Räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    Räkor

    Tänkte skaffa ett gäng räkor till mitt 136l kar. Det är dock nystartat, har varit igång i 4 dagar med fiskar i. Bör man vänta med räkor? Eller ska man skicka i dem direkt?
    Har kollat på amano samt gibon räkor, är väl främst amano som är intressant dock. Hur många bör man ha? Hade tänkt mig nånstans mellan 3-10.
    Är de lätta att föröka? Isf kan man köpa två till mitt lilla odlingskar ( 30l Sovrumsakvarium) kanske. Skulle vilja ha ett par-tre st i det annars också.
    Är väl kanske risk att de blir snacks för mina skalaror i framtiden? För tillfället är skalarorna bara ca 4cm, men de lär väl bli större hoppas jag .
    Om det är risk för det så är det ju en klar fördel om de är lätta att föröka.
    http://www.y0da.se

    540L SA
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    amano brukar normalt sett inte föröka sej i akvarium.
    vill du ha förökning är körsbärsräkor bra har 3st små i mitt kar nu.

    körsbärsräkor är rödfärgade medans amano är färglösa.
    amano blir upp till 5cm medans körsbär blir upp till 2.5cm
    gabonräka blir 15+ cm

    skalarer kan äta räkor om ja inte minns fel.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • gladhertha
      • February 2005
      • 1755

      #3
      Mina amanos köpte jag som kanske 1,5cm. Nu är dom 3 cm. ;P Dom växer som attan. Trevliga krabater.
      Mvh Hanna
      Min Zoon

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        trivs amanos och får tillräckligt med mat kan dom ömsa skinn så ofta som varannan vecka.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • gladhertha
          • February 2005
          • 1755

          #5
          jo jag heter säkerligen gamla skinn överallt.
          Mvh Hanna
          Min Zoon

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            #6
            Okay!
            I djuraffären sa de att "andra räkor vi haft har förökat sig bra". Men de visste inte riktigt hur det var med amano.
            Amano på 4cm tror jag inte att skalarorna mumsar i sig? I värsta fall så har jag en rot där de kan kila under. Dit kommer inte skalarorna. Men det är ju en fördel om de förökar sig.
            Körsbärsräkorna på 2,5cm lär ju däremot lätt bli mat tippar jag. Fast förökar de sig lätt så har det ju mindre betydelse.
            Ingen som råkar veta nån butik i Nässjö/Jönköping som säljer körsbärsräkor då? Har bara hittat Amano och Gibon häromkring.

            Hur många bör man förresten ha i ett 136l kar? Vill ha så mycket fisk som möjligt. Men räkorna som är nyttodjur borde väl hjälpa mer?
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            Arbetssätt...