Körsbärsräkor som gömmer sej

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    Körsbärsräkor som gömmer sej

    mors.
    har 3 körsbärsräkor som inte uppför sej som dom gjort innan.

    dom var aktiva och framme hela tiden simmade runt mycke men så i torsdags flytta jag en grupp växter från baksidan till ena sidorutan och satte ner en windelöw ormbunke vid bakrutan.

    efter 2 dagar kom 1 räka fram och syns större delen av tiden nu men dom andra 2 gömmer sej fortfarande.
    efter lite letande hitta jag en i windelöw ormbunken men satt nästan helt still.

    hade i 2st platyhonor samtidigt som jag möblerade om och dom kan va något närgångna men jagar inte räkorna och biter inte i dom vad jag kan se.

    jagar platyn räkorna nattetid när jag inget ser ?

    en av räkorna som gömmer sej hade en hel del ägg innan jag möblerade om.
    gömmer hon sej på grund av dom ?

    räkan som satt i ormbunken va kraftigt rödfärgad och undrar betyder det att den lever mår bra och trivs och hittar tillräckligt med mat i ormbunkarna ?

    finns det några kända sjukdomar körsbärsräkan kan få ?

    Mvh Raven
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis
  • ralp
    • October 2004
    • 639

    #2
    Ursprungligen postat av Raven
    hade i 2st platyhonor samtidigt som jag möblerade om och dom kan va något närgångna men jagar inte räkorna och biter inte i dom vad jag kan se. ... jagar platyn räkorna nattetid när jag inget ser ?
    Det är snarare en instinktsak att räkorna gömmer sig. Platyn behöver inte jaga de aktivt. Fiskar är räkornas naturliga fiende. Dina platyn ger sig kanske inte på de vuxna men de ger sig garanterad på dina räkyngel.

    en av räkorna som gömmer sej hade en hel del ägg innan jag möblerade om. ... gömmer hon sej på grund av dom ?
    Ja - bl.a.

    räkan som satt i ormbunken va kraftigt rödfärgad och undrar betyder det att den lever mår bra och trivs och hittar tillräckligt med mat i ormbunkarna ?
    Skulle nog tror det.

    finns det några kända sjukdomar körsbärsräkan kan få ?
    Alla dvärgräkor kan få olika sjukdomar som oftast sluta med döden. Det finns en del svampinfektioner m.m. Kan du tyska? Så rekommendera jag dig sidan garnelenkrankheiten.de som handlar enbart om räksjukdomar. Personligen tror jag dock inte att dina räkor är sjuka - snarare tvärtom - de är väldig friska - och är smart nog att hålla sig borta

    Hejhopp. Ralp
    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      imorse när ja titta in satt hanen helt öppet och ena honan satt under javamossan.

      jojavet att fiskarna äter allt som får plats i munnen vilket inte är helt negativt då ja inte vill ha för många räkor i akvariet men hoppas att nån då och då ska överleva.
      har rätt mycke växtlighet och en del javamossa.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Schwartzi
        • May 2005
        • 32

        #4
        Vi har visserligen inga körsbärsräkor men för drygt en månad sedan köpte vi två Amanoräkor. De var framme en del första dagen men sedan såg vi dem inte mer. Vi tänkte att de har nog dött...

        Men i går fick jag syn på en av dem! Den var bra mycket större än sist vi såg den. Den hade bara gömt sig... den verkade må bra och hade samlat ihop en del flingfoder som fallit till botten, sedan backade den upp på bakgrunden och gömde sig bakom filtret. Den kom fram en liten stund till och fyllde på matförrådet, sedan såg vi den inte mer i går heller.

        Vi hoppas på att den andra också finns där någonstans...
        // Maria
        Min zoon Hemsidan med bl.a. akvarium och katter

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          har haft amano och dom är ena J****R på å gömma sej.
          körsbärsräkorna är ju vackert rödfärgade när dom trivs och syns mycke mer även om dom bara är hälften så stora.

          dom amano ja hade va rätt ofta framme men hade inte så mycket växter då som jag har nu.
          funderar på att köpa 1-3 räkor till men zooaffärn hade inga inne sist ja kolla.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          Arbetssätt...