Signalkräfta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galadien
    • February 2004
    • 107

    Signalkräfta

    Någon som har eller haft signalkräfta hemma som "husdjur" och kan berätta mer om detta? Erfarenheter, hur länge levde den, vad fick den för mat osv. Har nyss köpt en liten signalis som heter Arnold. :P
  • Fiskaren
    • March 2004
    • 166

    #2
    Hej. Jag har haft kräftor i två omgångar. De hade ett 40liters akvarium. Första gången lade vi i 3 st. Två blev uppätna av den tredje. Den levde i ca 1år. När även denna kräfta gått till de sällare markerna skaffade vi 4 nya. Tre av dessa blev ganska snabbt mat till den fjärde. Denna kräfta har snart levt hos oss i 1 år. Jag brukar ge den: rå potatis, mygglarver, fryst torsk, döda fiskar från mina övriga akvarier. Tänk på att de inte äter så mycket och att vattnet blir att lukta illa om det får ligga fisk i för länge. Jag brukar byta vatten hos den ungefär varje vecka. Tar även upp allt grus var fjortonde dag ca. Annars blir det rester kvar i gruset och det luktar inte parfym.
    Lycka till!

    Kommentar

    • Galadien
      • February 2004
      • 107

      #3
      Trevligt att någon mer än jag haft dessa knasiga idéer ! Tur att jag bara köpte en då om de är kannibaler. Wow kommer han att leva ett år så kan han nog vara med på smådjursutställningen i vinter, haha längtar redan tills jag får se arrangörernas miner :P. Tror du man kan få dem någolunda tama? Jag tar upp Arnold en gång om dan och han verkar redan lite lugnare...eller så är det jag som inbillar mig ;D.

      Kommentar

      • Tastyfish
        • February 2005
        • 1761

        #4
        vart är utställningen? kanske tar dit min gabon räka?
        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
        Måste skaffa mig fler djur!

        Kommentar

        • Zybeer
          • July 2002
          • 699

          #5
          Galadien: Brukar du ta upp kräftan ur vattnet en gång om dagen? Det är inte så att du menar en eremitkräfta i ett terrarium möjligtvis? För jag kan garantera att det INTE är bra att ta upp en fullständigt akvatisk kräfta ur vattnet på en daglig basis. Att jämföra med att trycka ner en hamster under vattnet och hålla den där en stund en gång per dag.

          Fiskaren: Att ta ur gruset ur akvariet låter väldigt konstigt. Det ska du aldrig behöva göra. I så fall matar du alldeles för mycket/fel eller har ett väldigt dåligt filter/cirkulation. De är i verklig mening allätare och äter flingor, sjunkande pellets, maltabletter, fiskbitar, räkbitar mm. Matar du inte förmycket ska vattnet aldrig bli dåligt bara du byter vatten normalt.

          MVH
          /Jens
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

          Kommentar

          Arbetssätt...