Glupsk kräfta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queridan
    • May 2005
    • 32

    Glupsk kräfta?

    Hej

    Har en Red Claw Yabby i mitt kar tillsammans med diverse ciklider. Nu har jag lagt märke till att en av mina fjärilsciklider saknas. Är det möjligt för kräftan att klippa en fjäril?

    Jag har även tittat vid ytan för att se han inte ligger där. det gör han inte
  • FI
    • January 2002
    • 1153

    #2
    Hur stor är kräftan?
    Jag har en kräfta på kanske 6-7cm som knep en liten abborre på 4cm som jag hade bökat och koppat in över 3 dygn, hyfsat sur blev man ju, det tog en dag ungefär tills hela abborren var uppäten.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Ja, de kan ta fiskarna i karet. Och de är snabba.. särskilt under natten. Jag rekomenderar att inte har fiskar du älskar tillsammans med kräftan/hummern. Egen erfarenhet.

      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        skulle inte bilbuk kunna funka till exempel ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Ja, det skulle de eventuelt kunna.. om man inte har något som de små krypen skulle kunna klättra upp på och nypa dem därifrån. De är rätt smarta...fast ändock inte..

          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • Queridan
            • May 2005
            • 32

            #6
            Glöm det, jag hittade fisken. men tack för svaren

            Kommentar

            • SeanChai
              • May 2005
              • 498

              #7
              ...det löste sig men jag tänker ändå svara. =) jag har en "långarmad kräfta" (enligt akvarielagret is tockholm heter den iaf så). jag har tappat tre fiskar och den sista som var en ca 5 cm nyckelhålsciklid hittade jag bara huvudet på. jag funderade länge och väl vad som kunde ha hänt med dom (hrm, en räka har också försvunnit men kanske pga cilkiderna), när jag och min partner kom hem efter en fest och tände lyset i hallen så såg vi den lille rackaren (kräftan)(ljuset från hallen gör att man knappt ser in i akvariet) satt högst upp på en rot och "fiskade". när dom andra fiskarna sover så sätter han sig helt enkelt och väntar på att dom ska råka simma nära sen gör han ett utsprång och försöker ta dom. så tipset från andra ska nog sitta kvar i minnet, ha inga kära fiskar i samma kar som kräftor =)


              // SeanChai
              Min Zon

              Kommentar

              Arbetssätt...