Olika amano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SussieGross
    • May 2004
    • 197

    Olika amano?

    Jag har haft en amanoräka i över ett halvår, den är nästan lika liten som när jag köpte den. För några veckor sen köpte jag en till amano, nästan lika liten som den gamla, men den har på en mycket kort tid växt till över dubbla storleken. Ser ut som en jätte jämnfört med den lilla.
    Nu undrar jag om det kan vara olika sorters amano eller vad detta kan bero på?

    Kan tilllägga att jag använde mig av nå sorts medicin för ett bra tag sen till fiskarna som man absolut inte skulle ha med skaldjur.
    (trodde räkan var död långt innan)
    Kan det ha med det att göra, att den påverkat den lilla räkans tillväxt, hormonellt eller så?
    Blubb!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Hanarna är mycket mindre än honorna, halva storleken är inte orimligt.

    Hur man ser skillnad på hane & hona: http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm

    Det finns också andra Caridina-arter som säljs ibland, jag hittade t.ex. den här:
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • SussieGross
      • May 2004
      • 197

      #3
      Tack för svaret Azur, ska kolla runt på länkarna.
      Det skumma tyckte jag var att det gick så snabbt, den växte till dubbel storlek på drygt två veckor.
      Medans den andra praktiskt taget knappt har vuxit på nästan ett år.

      Ska kolla om jag lyckas könsbestämma dem, men det verkar ju inte vara så svårt =)
      Oj vilket odlingsprojekt! Skulle vara roligt, men det verkar vara alldeles för mycket pill...
      Senast redigerad av SussieGross; 04 September 2005, 02:45.
      Blubb!

      Kommentar

      • SussieGross
        • May 2004
        • 197

        #4
        Japp, den lilla har prickar och den stora har "sträck" . Hanne och hona alltså...
        Tack igen för hjälpen!
        Blubb!

        Kommentar

        Arbetssätt...