jätteräka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fabiaRS
    • November 2005
    • 193

    jätteräka

    nu börjar jag bli bekymrad..har en 720 literskar
    har 8 "jätteräkor"å det har funkat hur bra som helst i 6 månader..
    men nu har dom fått nå tog spel.å slaktar allt jag har i akvariet..
    10-20 fiskar på 3 dar.. iof rätt små
    men i morse när jag vaknade hade dom slaktat en mal på 15cm.
    så nu undrar jag vad detta betende kan bero på när dom inte har rört en fisk på 6 månader
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Dom har väl helt enkelt nått den storlekn att de har möjlighet att ta fiskar. Kan också vara så att ingen av dom "tänkte på det" tidigare - men så kom en av dom på det och då gick det självklart upp ett ljus för de andra också.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • fabiaRS
      • November 2005
      • 193

      #3
      så kan det ju vara...men dom har ju inte växt sådär jätte mycket på 6 månader..men dom är ju runt 15 cm så.... dom har väl blivit smartare då.. dom "hoppar" ju ända upp till ytan å det är 60cm det tycker jag är bra gjort.. jaja dom ska ändå fy flytta till ett 240liters kar idag.kan ju inte ha mördarmaskiner

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Det är säkert som Kjell säger. Hade själv tre fjäderfenssynontis som var snälla som lamm, men så över en natt förvandlades till "mördarmaskiner" När ett stim dvärgpansarmalar och ett stim falsk neontetra försvunnit fick de flytta till en kompis ciklidakvarium. Där gjorde de slut på ett gäng dooviiyngel, 4 cm stora.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • fabiaRS
          • November 2005
          • 193

          #5
          elaka djävlar..fast dom är duktiga på att städa.men nu ska jag börjar inreda deras nya hem..tack för svaren...

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            njae, elaka vet jag inte... naturligt däremot...
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • SeanChai
              • May 2005
              • 498

              #7
              fabiars. du råkar inte ha lite bilder på dina superräkor?

              kan du kolla på min zoon om dom råkar likna den jag har? skulle vara kul om det var samma sort, iaf om du vet vad sorten heter på latin =)

              // SeanChai
              Min Zon

              Kommentar

              • fabiaRS
                • November 2005
                • 193

                #8
                du jag har inte en aning.(där jag köpte dom djurmagisnet i västerås hade inte heller en aning..dom hette bara jätteräkor).var nyss till zooaffären med alla utom 2 som jag har kvar i ett 60 literskar..kan ta kort i morgon å lägga in för vattnet blev lite väl grumligt när jag gjorde iordning det nya karet för ett litet tag sen

                Kommentar

                • fabiaRS
                  • November 2005
                  • 193

                  #9
                  SeanChai.. det är precis samma räka ser ju dock inte hur stora dina är men mina är/var ca 15 cm ..fast som sagt..lämna in dom i zooaffären å fick 2 malar i utbyte som jag dock inte heller vet vad det är mer än "synodontis"

                  Kommentar

                  • SeanChai
                    • May 2005
                    • 498

                    #10
                    kanon, ska se om jag kan hitta lite information om räkan. namnet jag fick på akvarielagret i stockholm var "långarmad kräfta", men som jag redan skrivit i ett par inlägg här på forumet så ser det mer ut som en räka som käkat anabola ett bra tag.


                    lite konstigt att du fick ha kvar dina fiskar så länge, våra fiskar går i en strid ström ner i magen på räkan / kräftan. för ca 1 månad sedan köpte vi guld tigerbarber (31 st tror jag det blev) och vi har kvar 9 nu, dock har kräftan varit på latsidan sista tiden, var ett par dagar sedan dom var 10.
                    pga lite problem i akvariumet ett tag så fick vi flytta över våran kräfta till ett akvarium där han var själv i ca 1-2 veckor, när vi flyttade tillbaka den så tog den 4 fiskar på 2 dagar, 3 kilfläcksrasborer (småfisk) och en mal som var ca 10 cm. den fick väl svälta lite för mycket kanske när den inte kunde ta dom som den vill =)

                    ...snart är det dags att köpa nya "foderfiskar" (barberna var foderfiskar). med lite tur har akvarielagret någon billig veckans fisk som när vi köpte barberna, kostade bara 12 kr st så var inte så farligt. det brukar ligga runt 5 fiskar i veckan för oss som försvinner, dock så matar vi kräftan så ofta vi kan med diverse andra saker men fisk verkar vara något eftertraktat. =)

                    // SeanChai
                    Min Zon

                    Kommentar

                    • SeanChai
                      • May 2005
                      • 498

                      #11
                      ...våran ligger nog någonstans vid 15 cm också just nu (klorna inte inräknade), den var runt 10 cm när vi köpte den (klorna inräknade).

                      våran brukar bli grymt snyggt röd när det får bra med fisk som föda, jag vet inte varför men läste om "filterräkor" att dom blir röda när dom trivs (tror det var Raven som sa det) så det kanske fungerar likadant med dom här. när vi köpte honom var han helt genomskinlig, som en glasräka. har sett en till likadan på akvarielagret och den var också helt genomskinlig.

                      jag tycker du ska ha kvar iaf en, dom är ju så underbara. bäst är när dom gräver upp hela botten för att bygga sitt revir (grrrrrr)... dock är dom extremt charmiga när man "föser" tillbaka alla sand dom har flyttat, direkt när man tar upp handen ur akvariumet så börjar han gräva igen för att få till sin lilla håla =)

                      // SeanChai
                      Min Zon

                      Kommentar

                      • fabiaRS
                        • November 2005
                        • 193

                        #12
                        jag har 2 st kvar så fast i ett nytt kar..ska fixa lite foderfisk till dom på måndag.så dom blir glada igen

                        Kommentar

                        • HampusH
                          • July 2009
                          • 106

                          #13
                          Jag är lite efter här i tråden.. Men är det någon som kan det latinska namnet på denna krabat ??
                          Så sjukt sugen på några sådana
                          Min privata youtubekanal för akvariefiskar:
                          https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos
                          Nols Akvariehobby's youtubekanal:
                          https://www.youtube.com/c/NolsAkvariehobby/videos

                          Kommentar

                          • HampusH
                            • July 2009
                            • 106

                            #14
                            hittade det nu
                            Min privata youtubekanal för akvariefiskar:
                            https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos
                            Nols Akvariehobby's youtubekanal:
                            https://www.youtube.com/c/NolsAkvariehobby/videos

                            Kommentar

                            Arbetssätt...