kräftor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

    kräftor

    jag har tängt skaffa ktäftor
    hur stort akvarium behöver dom?
    jag har hört talas om att man han ta singnalkräftor och släppa ner i akvarie kan man det?
    vad behöver dom för tempratur?
    eller är det bätre och satsa på sötvattenshummer?
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459
  • gren
    • September 2005
    • 87

    #2
    Jag och tjejen köpte, på någon mässa i Kristianstad, 10 blå kräftor som skulle komma från Australien. Tyvärr okänd art. Kräftorna var väldigt små (någon cm) och tyvärr dog 5 av dom ganska snabbt - okänd anledning.

    De blir, enligt säljaren, ungefär 10 cm och jag kan tänka mig att de anpassar sig efter utrymme. En stor kräfta är normalt väldigt benägen att slakta allt omkring sig och bör därför ha ganska gott om utrymme. En bottenyta på 40 * 40 är nog minimum för en kräfta på 10 cm - men man får nog ändå räkna med att få andra kräftor slaktade och uppätna.

    Våra fem gillar speciellt neontetror, så de ska få flytta till en anhörigs 400 liters akvarium, som just nu hyser en sköldpadda. De verkar gå bra i allt från 20-30 grader. Säkerligen lägre än 20 också.

    Signalkräftor kan jag inte särskilt mycket om, men jag misstänker att dessa djur är väldigt tåliga. Om du bor i landets sydöstra hörn så kan du få en kräfta eller två av oss.


    Dedicated to Freshwater Decapods. Including pictures of and information about individual species, details on feeding, breeding, and keeping in aquaria. From tiny Algae Eating Shrimp to Crabs and Crayfish.

    Kommentar

    • Tastyfish
      • February 2005
      • 1761

      #3
      det finns inget som anpassar sig efter utrymme... det finns missfoster däremot.
      anpassning är långsamt i flera generationer.
      för 10cm's kan de vara bra med ca: 60-70 liter
      för 20cm's kan 100-150 vara bra
      och för 40 kanske 200-250 ?

      inte så stor koll men tror att det är bra riktmärken
      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
      Måste skaffa mig fler djur!

      Kommentar

      • alcar
        • April 2005
        • 1398

        #4
        jag funderar på 3 små i 54l men kan man ta in singnalkräftor ?

        hur vill dom ha det?
        jag bor i götteborg
        mvh alexander
        min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

        Kommentar

        • gren
          • September 2005
          • 87

          #5
          Ursprungligen postat av Tastyfish
          det finns inget som anpassar sig efter utrymme... det finns missfoster däremot.
          anpassning är långsamt i flera generationer.
          Om du klonar (ympar) en ampellilja från en stor kruka och sätter klonen i en mindre kruka, så kommer naturligtvis inte klonen bli lika stor som moderplantan, trots att de har exakt samma genom. Rimligtvis gäller detsamma för en kräfta som inte har utrymme att utvecklas.

          Detta stödjer jag på Wilhelm Johannsens uttryck om att; genotyp + miljö = fenotyp. Fenotyp är utseendet som uppvisas. Detta händer alla individer, oavsett djur eller växter.

          Till trådskaparen:
          Ett 54 l akvarium räcker till ungefär en fullvuxen kräfta av svensk storlek. De gillar växter, som de gärna knaprar på. Cabomba är populära i vårt akvarium, men jag har läst att de kan matas med grönsaker/rotfrukter (t ex brysselkål, potatis och broccoli). Fisk och räkor är populärt, speciellt bland människor som kräftfiskar . De äter förvånansvärt lite varje dag. De vill ha ställen att gömma sig på, de gillar att gräva och är oftast nattaktiva. Våra kräftor är dock dagsaktiva och springer runt som fanken dagtid. Det ser ganska roligt ut när de simmar upp bakom pumpen och åker med vattenströmmen, för att sen upprepa samma sak om och om igen. Tivoli kanske?

          En signalkräfta kan jag tyvärr inte svara på hur man hanterar, men jag tror att de är ganska tåliga. Efter kräftfiske i lite dyigare sjöar brukar man lägga fångsten i fräsht vatten några dagar, för att bli av med dysmaken. Det är sällan några inredda akvarium det handlar om, utan några hinkar med kräftor helt enkelt. En eller två kräftor brukar förlora klorna under de dagar de behöver fräshas upp, men procentuellt är handlar det om 0,5-1%. Jag slår vad om att man kan ha kräftorna i akvarium sommartid, men det jag är osäker på är hur de svenska kräftorna anpassar sig för vintern.

