Mini hummer med ägg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • minihummer
    • November 2005
    • 22

Mini hummer med ägg

Har en "mini hummer" och haft den i ca 3 veckor. Nu har den börjat gräva stora gropar och vid en närmare titt insåg jag att den har fullt av ägg under stjärten.

Hur ska man göra? Låta den vara, flytta den till eget akvarium?
  • port513
    • October 2005
    • 116

Ursprungligen postat av minihummer
    Har en "mini hummer" och haft den i ca 3 veckor. Nu har den börjat gräva stora gropar och vid en närmare titt insåg jag att den har fullt av ägg under stjärten.

Hur ska man göra? Låta den vara, flytta den till eget akvarium?
    Beror ju på vad du har för andra djur i karet men viss förlust av småttingar får du räkna med om de kommer gå ihopa.

/Henke

Kommentar

• C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

Det kan ju skilja lite mellan äggmängden hos vissa kräftdjur. Men om du har tex en Red claw, http://www.zoopet.com/bilder/showpho...cat=574&page=2 , så ligger äggmängden mellan 150-300st. Vissa begär att vattnet skall vara lite mer salt för att äggen skall kunna utvecklas som de ska. Fiskar frossar rejält i sig av ynglena om du har sådanna och kan lätt äta ihjäl sig. Gräver gör de av naturen och de är ibland som bulldosrar och kan gräva upp överallt. De vill gjärna ha grottor att gömma sig i.

//Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• minihummer
        • November 2005
        • 22

Men om hummern bär på ägg. är de redan befruktade då eller görs det som vissa fiskar efteråt?

för jag har bara en hummer, så är de befruktade måster de hännt innan jag köppte den för 3 veckor sen?

hur länge bär de på de på äggen innan de föds?

Kommentar

• Tark Arak
          • January 2005
          • 10

Om det är en "marmorkräfta" så behöver inte äggen befruktas. Frågan är snbarare vad du ska gjöra för att inte få akvariet fullt med dem. Är den typ 8 co och brun/vit spräcklig?

Kommentar

• C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

Ursprungligen postat av minihummer
            Men om hummern bär på ägg. är de redan befruktade då eller görs det som vissa fiskar efteråt?

för jag har bara en hummer, så är de befruktade måster de hännt innan jag köppte den för 3 veckor sen?

hur länge bär de på de på äggen innan de föds?
            ca. 6 veckor bärs äggen och den blev befruktad innan du köpte den.
            Du kanske kan hitta din art här: http://www.mimbon.de/wirbel0.html

//Camilla

Kommentar

• minihummer
              • November 2005
              • 22

Enligt affären ska det vara en "cuban crayfish".
              Frågan återstår, bör honon flyttas till annat akvarium?
              Överiga fiskar i akvariet är: Gurami ( stora o matglada) Skalarer (också stora) + 3 st Black Ghost.

Kommentar

• C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

Risken är när det "exploderar" av foder i ditt akvarium är att dina fiskar kan äta ihjäl sig. Jag skulle flytta dem till ett eget akvarium. Tänk bara på att nitriten kan höjas kraftigt när det exploderar av yngel.

//Camilla

Kommentar

• COBRAN
                  • June 2004
                  • 59

ägg

Hej . Min sydamerikanska boxar räka har en massa ägg nu ....vågar jag flytta henne till ett akvarium som är mindre..har discus o malar i det som hon och hannen är i.....+ hur märker man om dom e befruktade.....Tacksam för svar Peter

Kommentar

Arbetssätt...