Räkor vs Botia Histrionica?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diddan
    • September 2005
    • 37

    Räkor vs Botia Histrionica?

    Är lite sugen på ett par räkor, funderar på om de kan passa i mitt kar med guppysar, en Botia Histrionica och en ansistrus? Har ett PH på ca 8,5 både i kran och kar. Funderar på om Botian går hårt åt räkorna? Någon som har erfarenhet?

    Diddan
  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    #2
    har en gabon med 4 prakbotior (inte riktigt samma sak) men den blir undantryckt och gömmer sig hela tiden, även om dom gömmer sig mycket iallafall.

    botior är skaldjurs ätare eller vad man säger och är anpassade för det vad jag vet, kanske inte alla dock.
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!

    Kommentar

    • dl_4711
      • June 2005
      • 82

      #3
      Ursprungligen postat av Diddan
      Är lite sugen på ett par räkor, funderar på om de kan passa i mitt kar med guppysar, en Botia Histrionica och en ansistrus? Har ett PH på ca 8,5 både i kran och kar. Funderar på om Botian går hårt åt räkorna? Någon som har erfarenhet?

      Diddan
      Ingen av mina botior (almorhae, dario, striata, rotstrata) bryr sig om mina amanoräkor överhuvudtaget. Räkorna håller sig förvisso gömda rätt mycket i alla fall, men de verkar inte bry sig om botiorna de heller. Man ser dem ofta bredvid varandra utan minsta reaktion från endera.
      ///
      Dan L

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        ph 8.5 är för högt för visa räkor så kolla upp va dom vill ha för ph.

        amano upp till 8 och körsbär upp till 8.2
        är dom 2 vanligaste räkorna
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Diddan
          Är lite sugen på ett par räkor, funderar på om de kan passa i mitt kar med guppysar, en Botia Histrionica och en ansistrus? Har ett PH på ca 8,5 både i kran och kar. Funderar på om Botian går hårt åt räkorna? Någon som har erfarenhet?
          En botia?? Ursäkta att jag påpekar, men botior är stimfiskar. Sen tycker jag att PH 8.5 låter lite väl högt för både ancistrusar och botior. Har du funderat på att skaffa någon/några rot/rötter som sänker ditt PH något? Guppy trivs ju i PH 7-8.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Diddan
            • September 2005
            • 37

            #6
            Jag har en stor rot men den påverkar inte mycket med ett KH på 18 är det inte lätt utan att exprimentera med en massa kem. Guppy och ansistrus mår utmärkt i detta ph, botian borde kanske ha lite lägre men hade gått länge i detta hårda skånevatten innan han flyttade hem till mig och det verkar funka bra, Det är räkorna jag är tveksam till, men vet andra med samma vatten som har troligen amanos, de vet ej vad de heter, sedan ganska länge och det verkar funka.


            Histrionican är inte en stimbotia som de andra utan går utmärkt ensam men kan efter viss rangordingsstrid även funka i grupp. En mycket rolig fisk som jag starkt kan rekommendera, skall tydligen vara lite tåligare än striatan och pakistan. Påpeka gärna men att ta reda på lite först skadar inte....

            Diddan

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Diddan
              Histrionican är inte en stimbotia som de andra utan går utmärkt ensam men kan efter viss rangordingsstrid även funka i grupp. En mycket rolig fisk som jag starkt kan rekommendera, skall tydligen vara lite tåligare än striatan och pakistan. Påpeka gärna men att ta reda på lite först skadar inte....
              Bra att veta. Jag trodde alla botior var stimfiskar. Uppenbarligen hade jag fel. Jag ber om ursäkt. Hur stora blir de och varför är de roliga?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Diddan
                • September 2005
                • 37

                #8
                De blir ca 10-11cm enligt uppgift, de jag har pratat med har har inte fått dem större än ca 8 cm i ett kar. De är livliga och orädda när de väl etablerat sig, kommer gärna fram till glaset och "hälsar", äter snäckor och ännu hellre snäckrom, söker i stort sett oavbrutet efter godsaker på botten och i alla möjliga skrymslen på rötter och stenar, sägs vara en nattfisk men är oerhört aktiv även dagtid när den väl känner sig hemma. Särskilt livlig är den precis när lampan släckts men det är ljust i rummet. "Knackar" liksom de övriga botiorna när den hittat något gott. Mycket fredlig mot övrig fisk, (tom mot mina guppyyngel, på gott och ont). Enligt mitt tycke mycket vackrare i teckning och färg än både striatan och pakistanen, Kallas Guldzebra på engelska, vet ej något handelsnamn i sverige, men guldzebra är verkligen passande. Jag tycker faktiska att han är riktigt söt!

                Oj då detta kanske inte riktigt passar under skaldjur..............


                Diddan

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Tack för infon! Kan man få se nån bild på henne/honom?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Diddan
                    • September 2005
                    • 37

                    #10
                    Har tyvärr ingen bild för tillfället, men se denna länk, dock är guldfärgen klarare på min.

                    Är dock även denna känslig för vita prick, kommer som ett brev på posten vid flytt, men då den trivs vid relativt varmt vatten löstes det på några dagar vid 30-31 grader, (förutsatt att det upptäcks i ett tidigt stadie)

                    Flyttade honom/henne till ett annat kar igår, han verkade känna sig hemma från första stund, hela tiden vid framrutan och kollar, observerar uppenbart vad som händer utanför karet, full fart i hela tiden, har ej gömt sig ens för en kort stund trots att karet är fullt med livlig fisk. Kanske märks men han har på kort tid blivit min favorit.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Diddan
                      Har tyvärr ingen bild för tillfället, men se denna länk, dock är guldfärgen klarare på min.

                      Är dock även denna känslig för vita prick, kommer som ett brev på posten vid flytt, men då den trivs vid relativt varmt vatten löstes det på några dagar vid 30-31 grader, (förutsatt att det upptäcks i ett tidigt stadie)

                      Flyttade honom/henne till ett annat kar igår, han verkade känna sig hemma från första stund, hela tiden vid framrutan och kollar, observerar uppenbart vad som händer utanför karet, full fart i hela tiden, har ej gömt sig ens för en kort stund trots att karet är fullt med livlig fisk. Kanske märks men han har på kort tid blivit min favorit.
                      http://www.loaches.com/species_pages...strionica.html
                      Tack för länken! Den är fin! Påminner något om Botia almorhae. Visst är det trevligt med såna framåt fiskar Hos mig är det fjärilscikliderna som alltid är nyfikna och kontaktsökande
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • jaffehuff
                        • October 2005
                        • 541

                        #12
                        Som sagt, skaldjur var det.... Fin firre annars... (bara irriternade när man tror att man ska få läsa nåt om skaldjur!)

                        Kommentar

                        • Diddan
                          • September 2005
                          • 37

                          #13
                          Ursprungligen postat av jaffehuff
                          Som sagt, skaldjur var det.... Fin firre annars... (bara irriternade när man tror att man ska få läsa nåt om skaldjur!)
                          Jag vet, SORRY! Det bara tog en vändning som inte var planerad:o

                          För övrigt är jag fortfarande intresserad av fler erfarenheter gärna av just Histrionican och räkor, har hört att den ev. kan gå lite hårt åt "grodben"

                          Men mina guppybebisar har den fortfarande inte tagit.

                          Diddan

                          Kommentar

                          Arbetssätt...