          Tittar man på fiskar som bor i kylvattnet från kärnkraftverk så har de ju ofta en god tillväxt, men också ofta problem med fortplantningen. Jag har också läst om abborrar i akvarium som verkar vantrivas vintertid, men mår bra sommartid. Det är mycket möjligt att detsamma gäller kräftor. Så naturlig miljö som möjligt är naturligtvis att eftersträva.

          Ett tips är att du tar reda på det vetenskapliga namnet för signalkräfta och letar efter det i någon av länkarna jag gav dig ovan. Jag vill minnas att signalkräftorna importerades från USA eftersom flodkräftorna strök med pga kräftpest. I USA kanske de är utspridda även i varmare klimat?

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av gren
            Ursprungligen postat av Tastyfish
            det finns inget som anpassar sig efter utrymme... det finns missfoster däremot.
            anpassning är långsamt i flera generationer.
            Om du klonar (ympar) en ampellilja från en stor kruka och sätter klonen i en mindre kruka, så kommer naturligtvis inte klonen bli lika stor som moderplantan, trots att de har exakt samma genom. Rimligtvis gäller detsamma för en kräfta som inte har utrymme att utvecklas.
            de där tror ja överhuvudtaget inte på.
            en ampellilja kan man skära bort alla bladen på den överlever.
            skär bort alla ben å klor på en kräfta va händer då jo den dör sen stämmer det inte heller in de minsta på fiskar till exempel.
            sett bild på ett akvarie med 2 fiskar som hade 4-5cm att röra sej framåt å bakåt och dom hade levt i akvariet sen dom va yngel.
            däremot låter de sm Tastyfish pratar om flera generatior som mer troligt isåfall.
            växter och djur går inte att jämföra då dom lever och sprider sej på alldeles för olika sätt.

            marmorerad kräfta blir runt 10cm och sett 100L som rekommendation på den.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • gren
              • September 2005
              • 87

              #7
              Ursprungligen postat av Raven
              de där tror ja överhuvudtaget inte på.
              Du får tro vad du vill. I dagsläget så är fenotyp ingenting som är konstigt eller otroligt, utan alla som går gymnasiet och därmed den obligatoriska Naturvetenskap A, får lära sig om fenotyp. Det kommer även du få göra när du lämnat moppen.

              Ursprungligen postat av Raven
              en ampellilja kan man skära bort alla bladen på den överlever.
              skär bort alla ben å klor på en kräfta va händer då jo den dör sen stämmer det inte heller in de minsta på fiskar till exempel.
              Varför tar du bort vitala delar från den ena organismen, men inte den andra? Skär sönder rötterna så får du ett mer givande resultat, om du nu önskar ta kol på saker omkring dig.

              Ursprungligen postat av Raven
              däremot låter de sm Tastyfish pratar om flera generatior som mer troligt isåfall.
              växter och djur går inte att jämföra då dom lever och sprider sej på alldeles för olika sätt.
              Jag har aldrig sagt att arter inte förändrar sig med tiden. Att jag jämförde en ampellilja var för att jag trodde att det skulle vara enkelt att förstå. Mitt fel. Jag tror de flesta som har läst grundläggande genetik är medvetna att mutationer skapar nya varianter och att det är hela grunden till evolutionen. Likväl påverkar miljön de egenskaper organismen uppvisar (fenotypen).

              Ämnet berör mig eftersom jag läser biokemi, och jag är därför tämligen bekant med att miljön påverkar fenotypen.

              Eftersom inte namnet Wilhelm Johannsen verkar klinga bekant i dina öron så hoppas jag att Bonniers lexikon och Oxford Reference Online gör det.

