprungligen från Daniel. Vilket jag tror att de kommer...
Ursprungligen postat av Sonja
Jag har några större som är lite halvröda liksom och som har en ljus "sadel". Jag har fått för mig att sadeln är räkrom som syns genom skalet innan den vandrar ner, ut ur kroppen. Kan det stämma?
Japp. 100%. Denna ljusa, gula "sadeln" kallas för äggfleck och blir så småning om till räkrom under kroppen.
Ursprungligen postat av Sonja
Dom två jag är rätt säker på är hanar är väldigt små och grå, medan honorna som nu går med rom för första gången, hos mig i alla fall, är väldigt klarröda.
slita naahh kollar på mina, ser direkt när nån av honorna är i farten efter en hane.
hannarna börjar simma runt som tokiga i akvariet då annars tar dom de lugnt.
och de händer inte så ofta men har en från senaste kullen nu som går med ägg men misstänker lite att de inte kommer bli nåt.
Mina C. Japonica som jag har haft i flera år är jämna par, två honor och två hanar. Brukar förresten era räkor sno maltabletter och simma iväg med? En av mina Japonicor gör det dagligen.
De tre Crystal Red som jag har kvar har jag ingen aning om vilket kön det är på. Men de är nog för små för att ägga upp sig ännu...
Är det någon som vet hur dom parar sig egentligen?
själv brukar jag lämna mina räkor ifred när dom pysslar med sånt
skämt osidå vill minnas att atya gabonesis klättrar på varann.
hanens första benpar är kraftigare för att kunna hålla sej kvar.
kanske är samma för körsbär.
Kommentar