Nått djur som rensar bottnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rolle85

    Nått djur som rensar bottnet?

    Hej jag har tre st blå kräftor. De är ca 10-12 cm stora. De går själva i ett akvarie med sand i bottnen, nån gren, kruka osv. De jag tänkte som kunde vara bra är att ha nått mindre djur som äter upp typ avföring, matrester osv från bottnen men som inte kräftorna äter upp?
    Nån som har nått förslag?

    mvh Henke
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Tror inte det finns några som äter skit, däremot lite överblivna matrester brukar Corydoras klara. Om de klarar sig utan att bli uppätna har jag ingen aning om.

    Gissar att det bara är massiva vattenbyten med slamsugning som fungerar.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      beror på vad det är för kräftor.
      vissa jagar fiskar andra är bara asätare
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Zybeer
        • July 2002
        • 699

        #4
        Dina kräftor skulle med all sannolikhet försöka äta dina Corydoras så fort de hade chansen. Kräftor går bra med fiskar i samma eller lite större storlek som inte har långa fenor. Alltså lite tuffare och robustare fiskar. Vill du testa med fisk mindre än kräftorna så är det ingen god ide att ha sådana som lever på bottnen där kräftorna är. För mig har det fungerat bra med L-malar i ungefär samma storlek som kräftorna.

        Lycka till!

        MVH
        /Jens
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

        Kommentar

        • hobbs
          • November 2004
          • 10

          #5
          Jag har två såna här: http://www.rampumps.com/products/crayfish/OHNETX~1.jpg

          De är rätt grisiga, men jag har en stor mal som ser ut som en groda, eeh. Vet inte alls vilken art det är, men han har överlevt ett halvår iallafall och är duktig på att städa och akta sig.

          Kommentar

          • Fredde30
            • January 2005
            • 16

            #6
            Har två äpplesniglar som håller rent i mitt hummerkar, dock små bebishummrar men dom verkar gå fint i hop. Dom tar alltid och rensar upp fluglarver som krabborna missat

            Information about apple snails (Ampullariidae): ecology, care, anatomy, species and genera, FAQ, literature, photographs, diseases and more.

            Kommentar

            Arbetssätt...