Ömsar räkor??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liven
    • July 2004
    • 76

    Ömsar räkor??

    När jag tittade till mina 2 räkor häromdagen så var dom jättepigga o simmade runt o hade sig, när jag sedan skulle mata dom så blev jag väldigt ledsen för på botten låg d ett räkskal=(, men döm av min förvåning när jag hittade bägge 2 igen =)).
    till frågan : ömsar dom små rackarna el vad??
    Vet inte riktigt vad d e för sort på dom men tror att d e nån slags Amonoräkor lr vad dom nu heter..
    D e genomskinliga med små svarta prickar på sidorna. Och är ca 2½ - 3 cm långa.
    Den ena bär typ på rom hela tiden, hon e lite större än den andra o den andra gör d aldrig.
    Kan det vara en hona och en hane då men han verkar i så fall vara väldigt förvirrad för d blir aldrig några bäbisar =( llr e d bara en liten hona??
    Liven
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Ja, de ömsar skal. Det låter som amanos du har. Honorna är större och rundare än hanarna. Minns inte riktigt hur länge de bär äggen innan de blir yngel...

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      små amanos kan ömsa så ofta som var 14:e dag medans vuxna kan ömsa så sällan som var 6:e månad.

      vill du se bilder på räkor kan du klicka på länken i min signatur och titta på "skaldjur"
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        De bär på romen i ca 5 veckor men om man inte vet vad man ska göra sedan blir det inget eftersom de kräver saltvatten en tid efter kläckning (de nya).

        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          verkar finnas olika "versioner" av amano där en kan göra småräkor i sötvatten.

          den enda skillnaden ja vet mellan räkorna är om dom har svarta prickar eller inte
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • liven
            • July 2004
            • 76

            #6
            Tack =)

            Tack Raven för att jag kunde se hur dom såg ut o när jag kollade på bilderna så e d nog Amano jag har...
            Då behöver jag inte fundera mer på döda räkor utan då e d förhoppningsvis bara skal jag ser nästa gång nån av dom ömsar =)
            Liven

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Alla räkor, humrar eller vad liknande ömsar skal.
              Det är det enda sättet att växa på om man är försedd med ett sk "exoskeleton" - fritt översatt skelett utanpå istället (för som vi ryggradsdjur har det) inuti...
              Mina Triops ömsar skal var eller varannan dag nästan...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • pernillaemond
                • October 2005
                • 1

                #8
                hej..

                ja det tror jag för det har mina också gjort..
                ja det undrar jag med honan har massa rom fast det bli inget..=/
                /pernilla


                Ursprungligen postat av liven
                När jag tittade till mina 2 räkor häromdagen så var dom jättepigga o simmade runt o hade sig, när jag sedan skulle mata dom så blev jag väldigt ledsen för på botten låg d ett räkskal=(, men döm av min förvåning när jag hittade bägge 2 igen =)).
                till frågan : ömsar dom små rackarna el vad??
                Vet inte riktigt vad d e för sort på dom men tror att d e nån slags Amonoräkor lr vad dom nu heter..
                D e genomskinliga med små svarta prickar på sidorna. Och är ca 2½ - 3 cm långa.
                Den ena bär typ på rom hela tiden, hon e lite större än den andra o den andra gör d aldrig.
                Kan det vara en hona och en hane då men han verkar i så fall vara väldigt förvirrad för d blir aldrig några bäbisar =( llr e d bara en liten hona??

                Kommentar

                • NE
                  • January 2004
                  • 1549

                  #9
                  Man brukar se om det är någon döing för då brukar det finnas vit-rosa kött i skalet.
                  Om det bara är "genomskinligt" skal är det troligen bara ömsning.
                  /Niklas

                  Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                  Kommentar

                  • trilobite
                    • December 2005
                    • 60

                    #10
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    "exoskeleton" - fritt översatt skelett utanpå istället
                    Exoskelett på svenska ;-)
                    Uppsala Akvarieförening
                    Finns också på Facebook

                    Kommentar

                    Arbetssätt...