allmänbildning på räkfronten sökes!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svensdotter
    • March 2005
    • 247

    allmänbildning på räkfronten sökes!

    hejsan alla glada,

    har kommit på att jag nog ska ha nån räka. Men vet ju inte vilken. Gillar körsbärsräkorna tror ja. Men gissar att det kanske inte är nån höjdare att ha dom med tex scalare?
    Tänkte även ha nån i 50L karet då ottocinclusarna är mätta aldeles för ofta och det börjar bli algigt. Men där borde dom ju passa? matchar väl tillochmed kardinalerna

    men hur som helst... har ju ingen koll alls på dessa djur. Har kollat lite trådar och på webben och fått fram en del. Vill nu höra era åsikter om räkorna. Tex om dom är nå bra "städare", om jag kan ha dom i stora karet med scalarerna eller ska ha nån annan räka där, isåfall vilken.. osv.

    skriv på bara, infoinfoinfo
    blondin!
  • Zybeer
    • July 2002
    • 699

    #2
    Körsbärsräkor blir nog snacks av scalarerna skulle jag tro. Men någon typ av filterräka skulle du säkert kunna ha. I ditt lilla kar blir nog körsbärsräkorna perfekt. Roligt med dom då de lätt ynglar av sig också.

    Det kommer nog någon räkguru förbi snart och ger dig mer utförliga råd och förslag

    MVH
    /Jens
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

    Kommentar

    • Tastyfish
      • February 2005
      • 1761

      #3
      skulle föreslå att du kollar på minna länkar...
      har haft kontakt med en kille som ska sälja humlor snart! om du orkar hålla emot dom hemska algerna så kan du köpa humlor !

      i stockholm var det nån som hadde sett "röda rudolf räkor" eller vad dom hette.
      green shrimp som du kan se på länken fanns på akvakompis men finns säkert nån annan stans också. humlor finns också på minna länkar. som zybeer sa så skulle nog scalarnerna blanda egen räkmix av dinna tämliga dyra körsbär.
      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
      Måste skaffa mig fler djur!

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        kardinaltetror går fint med räkor.
        filterräkor tar inte alger möjligtvis svävalger då dom filtrerar vattnet efter mat.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        Arbetssätt...