ålder på krabba

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy1
    • October 2005
    • 57

    ålder på krabba

    hej.

    Jag har funderat på en sak ganska länge.
    Jag hade 2st krabbor och några små ålar i mitt akvarium. De bodde i en gammal rot som de roade sig med att sakta äta upp innifrån.
    Det jag har funderat på är att mina två krabbor hade jag ett tag, under hela den tiden, så befann de sig ständigt under vatten och bråkade ofta med varandra. De klätrade aldrig upp över ytan.
    En dag hade den ena dock lyckats klättra upp och ur akvariumet, där den blev jagad av katten.
    Den andra krabban levde läääänge. Flera år. Bytte skal massor med gånger.

    När den senare avled ville jag köpa en ny. Men i zooaffärerna runt om kring, sa de att dessa krabbor inte lever mer än 1-2år på sin höjd. Detta fattar inte jag. Min levde i 6-7år.
    Dessutom skulle det inte vara problem med att ha flera i akvariumet, men mina två verkade ha hela akvariumet som revir, och bråkade ständigt om det.

    Någon som vet mer än de på zooaffärerna. Litar inte helt på dem av någon anledning.

    MVH Guppi
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    en del säljare pratar lite mer än dom borde men sen är det ett halvt helvete när det gäller skaldjur.
    är inte ovanligt att inte ens grossisterna vet vad det är dom säljer.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Guppy1
      • October 2005
      • 57

      #3
      Då är det egentligen inte så lätt att veta hur länge en krabba lever om jag skulle köpa en igen? Lite synd.
      Men är de revirintresserade?

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        varierar mellan olika arter.
        du kan ju titta igenom skaldjursdelen i min signatur
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Guppy1
          • October 2005
          • 57

          #5
          Jag såg en bild på en krabba med namn Sesarma sp.
          Den var väldigt lik i utseendet som de två krabbor jag hade. Och precis så såg de ut i affären också.
          Är faktiskt lite sugen på att skaffa en ny . Helst två, men det är ju inte så bra ifall de kommer att bråka om revir i akvariet.

          Kommentar

          • Tastyfish
            • February 2005
            • 1761

            #6
            dom behöver akva-terrarium.
            Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
            Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
            Måste skaffa mig fler djur!

            Kommentar

            • Guppy1
              • October 2005
              • 57

              #7
              Ursprungligen postat av Tastyfish
              dom behöver akva-terrarium.
              Okej, jag är inte så haj på sånt här. Vad exakt är ett akva-terrarium?
              Mina krabbor som jag hade i flera år, levde i akvarium tillsammans med fiskar. De kunde om de ville klättra upp på en stock mitt i vattnet, men jag såg dem alltid i vattnet. Kan jag ha tagit fel på arten. Bilden jag såg var så otroligt lik den krabba jag hade. Jag kan inte tänka mig att det var någon annan sort.

              Kommentar

              • Tastyfish
                • February 2005
                • 1761

                #8
                Dedicated to Freshwater Decapods. Including pictures of and information about individual species, details on feeding, breeding, and keeping in aquaria. From tiny Algae Eating Shrimp to Crabs and Crayfish.


                en kille hadde stor framgång med en sån här "setup".
                om du vill ha typ sesarma bidens och sånna kan du ju bara bygga tvärtom och ha mer vatten än land.
                Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                Måste skaffa mig fler djur!

                Kommentar

                • Guppy1
                  • October 2005
                  • 57

                  #9
                  Ja, det verkar smart.
                  På så sätt kan jag ju ha kvar mina fiskar också, det måste ju gå, eller hur?
                  Fast det får nog bli ett lite senare projekt då, när jag skaffat lite större akvarium. Då kan jag ju göra akva-terrarium av det jag har nu.
                  Det där kan ju förklara lite varför mina två som jag hade bråkade en del. Jag hade kanske för lite landdel. Det enda lustiga är att jag aldrig såg dem på land, men man vet väl egentligen inte vad som händer bakom ryggen på en.

                  Tusen tack för ditt svar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...