Växtätande Amano!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aqua J
    • March 2005
    • 275

    Växtätande Amano!?

    Vet inte om fler med Amanoräkor märkt att de äter växter? Den största av mina shrimpisar äter upp bladen på Hydrocotylen, nämligen! Iofs växer den jättefort, men ändå... Har inte läst någonstans att de ska gå på växter och äta, men inte nöjer de sig med alger och fiskmat inte...






  • Hawkmoon
    • February 2005
    • 268

    #2
    Näpp, märkte det nyss när dom små kräken satt och mumsade på min papegojblad, klar missräkning, hade jag vetat det hade jag inte köpt några.
    190L Trigon SA Powered by Co2
    112L Snäcklekare
    Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Är ni säkra på att det är Amano?

      Den används av mängder av växtakvarister och jag har aldrig tidigare sett någon rapport om att den äter växter, däremot skräp och alger på växter.

      Jag har själv Amano och har aldrig sett något.
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        har haft amano och dom gick ofta runt på växterna och tog bort alger.
        inte ett märke efter dom på varken vallisneria eller anubias.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Queen of frogs
          • May 2005
          • 80

          #5
          Jag har sett mina 2 amono äta på växterna ett flertal gånger. men jag tycker inte det är så att dom förstör, utan snarare att dom fortsätter där nån annan fisk har börjat.
          Oftast "attakerar" dom ett redan löst eller trasigt blad o mumsar vidare.

          Jag tycker dess räkor är mitt kars höjdpunkter!!! Super mysiga varelser.

          MVH Ann

          Kommentar

          Arbetssätt...