              Bonners lexikon skriver under "ärftlighet":
              Ärftligheten bygger ytterst på arvsanlaget, genen, som utgörs av en sekvens av molekylen DNA. Den genetiska informationen hos DNA översätts av cellen i vävnader, organ osv. Stor betydelse för egenskaperna har också den miljö som påverkar individen, såsom klimatfaktorer eller tillgången på näring. Man skiljer därför mellan begreppet genotyp, individens genuppsättning, och fenotypen, dvs. individen själv, formad av arv och miljö. Informationen överförs från genotyp till fenotyp - aldrig tvärtom, dvs. generna förblir opåverkade av egenskaper som förvärvats under livstiden.
              Under "fenotyp" står det:
              fenoty'p,(av grekiska fainesthai, visa sig) , summan av kännetecknen hos den faktiska, levande individen, till skillnad från genotypen som är individens genetiska specifikation, summan av "arvsanlagen". Fenotypen är resultatet av interaktionen mellan genotyp och livsmiljö.
              Även Oxford Reference Online skriver:
              phenotype The observable manifestation of a specific genotype; those observable properties of an organism produced by the genotype in conjunction with the environment. Organisms with the same overall genotype may have different phenotypes because of the effects of the environment and of gene interaction. Conversely, organisms may have the same phenotype but different genotypes, as a result of incomplete dominance, penetrance, or expressivity.
              "phenotype" A Dictionary of Zoology. Ed. Michael Allaby. Oxford University Press, 1999. Oxford Reference Online. Oxford University Press. Hogskolan i Kalmar. 21 September 2005 <http://www.oxfordreference.com/views/ENTRY.html?subview=Main&entry=t8.e6628>
              Senast redigerad av gren; 21 September 2005, 12:28.

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av gren
                Det kommer även du få göra när du lämnat moppen.
                kan du förklara för mej vad moppekörande har med ålder att göra ?????????
                inte ett j***a skit om du frågar mej!!!
                Varför tar du bort vitala delar från den ena organismen, men inte den andra? Skär sönder rötterna så får du ett mer givande resultat, om du nu önskar ta kol på saker omkring dig.
                planterade nyss om en massa växter här hemma och skar bort 20-85% av rötterna ingen som visar att dom inte gillar det.
                planterade om lite andra växter för ett tag sen och klippte bort över 96% av rötterna på några stycken dom lever å frodas.

                har fortfarande inte sett några bevis för ditt påstående att djur anpassar sej bara sett bevis för motsaten om å om igen.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • gren
                  • September 2005
                  • 87

                  #9
                  Vad är det du missar i citeringarna? Har du läst genetik alls?

                  Jag håller med att moppar inte har med saken att göra, men inte heller jämförelsen att klippa bort klor/ben eller rötter.
                  Senast redigerad av gren; 21 September 2005, 14:09.

                  Kommentar

                  • Tastyfish
                    • February 2005
                    • 1761

                    #10
                    men samtidigt är det moraliskt rätt att hålla ett levande DJUR i ett utrymme som den knappt kan röra sig på? skulle du tycka om att bo i ett 1x1meter's rumm tackvare att någon sa som du sa att allting anpassar sig? nu pratar vi om att få kräftorna att trivas och frodas inte vad som dom minimum kan hållas på. med ditt exempel påvisade du återigen att dom blir förkrympta och inte blir lika stora osv vilket vissa kallar "anpassa sig". växter vet vi att dom inte klagar som djur gör men dom kan väll endå få samma möjligheter att växa ut i sin fulla prakt?
                    människor som bor på en ö och får barn blir mindre och mindre för varje generation eftersom dom anpassar sin kropsstorlek efter näringen tillgänglig. men samma effekt som egentligen tar flera generationer kan du få genom att kasta in ett spädbarn i en liten 1x1meters kub och se till att den får mat, barnet i fråga skulle dö i förtid och bli förkrympt.

                    för att vara lite skämtsam tycker jag att det verkar svårt att tro att jag är 15 efter det här inlägget .
                    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                    Måste skaffa mig fler djur!

                    Kommentar

                    • alcar
                      • April 2005
                      • 1398

                      #11
                      okej
                      mvh alexander
                      min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                      Kommentar

                      • svensdotter
                        • March 2005
                        • 247

                        #12
                        riktlinjer styrs ju ofta efter anpassningsförmåga och inte efter idealbehövet.. en "lösgende" höna tex kräver ju enligt reglelboken bara 1m2. Känns ju som det blir rätt trångt, knappast idealiskt heller. Men dom anpassar sig ju. Lever ju faktiskt även i små burar där dom inte ens kan vända sig när dom inte är "lösgående"... och det funkar... inte heller det idealiskt men det förekommer ju som vi nog alla vet. Så förmodligen är det väl bara att inse att alla djur och växter KAN anpassa sig. Sen är det kanske inte att föredra att ha det minimala måttet att gå efter. Men ingen har ju heller påstådd att man BÖR göra det. Bara att man KAN.

