Massor av guppy tilsammans med krabba???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martinalexander
    • July 2004
    • 151

    Massor av guppy tilsammans med krabba???

    Har nu varit och hämtat en helv......................... del =D guppys, honor, hanar och en massa "yngel"... Nu undrar jag då om det går att ha dessa i mitt stora kar (110+ l) tilsammans med en krabba som också bor där???

    Har också precis satt ner ca 30 nya växter, hornsäv, någon annan stor bkg-växt och greenplant (varav jag har alla 10 greenplant flytande i väntan på rötter)...

    Alla fiskarna håller sig ju till ytan, och krabban verkar hittills sköta sitt!!!
  • martinalexander
    • July 2004
    • 151

    #2
    GHAAAA!!! Vill gärna ha svar så fort som möjligt då guppy:na har börjat simma ner till bottennivå, och jag blir riktigt besviken om krabban börjar ta dem!!!

    Bara så att jag vet om jag behöver flytta den!!!

    T_T

    Kommentar

    • BeachMagnus
      • August 2005
      • 49

      #3
      hur stor e krabbaten?
      112l rent kaos
      24l tillväxt

      Kommentar

      • Tastyfish
        • February 2005
        • 1761

        #4
        han kan mycket väl ta några guppies.. jag skulle inte oroa mig med tanke på att guppysar ynglar av sig som f*n däremot. problemet blir om han blir alltför duktig på det. krabbor är precis som kräftor, dom drar nytta av akvariet "inramning" och tar fiskar.
        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
        Måste skaffa mig fler djur!

        Kommentar

        • port513
          • October 2005
          • 116

          #5
          Ursprungligen postat av martinalexander
          Har nu varit och hämtat en helv......................... del =D guppys, honor, hanar och en massa "yngel"... Nu undrar jag då om det går att ha dessa i mitt stora kar (110+ l) tilsammans med en krabba som också bor där???

          Har också precis satt ner ca 30 nya växter, hornsäv, någon annan stor bkg-växt och greenplant (varav jag har alla 10 greenplant flytande i väntan på rötter)...

          Alla fiskarna håller sig ju till ytan, och krabban verkar hittills sköta sitt!!!
          Jag har märkt att fiskar med stora fenor som vissa odlade guppies kan ha är extremt lätta byten för både krabbor och kräftor.

          Mina krabbor går i ett akvarie utan fisk men kräftorna (Procambarus alleni) verkar inte alls röra fiskarna om de inte är direkt dumma och simmar in i klona på dem vill säga.


          /Henke

          Kommentar

          • martinalexander
            • July 2004
            • 151

            #6
            Ok, det är bara en liten krabba, runt 5cm kanske (svårt att säga på rak arm när han ligger och gömmer sig någonstans =D, men han har en miniliten klo, och en enorm)... Men guppies-fiskarna var riktigt nyfiken i går kväll, alla stod precis framför krabban och så en och en åt gången simmade lite närmre, men så fort krabban rörde på sig så for de iväg som en oljad blixt =P...
            Men krabban verkar nästan lite rädd för dem då han sakta tittandes mot fiskarna lunkade sig vidare tryckt mot glaset och försökte undvika att komma i närheten av fiskarna...

            Kommentar

            • Tastyfish
              • February 2005
              • 1761

              #7
              kanske det men oftast är skaldjur i dom formaten modigare än man tror!
              vet nån som hadde sin 2 cm's krabba hängande ur en 1 dm's guramis fena...
              det låter som om du har nån sorts vinkar krabba eller så har han tappat ena klon och den växt ut fel eller växer fortfarande

              vilken tror du det är? Uca sp. eller Sesarma bidens ??

              jämför på länken längst ner i min signatur.

              Senast redigerad av Tastyfish; 26 October 2005, 06:57.
              Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
              Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
              Måste skaffa mig fler djur!

              Kommentar

              • martinalexander
                • July 2004
                • 151

                #8
                Ursprungligen postat av Tastyfish
                det låter som om du har nån sorts vinkar krabba eller så har han tappat ena klon och den växt ut fel eller växer fortfarande
                Den ena klon är förresten svart medan den andra är lika rödbrun som krabban, vet nu inte exakt vilken som är vilken =P...

                Kommentar

                • Tastyfish
                  • February 2005
                  • 1761

                  #9
                  hittar inte nån liknande krabba men gissar på nån sesarma med felutväxt klo eller framodlad eller nån vinkar krabba.. troligen vinkar krabba.
                  Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                  Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                  Måste skaffa mig fler djur!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...