Amano som hoppar ur karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    • May 2005
    • 58

    Amano som hoppar ur karet?

    Hejsan!

    Ska hämta mina 6 amanoräkor i morgon och jag har läst på en hel del ställen att man ofta hittar de tvärdöda på golvet, en efter en. Hur små hål kan dom ta sig ut ur? Om bägge täckglasen ligger på så har jag två stycken trekantiga öppningar på kanske 4cm i diameter i framkant på karet (dock inte mot framrutan utan ett par centimeter in).

    Behöver jag oroa mig?

    /Andreas
  • Rambo
    • February 2004
    • 672

    #2
    Jag har haft en amano som rymde och dog men efter att jag täckte över det hål där sladdarna går ut så har jag inte blivit av med några fler. Jag tror inte de klättrar på glasrutor och hoppar nog inte ut om de inte blir jagade eller får hjälp av nån kraftig uppåtgånde ström från nån pump eller så
    575l Åleds
    80l JAD
    Tiffany - perser/norskskogskatt
    Lizton - renrasig Bengal

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      rekommenderar att täcka över alla hål å springer större än 3mm för å va på den säkra sidan.

      själv använvder jag tunt aluminiumnät som jag klippt till och format så den passar.
      köpes på mekonomen micro hcj och dylika affärer.
      används för att reparera rosthål i karosser till exempel.

      tänk på att luft måste kunna komma ner till vattnet med fräsht syre.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Sara1982
        • March 2005
        • 315

        #4
        mina amonos har aldrig rymt under tiden jag haft dom men det kan nog va bra idé att täcka hålen...ska nog göra det själv med så jag inte behöver oroa mig för de andra djuren

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          haft en amano som hoppa ut under natten och låg nästan en meter från karet.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • blackened
            • May 2005
            • 58

            #6
            Den sprattlade säkert dit raven... Hur sitter dina "hål" då? Det jag undrar är mest om de bara klättrar på sladdar eller om de klarar av att klättra upp ett par centimeter på glaset och kliva ut? Eller siktar de på hålen och hoppar?

            Kommentar

            • SeanChai
              • May 2005
              • 498

              #7
              ...min kräfta "hoppade" ut karet häromdagen. dock är jag ganska säker på att han klättrade uppför sladden till doppvärmaren, har lagt dit små bitar från kartong tills jag åker och köpter sånt där nät som raven rekomenderar.


              ps. han överlevde, jag och tjejen trodde nästan vi hade en inbrottstjuv hemma när vi sov. kräftan förde ett s...ns liv i vardagsrummet, hittade den stackaren och la tillbaka honom i karet, han är som vanligt nu =)

              // SeanChai
              Min Zon

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                vill minnas att det var ett sånt där mathål i ena hörnet utan sladdar men kan ha varit när jag hade doppvärmaren i.
                taskigt minne
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                Arbetssätt...