Glasräkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SockerSara
    • May 2005
    • 74

    Glasräkor

    Igrå införskaffade jag mig 4 glasräkor... 2 st i vardera kar...
    Det stod på lappen att de var bra som algätare och de är fredliga och blir inte så jättestora..
    Nu vill jag ha mer information... Vad äter de egentligen.. bara alger? Bara matrester.. Allt?
    Vart kommer de ifrån? Hur stora blir de? Lite shistoria och sån allmän info...

    Är väldigt fascinerad utav dem.. fina och roliga djur.. De ser så söta ut när de "springer" fram i vattnet..

    Någon som har svar på mina frågor?
    Sara & Thomas
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Ketti
      • July 2005
      • 55

      #3
      Hejsan!!!
      Köpte också en glasräka i fredags( ja hum i går). jag satte i den i akvariet tillsammans med tre stycken platy... jag och min pojkvän åkte iväg i högst fem timmar, och när jag kom hem och tände lampan och såg att ena platyn va mitt framför munnen på räkan =S jagade iväg platyn en bit med håven och såg att räkan hade ätit upp hela stjärtfenan på min stackars platy.... så nu är jag arg, med tanke på att i djur affären sa dom att räkan högst åt yngel, å att resten va för stort.

      I övrigt så är jag lite intresserad av dina molly yngel =) Bor också i märsta =) nära och bra...... Hur stora är dom? Är det black molly??

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        kan ju åka till djuraffären och säga att du vill byta mot amano eller körsbärsräka.

        haft båda och dom har varit lugna mot fiskar men däremot har körsbärsräkorna skrämt fiskarna när dom satt igång å simmat men inget mer.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • SockerSara
          • May 2005
          • 74

          #5
          Ursprungligen postat av Ketti
          Hejsan!!!
          Köpte också en glasräka i fredags( ja hum i går). jag satte i den i akvariet tillsammans med tre stycken platy... jag och min pojkvän åkte iväg i högst fem timmar, och när jag kom hem och tände lampan och såg att ena platyn va mitt framför munnen på räkan =S jagade iväg platyn en bit med håven och såg att räkan hade ätit upp hela stjärtfenan på min stackars platy.... så nu är jag arg, med tanke på att i djur affären sa dom att räkan högst åt yngel, å att resten va för stort.

          I övrigt så är jag lite intresserad av dina molly yngel =) Bor också i märsta =) nära och bra...... Hur stora är dom? Är det black molly??

          Jasså... min räkor har inte alls varit aggresiva på något sätt.. Barberna har jagat dem lite.. men räkorna gömmer sig så lätt och de verkar inte ta någon skada utav den lilla extra motionen :P

          Hmm.. mina yngel.. de är blandade varianter.. Alla som har varit helsvarta verkar ha dött dessvärre... min senaste kull som jag fick i onsdags på ca 20 yngel är alla svarta med vita huvuden.. (har tidigare fått en likadan kull som sett ut så men de är numera gråa med lite gulaktiga huvuden.. väldigt speciella i utseendet). Jag har tre honor som ynglar av sig med jäma mellanrum.. en är Black, en är Dalmatin och en är Saffran.
          Mina största yngel är ca 5 månader och ungefär 3 cm långa, de är 2 Saffransfärgade hanar, 2 Dalmatinfärgade honor och en Silverhona.. Vet inte om honorna har bestämt sig för att vara honor än.. tar ju lite tid innan de är könsmogna och man ser exakt vad de är för kön.. Men hanarna är lite äldre och är nog könsmogna nu.
          Sedan har jag ett 10 tal yngel som är svart/gula och några är Silver. Grejen är den att pappan till de flesta ynglena är en Segelfensmolly så jag vet inte om de kommer bli Segelfenor (vilket skulle vara kul) eller vanliga Mollys..

          Har lite bilder på Zoonen om du skulle vilja titta.. har samma nick där.
          Sara & Thomas

          Kommentar

          • Ketti
            • July 2005
            • 55

            #6
            Ok jag ska ta mig en liten titt =)

            Kommentar

            Arbetssätt...