Sötvattenshummer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #16
    Jag är inte så haj på att artbestäma så det får nog någon annan göra.

    Men när jag sökte fann jag ett klokt inlägg från vår käre C.Ciklid:
    "2007-02-22, 21:47
    Skulle tro att det är en Astacus fluviatilis. Själv haft 2st och det kallades "blå hummer" i affären och på många andra ställen. Man får eg. enligt lag inte köpa in/ha andra kräftsorter än våra egna arter, så därför säljer affärerna dem som "hummrar"."

    och Berserken bekräftar:
    "kan också vara Cherax quadricarinatus den blå varianten dom sålde sådana i en butik i Malmö som superblue kräfta nu nån månad senare säljs dom i samma butik som blue hummer"

    Oavsett vad de kallas är det lika fel ändå!
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • CyaneaCapillata
      • April 2010
      • 66

      #17
      Hmmm, nej, det är ingen av nämnda arter. Då påminner den till och med mer om amanoräkor, och det vet jag ju att det inte är eftersom jag har såna också.

      Du vet inte vilken lagstiftning det finns i? Det står inte i saknr. G (Naturvård, miljöskydd, humanhälsovård), J (In- och utförsel), L (djurskydd), eller så vitt jag vet bland fiskeriverkets föreskrifter heller. Har förstås inte lusläst samtliga av dessa, men jag är säker på att det inte finns ett förbud enligt djurskyddslagstiftningen i alla fall.

      Det hade ju varit himla smidigt att lätt kunna hitta sånt här, det är ju nästan omöjligt som konsument att veta om. Man tycker ju att butikerna/grossisterna borde känna något slags ansvar för det de säljer. Men å andra sidan ser man fortfarande butiker som har kampfiskar i samma akvarium och som säljer trekantiga kaninburar...

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #18
        Nej förbudet finns inte i djurskyddsreglerna eftersom det inte är en djurskyddsregel. Här finns det (24 §)



        Men det är rejält bökigt att få en uppfattning om vilka djur man får ha eller inte, man får leta sig igenom många regler som är splittrade på olika rättsområden för att få en samlad bild och för en del djur är det dessutom oklart vad reglerna egentligen innebär. Det är rakt inte bra ordnat.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #19
          Ursprungligen postat av CyaneaCapillata
          Hmmm, nej, det är ingen av nämnda arter. Då påminner den till och med mer om amanoräkor, och det vet jag ju att det inte är eftersom jag har såna också.

          Du vet inte vilken lagstiftning det finns i? Det står inte i saknr. G (Naturvård, miljöskydd, humanhälsovård), J (In- och utförsel), L (djurskydd), eller så vitt jag vet bland fiskeriverkets föreskrifter heller. Har förstås inte lusläst samtliga av dessa, men jag är säker på att det inte finns ett förbud enligt djurskyddslagstiftningen i alla fall.

          Det hade ju varit himla smidigt att lätt kunna hitta sånt här, det är ju nästan omöjligt som konsument att veta om. Man tycker ju att butikerna/grossisterna borde känna något slags ansvar för det de säljer. Men å andra sidan ser man fortfarande butiker som har kampfiskar i samma akvarium och som säljer trekantiga kaninburar...
          Jag googlade fram något på WWF som kommenterade lagstiftningen kring svenska kräftor och skyddande av dessa. Nu är det dock för sent för att jag ska orka leta igen.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av CyaneaCapillata
            Jo, det känner jag ju till, och denna är definitivt ingen av dem. Detta ska ju vara en hummer, om jag fattat saken rätt, ingen kräfta. Var kan man hitta denna information? Jag är långt från obekant med djurskyddslagstiftning, men jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett något slags förbud om dessa...
            Det finns inga sötvattenshumrar - det är en kräftart du har och det finns flera av dem som kallas för "humrar"
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • CyaneaCapillata
              • April 2010
              • 66

              #21
              Tusen tack Bygert för lagstiftningen! Den har jag verkligen letat efter!

              24§ (Artskyddsförordningen (2007:845) säger att "Det är förbjudet att förvara och att transportera levande sötvattenskräftor av arter inom familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae. Förbudet gäller kräftornas alla levnadsstadier.". Jag har googlat på samtliga grupper och försökt så gott jag kan att kolla upp de arter som ingår, men ärligt talat hittar jag inte någon som jag tycker ser ut min kräfta. Jag är inte insatt i sötvattensdjur, men finns det inte fler grupper kräftor än dessa och våra inhemska? För det finns väl akvariekräftor som är tillåtna?

              Så vitt jag vet får man inte lov att plocka in inhemska kräftor heller... (4§ djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:16) om villkor för hållande, uppfödning och försäljning mm. av djur avsedda för sällskap och hobby säger att "Viltfångade djur får inte hållas, förmedlas eller säljas för sällskap och hobby eller för att användas som foderdjur. Detta gäller dock inte fiskar för- utom de arter som omfattas av fridlysning. Detta gäller inte heller ägg (rom) och larver (yngel) av de arter av grod- och kräldjur som i enlighet med undantag i Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 1999:12) om artskydd får hållas under en begränsad tid för studier av utvecklingen, men inte som vuxna"). Det är bara fisk och grodyngel man får lov att ta in.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Lagtexten står angiven i Zoopets allmänna kräftinfo http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=239

                Jag är inte insatt i sötvattensdjur, men finns det inte fler grupper kräftor än dessa och våra inhemska? För det finns väl akvariekräftor som är tillåtna?
                Inga som är vanliga i akvariesammanhang, med undantag då kanske för Hyalella azteca (se Zoopets artbeskrivning)

                Så vitt jag vet får man inte lov att plocka in inhemska kräftor heller
                Korrekt (dock lär det nog vara OK att plocka in döda matkräftor) - men de tillåtna "svenska" odlas ju i Sverige så man kan ju då köpa dom levande i en fiskaffär när det är kräftsäsong
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...