Min lillasyster vill skaffa sköldpadda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • becky_be
    • August 2005
    • 473

    Min lillasyster vill skaffa sköldpadda

    Någon som har tips på vad man bör tänka på när man skaffar sköldpadda? Syster har tjatat på mamma och lyckas i ett svagt ögonblick bli lovad en i födelsedagspresent.
    Vad finns det för sorter? Helst som inte blir så stora.
    Och om det är stora, en sådär 20 cm, vad är då minsta storleken på akvarium/terrariumet man bör använda om man har 2 stycken större vattensköldpaddor?
    @-{-{--
    Rebecca
  • spaceace
    • February 2003
    • 257

    #2
    Det man först bör tänka på är att dom lever 15-20 år. Jag har haft en gulbukad och en heroglyf i ett 150 liters men det bör nog var minst ett 375 liters om man ska orka hålla rent i längden, dom skitar ner vattnet fruktansvärt. Tänk också på att det måste finnas landdel i akvariet så att dom kan kliva upp ur vattnet.
    Min zoon
    Mitt fotogalleri

    Kommentar

    • becky_be
      • August 2005
      • 473

      #3
      Hur många liter rymmer det i ett akvarium som är h: 35cm b: 35cm l:90cm? En tjej i min stad som säljer sina 2 sköldpaddor tillsammans med ett akvarium av den storleken. Ska titta på det till veckan. Men är akvariumet för litet för de 2 sköldpaddorna hon har, kanske det är bättre att köpa en av de mindre sorterna av vattensköldpadda och leta vidare efter bara ett akvarium. Kanske rent av leta landsköldpadda istället.
      @-{-{--
      Rebecca

      Kommentar

      • spaceace
        • February 2003
        • 257

        #4
        Det blir 110 liter.
        Min zoon
        Mitt fotogalleri

        Kommentar

        • becky_be
          • August 2005
          • 473

          #5
          Då är nog det för litet för de sköldpaddor hon har.
          Så här beskrev hon dem:
          "Honan är stor som en mattallrik och ljusbrun och hanen är lite mindre brun med ljusare gulaktiga teckningar."

          Är dvärg treknölssköldpadda en av de mindre sorterna? Har hört talas om någon sådan, vet inte om jag fick namnet rätt.
          @-{-{--
          Rebecca

          Kommentar

          • spaceace
            • February 2003
            • 257

            #6
            Nja, om den ena är stor som en mattallrik och akvariet är 35cm så verkar det litet. Eftersom du (eller din syster) ska ha 2st och båda ska kunna ligga på land eller vara i vattnet samtidigt tycker jag att botten bör vara minst 150x50cm. Dom vill ju helst kunna simma lite också.
            Min zoon
            Mitt fotogalleri

            Kommentar

            Arbetssätt...