Crystal Red Shrimp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    Crystal Red Shrimp

    Vet någon om den "föder" i sötvatten eller om det krävs bräktvatten?
    "du ångrar bara det du inte gjorde"
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    De vill ha sötvatten.
    /Mattias

    Kommentar

    • ralp
      • October 2004
      • 639

      #3
      Det är i egentligen bara rödnos och amanoräkan som behöver bräktvatten. Alla andra "vanliga" räkor som finns att köpa i Sverige - crystal red, körsbärs, gröna, tiger, humle, whitepearl och bi-räkor födda färdiga miniaturräkor och inga larver.

      Hejhopp. ralp
      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

      Kommentar

      • jaffehuff
        • October 2005
        • 541

        #4
        Är det vanligt att de (sötvatensräkorna asså) ynglar av sig? Bara undrar appropå...

        Kommentar

        • ralp
          • October 2004
          • 639

          #5
          Ja. De finns två olika fortplantningstyper. Den enkla typen som föder larver, oftast flera hundra. De larver behöver bräktvatten för att kunna vidareutveckla sig till räkor. Och den andra typen som kallas "spezialiserade" som gör så som jag ovan beskrev. Jag kan tipsa om en bra, international räkforum: http://shrimpnow.com

          Hejhopp. Ralp
          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

          Kommentar

          • gladhertha
            • February 2005
            • 1755

            #6
            Mina Crystal Red har rom nu, så jag väntar bara på minipluttarna!
            Mvh Hanna
            Min Zoon

            Kommentar

            • ralp
              • October 2004
              • 639

              #7
              Oj vad kul! Mina CRs dog alltid när de äntligen hade ägg. Din filterinsug är väl räkyngelsäkrad - eller? Vilken färg har äggen? Brun eller gul? Brun = befruktad. Gul = obefruktad. Håll oss uppdaterad!

              Hejhopp. ralp
              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

              Kommentar

              • gladhertha
                • February 2005
                • 1755

                #8
                Dom är bruna! Gud vad roligt. Ska bli så roligt att se dom små! På A-lagret har dom en stor grupp som förökar sig hela tiden.
                Mvh Hanna
                Min Zoon

                Kommentar

                • peppito
                  • December 2003
                  • 1612

                  #9
                  Tack för svaren.
                  "du ångrar bara det du inte gjorde"

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Hejsan!
                    Jag har också Crystal red räkor, hur ser man skillnad på könet på dem, har 8 stycken och hoppas på yngel, men trodde de var "yngelfödande", men de bär alltså omkring på äggen? Mer info (på svenska!!!) efterfrågas.....någon som är duktig på tyska kanske kan översätta lite här?
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      provat babelfish.altavista.com ?
                      kan översätta tyska till engelska.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Tastyfish
                        • February 2005
                        • 1761

                        #12
                        Ursprungligen postat av ralp
                        Ja. De finns två olika fortplantningstyper. Den enkla typen som föder larver, oftast flera hundra. De larver behöver bräktvatten för att kunna vidareutveckla sig till räkor. Och den andra typen som kallas "spezialiserade" som gör så som jag ovan beskrev. Jag kan tipsa om en bra, international räkforum: http://shrimpnow.com

                        Hejhopp. Ralp
                        inte för att leka besserwisser men... det finns 3 typer. dock är ingen av den typen tillgänglig i sverige vad jag vet.

                        annars grattis på dom små liven! om dom klarar sig då, kan vara knepigt det där! .
                        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                        Måste skaffa mig fler djur!

                        Kommentar

                        • guineapig
                          • April 2003
                          • 157

                          #13
                          Det är ganska svårt att se skillnad på könen innan de burit på sin första kull ägg, sedan blir honorna betydligt rundare i formen och då är det lätt att se skillnad. Så om du ser en Crystal Red som är betydligt rundare än övriga i butiken så är det med stor sannolikhet en hona.

                          Mina Crystal Red bär också på ägg för närvarande och det skall bli kul att se hur många som klarar sig och hur färgteckningen blir. Föräldrarna är av sk. klass C (eller B) som är de enda som går att få tag i Sverige för tillfället. Men med lite urval så bör det gå att få upp standarden även här. Måste dock säga att jag tycker de är väldigt snygga även om de inte är av högsta klass eftersom de har en tydlig polkagriskänsla som gör att de utmärker sig i akvariet.

                          Daniel

                          Kommentar

                          • soetiz
                            • October 2002
                            • 377

                            #14
                            skulle man kunna ha kakaduaciklider i samma kar som dessa räkor?? Cikliderna låter mina ancistrus yngel vara ifred iaf...?
                            Simma lugnt!

                            Min zoon:
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111

                            Kommentar

                            • ralp
                              • October 2004
                              • 639

                              #15
                              Ursprungligen postat av tummen
                              Hejsan!
                              Jag har också Crystal red räkor, hur ser man skillnad på könet på dem, har 8 stycken och hoppas på yngel, men trodde de var "yngelfödande", men de bär alltså omkring på äggen?
                              Först och främst är det ganska så säkert att du har fått båda kön om du köpt ÅTTA stycken. De bär på ägg som sedan utvecklas till pyttelite små men färdiga miniräkor. När det gäller könsskillnad så svarade daniel redan på det men här på crystalred.de finns det en utmärkt bild på båda könen brevid varandra.

                              Mer info (på svenska!!!) efterfrågas.....någon som är duktig på tyska kanske kan översätta lite här?
                              Visserligen är jag tysk och skulle kunna översätter men det är nog föööör mycket jobb. Vid enkla, korta frågor hjälper jag dock gärna. Alla som är intresserade skall nog kika på crystalred.de som är en UTMÄRKT sida med mycket matnyttigt info & bilder. Annars kan jag återigen rekommendera shrimpnow.com som engelsk forum.

                              Hejhopp. Ralp
                              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                              Kommentar

                              Arbetssätt...