Procambarus clarkii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sockerconny
    • October 2004
    • 2349

    Procambarus clarkii

    ...tror jag att det är jag har i min ägo, den är åtminstone i det närmaste identisk med bilden nedan.
    Jag köpte den som Atyopsis mollucensis, (Mountain Rock-räka)

    Som ni märker så är jag inte så hemma på det här med skaldjur..!!

    Min fråga lyder som följer: Finns det något svenskt handelsnamn på denna varelse??
    (Övrig info mottages oxå tacksamt!)
    Bifogade filer

  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    den såg läcker ut.

    gjorde en snabb googling på de latisnak namnet men hitta inget handelsnamn bara matrecept
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • sockerconny
      • October 2004
      • 2349

      #3
      Ursprungligen postat av Raven
      den såg läcker ut.

      gjorde en snabb googling på de latisnak namnet men hitta inget handelsnamn bara matrecept
      Jag tycker den är ganska brutal faktiskt. Vid matning kan den få ett spel och springa runt och klippa efter räkpellets....till praktbotiornas skräckblandade förtjusning!!
      En kompis köpte oxå en "Mountain Rock" samtidigt som mig, den nöp underkäken av en nyinkoppad dogfish!

      Hmmmm.....i och för sig ska jag på kräftskiva på Lördag, men det är nog inte så mycket mat på den ändå!!!

      Kommentar

      • Tastyfish
        • February 2005
        • 1761

        #4
        om man ska ha kraftskiva så ska man definitift ha med sig en 40 cm kräfta :]
        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
        Måste skaffa mig fler djur!

        Kommentar

        • Zybeer
          • July 2002
          • 699

          #5
          Den kallas Louisiana red crayfish och verkar vara den vanligaste kräftan som man äter enligt vad jag kan hitta. Faktiskt vanligare än signalkräftan tror jag. På sydligare bredgrader odlar dom den här arten istället, t.ex. i Spanien och Italien. O självklart i USA då.

          Den ska bli runt 15 cm och i vissa fall enda upp till 20 enligt vad jag har läst om den. Mina två krabater är nog bara 6-7 cm en så länge. Tycker om lite hårdare vatten men det gör alla kräftor vad jag vet. Allätare och ska vara en tålig kräftart. Kul att dom sålde den som en Mountain Rock det är ju verkligen inte ens i närheten... Ge den något eget krypin så ska du se att det går bra. Långsamma/långfenade fiskar kommer inte att fungera. Skalarer t.ex. hugger dom i spröten och drar ner. Tuffare/snabbare/större fiskar fungerar. Växter grävs troligen upp eller konsumeras. Jag har fortfarande ett gäng Vallsineria i mitt kräftkar men de smaskar på dem ibland. Växter ingår ju i deras naturliga diet. Eklöv eller liknande sägs ska vara bra för att de smaskar på dem när de bryts ner och så bidrar det till gömställen. Dock antar jag att multnande löv gör vattnet surare så du kanske får kombinera med en kalksten eller liknande

          Lycka till!

          MVH
          /Jens

          editerad för stavfel.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

          Kommentar

          • Zybeer
            • July 2002
            • 699

            #6
            Här får du en länk förresten: http://users.swing.be/sw018249/proca...clarkii_uk.htm

            MVH
            /Jens
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

            Kommentar

            Arbetssätt...