Krabbor :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ketti
    • July 2005
    • 55

    Krabbor :D

    Hejsan!!
    Det är så att jag precis har skaffat ett akvarium, och vapå en djuraffär här om dagen då såg jag krabbor, som inte behöver land.
    Är det nån som har såna som kan berätta hur stora dom blir eller hur dom beter sig mot övriga djur i akvariet??
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Hade för länge sedan vattenkrabbor i mitt akvarium. Rekomenderar att inte ha fiskar med slöj fenor eller spröt.. De hängde nämligen titt som tätt i guldfiskens fenor. De kan även klättra upp på tex pump m.m... så ett tips är att se till att det inte finns några hål som de kan ta sig ut ur karet.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Ketti
      • July 2005
      • 55

      #3
      ok tack så mycket kan vara bra att veta =) hur stora blev krabborna du hade då?? tror du att det är någon fara att har pansarmalar eller svärdbärare med en krabba??
      Ska krabborna ha någon annorlunda mat än dom andra fiskarna??

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Jag hade svärdbärare med dem och det fungerade bra.. Pansarmalar kan nog kanske ligga i riskzon för att bli tagna. Mina jag hade blev inte så stora... Kanske 3x3cm (kallade dem havrepuffar för de var fyrkantiga) De åt flingfoder och mygglarver och jag antar att de är förtjusta i fisk med. Det är över 15 år sedan jag hade dem.

        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • Ketti
          • July 2005
          • 55

          #5
          hehe ok då får nog krabborna avvakta ett tag =) med tanke på att pansarmalar är det enda jag vet att jag ska ha nu, har beställt och ska komma till affären vilken minut som helst =)
          Har du någon erfarenhet utav räkor då?

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Nej, men de är mycket trevliga och jag tänker själv skaffa ett par körsbärsräkor när mina stora fiskar flyttat till ett 500L jag ska inhandla i höst. De ska vara bra rensare av vissa alger och annat jox. Kompisen har en eller två räkor och de är jätte roliga att sitta och titta på. En annan som jag vet har mer erfarenhet av räkor är Raven här på zoopet.

            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              jajamensan räkor är kul å ha bra på att städa bort mat alger å dylikt.
              räkor har även väldigt liten biologisk belastning vilket gör att filtret inte behöver arbeta lika hårt och kan ha rätt många av dom.

              amano räkor ska tydligen kunan gå så tätt som 1räka per 5L vatten.
              1 körsbärsräka per 1L vatten.

              ibland är kardinaltetrorna lite småelaka och kan då va närgångna mot körsbärsräkorna vilket dom inte gillar så då kan dom sticka in bland växterna.
              har även platy och dom kan va väldigt närgångna när dom simmar runt men jagar inte räkorna.

              finns även en räka kallad filtrerräka som filtrerar vatten och tar mat från botten den blir 8-12cm
              amano upp till 5cm och körsbär upp till 2.5cm.

              räkor går inte ihop med fiskar som äter dom så kolla upp det först men pansarmal tror jag dom går ihop med men inte helt säker.


              www.petshrimp.com finns lite mer artinfo och dylikt där.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Ketti
                • July 2005
                • 55

                #8
                vill gärna bli av med min aggresiva räka som ajg köpte igår =( den har ätit upp stjärtfenan på min platy å jag vill inte ha en räka som tänker äta upp alla mina andra fiskar =S
                Så dom äter definitivt inte bara alger!!!!!!!!!!!!!!

                Kommentar

                • C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

                  #9
                  Har aldrig vart med om det.. Tråkigt för dig! Kompisens räkor går tillsammans med guppyn, tetror olika algätare en hummer, pilnäbb och en prickig knorrmal. De har inte råkat ut för några arga räkor.. Skumt...

                  //Camilla
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                  Kommentar

                  • Ketti
                    • July 2005
                    • 55

                    #10
                    Näe det känns lite tråkigt =S jag tyckte också att dom va väldigt roliga att titta på...... så jag vet inte vad jag ska göra.....
                    Växer fenorna tillbaka på fiskar om dom blir av med dom?? nån som vet??

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      fenorna bör växa tillbaka men kan ta ett par veckor.
                      Senast redigerad av Raven; 16 July 2005, 20:28.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Ketti
                        • July 2005
                        • 55

                        #12
                        ok det känns ju tryggt ialla fall =)

                        Kommentar

                        • SeanChai
                          • May 2005
                          • 498

                          #13
                          djurmagazinet mammuth (eller vad det nu kan heta) på sidogatan till drottninggatan (jag kan inte stockholm så bra, sorry) har krabbor, med lite tur kanske dom kan berätta lite för dig om dom...om du nu råkar ha vägarna förbi =) jag frågade bara lite snabbt när jag var där och det verkar som om dom är ganska bra på att kapa växter. har frågat på lite andra ställen också och dom flesta brukar säga att saker med klor är dåligt om man har fisk i samma tank =)


                          // SeanChai
                          Min Zon

                          Kommentar

                          • Ketti
                            • July 2005
                            • 55

                            #14
                            ok..... har nog lagt krabb planerna lite på is just nu.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...