                        RAVEN (bara en fundering)
                        varför tar du bort rötterna på dina växter? då tar det bara längre tid för dom att utveckla fina blad och blommor. Rötterna växer till max innan växten i sig börjar växa.. Fast du kanske inte vill ha stora blommor.
                        Senast redigerad av svensdotter; 21 September 2005, 14:35. Anledning: smile skulle inte vara där
                        blondin!

                        Kommentar

                        • Tastyfish
                          • February 2005
                          • 1761

                          #13
                          jag vet att djur och växter kan "anpassa sig" men frågan är på ett humant eller inhumant sett? vilket skulle du fördra? sen så är det där människan tänker fel, det är väll inte så farligt med att djuren "anpassar sig" osv?

                          men som ni säger så är det helt OK att ha pygocentrus arter i 100liters?
                          redtails i 300liters osv? för jag gillar dom fiskarna och har inte plats för stora kar som dom behöver!
                          Senast redigerad av Tastyfish; 21 September 2005, 14:59.
                          Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                          Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                          Måste skaffa mig fler djur!

                          Kommentar

                          • gren
                            • September 2005
                            • 87

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tastyfish
                            men samtidigt är det moraliskt rätt att hålla ett levande DJUR i ett utrymme som den knappt kan röra sig på? skulle du tycka om att bo i ett 1x1meter's rumm tackvare att någon sa som du sa att allting anpassar sig? nu pratar vi om att få kräftorna att trivas och frodas inte vad som dom minimum kan hållas på. med ditt exempel påvisade du återigen att dom blir förkrympta och inte blir lika stora osv vilket vissa kallar "anpassa sig". växter vet vi att dom inte klagar som djur gör men dom kan väll endå få samma möjligheter att växa ut i sin fulla prakt?
                            människor som bor på en ö och får barn blir mindre och mindre för varje generation eftersom dom anpassar sin kropsstorlek efter näringen tillgänglig. men samma effekt som egentligen tar flera generationer kan du få genom att kasta in ett spädbarn i en liten 1x1meters kub och se till att den får mat, barnet i fråga skulle dö i förtid och bli förkrympt.

                            för att vara lite skämtsam tycker jag att det verkar svårt att tro att jag är 15 efter det här inlägget .
                            Jo.. jag får hålla med om att du har lite mer argument att komma med. Det du skriver om ön är precis det jag skriver och citerar. Man anpassar sig efter miljön. Om öbornas barn får obegränsat med näring så kommer de bli större än föräldrarna, trots att de har 50% gener av vardera av de kortare föräldrarna. Föräldrarna kan må bra på ön ändå, även om de inte är så långa och tjocka som de borde blivit.

                            Otroligt nog har även de utan TV, dator, värme, sjukvård och socialdemokrater kul ibland.

                            Moral är ett svårt ämne att diskutera. Fysiska och gentiska gränser finns för hur bra ett djur mår av begränsningar i miljön, men det är nog omöjligt att svara på för vanliga människor vad som är moraliskt försvarbart. Det är därför vi har myndigheter som forskar vad som bra för djuren eller inte. Även fast vi har myndigheter som gör det, så bor en del kossor i spiltor hela sina liv. Senaste i julas såg jag ägg från burhöns i affären. Åtminstone jag tycker inte det är moraliskt korrekt, men uppenbarligen väger de ekonomiska faktorerna tyngre.

                            Vi är nog inte helt långt ifrån varandra. Som sagt så är det jag skriver och citerar inget konstigt. Det bara är så och det är en intressant vetenskap. Moral är svårare.
                            Senast redigerad av gren; 21 September 2005, 15:32.

                            Kommentar

                            • y0da
                              • August 2005
                              • 1697

                              #15
                              Haha.. är bara tvungen att lägga en liten kommentar...

                              Ursprungsfrågan lyder:
                              Ursprungligen postat av alcar
                              jag har tängt skaffa ktäftor
                              hur stort akvarium behöver dom?
                              jag har hört talas om att man han ta singnalkräftor och släppa ner i akvarie kan man det?
                              vad behöver dom för tempratur?
                              eller är det bätre och satsa på sötvattenshummer?
                              Följt av mängder av inlägg om genetik och hur de ändrar sig i generationer?
                              Bra att ni hjälper alcar med hans funderinga om kräftor. Nu vet han säkert mycket mer om vilka djur han ska välja.. hehe
                              http://www.y0da.se

                              540L SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...