Bra vattenkvalite för räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    • October 2004
    • 639

    Bra vattenkvalite för räkor?

    Hej,

    startar nu en "egen" thread och placera den här i räkforumet:

    Ursprungligen postat av Azur
    Ursprungligen postat av ralp
    Ursprungligen postat av Azur
    Inga problem. Idealiskt för räkor & finemang för all fisk. Kör hårt.
    Azur - Jag vet inte vilka räkor du syftar på men dvärgräkor så som tiger, whitepearl, chrystal red och humlor är nog rätt så känsliga mot ett så högt ph.
    Nej, det är de inte. Det finns inga räkor som tar skada av ett pH på 8.4, precis som det inte finns nån fisk som gör det. Räkor tål dock inte snabba svängningar i salthalt/ledningsförmåga, det är de mycket känsligare för än fisk, och de är avsevärt känsligare mot LÅGA pH än fisk - räkor dör redan kring pH 6 - 6.5. Med mycket stor sannolikhet var det förändring i salthalt/ledningsförmåga som dödade dina räkor, inte pH.
    Det var interessant - Azur. Jag var nästan helt säkert på att mina problem berodde på för höga ph-värden. Kanske inte själva PH i sig men mer indirekt (det skall erkännas att jag är väldig dålig på vattenkemi). Jag har för mig att ledningsförmåga/salthalt hänger ihop med ph-värdet - eller? Dessutom tror jag att ha läst någonstans att NH3/4 (eller NO2/3) blir farligare i vattnet med högt ph ...

    Det är utesluten att mina dödsfall beror på för snabba svängningar eftersom jag "koppar" inte i mina räkor - jag "droppar" i de istället Men hur mäter man egentligen ledningsförmåga/salthalt? Och vilka värden är bra för räkorna?

    Hejhopp. Ralp

    P.S.: Sedan drygt tre veckor tillbaka byter jag med destillerad vatten (2l des. och 1l normalt vatten) i lilla burken och räkorna verkar trivas
    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona
  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    #2
    vad jag läst så har han som odlar alla möjliga sorters räkor (mustafa på www.petshrimp.com) sagt att räkor är grymmt kännsliga mot metaller i vattnet, en av anledningarna till att många's räkor dör säger han.
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      amano och körsbär vill ha runt 6-8 i ph så ja börjar undra hur högt ph du har egentligen.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      Arbetssätt...