Vad är det för räka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #16
    He he.. vist blir man glad när de har så stor koll.. Jag har aldrig sett räkor med klor som kräftan eller hummerns. Den enda räka jag sett med "armar" är filtreräkan som har som fjädrar på armarna.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Gummiankan
      • October 2005
      • 407

      #17
      man blir trött alltså... jag skulle säga att den ser ut som en räka i formen men har lååånga klor, de är ganska taniga men märkbart tjockare än de övriga benen... men vi får se... det verkade som att det skulle bli sååå jobbigt att få fram namnet på den... =(

      Kommentar

      • SeanChai
        • May 2005
        • 498

        #18
        ...du kan ju kolla på min zoon om din kräfta liknar den som jag har. den ser ju ut som en förvuxen räka med småklor, låt dig dock inte luras av dom små klorna, den äter upp det mesta i karet. min kräfta / räka såldes som "långarmad kräfta" men långarmad räka skulle nog passa bättre.

        jag har dock inte lyckats hitta något latinskt namn på den för att få info. han klipper aldrig av några växter men han kan jävlas och rycka upp nyplanderade skott =)

        // SeanChai
        Min Zon

        Kommentar

        • Gummiankan
          • October 2005
          • 407

          #19
          MIn "räka" är otroligt lik din fiskdödare.... Aningens mörkare och med rom. Jag har frågat på zoot men de hade inte heller något latinskt namn på monstret. Men de lovade att det var en fredlig liten krabat... Jag måste tvivla eftersom den spänderar nätterna till att jaga mina pansarmalar och beskära mina växter. Om jag matar henne med en halv ruta mygglarver håller hon sig lugn i några timmar. Ungefär hur stort är ditt monster...?

          Kommentar

          • SeanChai
            • May 2005
            • 498

            #20
            utan klorna är han nog en 10-12 cm nu, efter många fiskar blir man större...=) han skiftar väldigt mycket i färg från dag till dag, mer eller mindre rött i skalet. jag har ingen aning om vad det beror på men det verkar som om han blir lite rödare om han äter mycket. färgen på "huvudskalet" varierar ju också mycket beroende på vad han äter eftersom det är maginnehållet som syns igenom.

            jag får väl se till att forska lite om kräftan snart så man får fram ett namn, om nu inte azur råkar veta vad det är om han tittar på bilderna.

            // SeanChai
            Min Zon

            Kommentar

            • Gummiankan
              • October 2005
              • 407

              #21
              Min är rödbrunaktig, kanske för att hon får mygglarver. Men växer hon verkligen mer efter att ha börjat med lekandet...? Jag vet att hon tidigare hade en hane som sällskap och han var ca 8-10 cm utan klor, men hans klor var också kraftigare än hennes. Det närmaste jag har kommit hittills är c.ciklids hummer som finns till beskådning ovan... Och även det är en form av räkgodzilla... *mummel*

              Kommentar

              Arbetssätt...