Jag har köpt en kräfta, men....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queridan
    • May 2005
    • 32

    Jag har köpt en kräfta, men....

    Vad är det för en?

    Den marknadsfördes som "blåkräfta" i butiken, men min är inte blå, däremot fanns där blåa också i samma kar, min vän köpte en blå. Är det samma kräfta? min är alltså röd.

    De blåa såg ut såhär:http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...asp?oid=278465#

    Så jag kan förstå att den kallas för blåkräfta, men min är ju röd och ser mer ut såhär: http://www.shrimpcrabsandcrayfish.co...arusAlleni.jpg

    eller ja, den ser ut som den blåa, fast den är röd.

    Någon som vet vad det är för någon?

    Vidare undrar jag om någon vet vad en sån rackare gillar att äta, min käkar det mesta än så länge, skaldjursstavar och sådant. hur stor blir den? käkar den firrar?

    Tacksam för svar
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    #2
    Är det inte en blå hummer? Vad jag vet så får den den blåare färgen bara om den hålls i hårt vatten. En hummer som hålls i mjukare vatten har alltså inte lika mycket blått. Kanske de i butiken var från två olika leveranser där de gått i olika vatten innan? Bara en teori.

    Kräftor och humrar äter döda fiskar, räkor, mygglarver och annan animalisk föda. Den kan säkert knipa en o annan levande fisk också om den kommer åt.
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

    Kommentar

    • Queridan
      • May 2005
      • 32

      #3
      kan ju vara så, så min röda kräfta är alltså en blå hummer , låter helt galet, hur stora blir de?

      Kommentar

      • Hasse H
        • August 2004
        • 2111

        #4
        Har själv aldrig haft några humrar, men enligt denna sidan så blir de upp till 40 cm.
        mvh Hasse
        Det man inte vet, har man ingen aning om.

        Kommentar

        • Queridan
          • May 2005
          • 32

          #5
          nej, en sådan är det inte, jämför med bilderna så ser du det, oj förlåt om jag låter otrevlig

          Kommentar

          • Hasse H
            • August 2004
            • 2111

            #6
            Jo, har kollat dina bilder, men jag kan för lite om humrar för att säkert säga att det inte är samma art. Har iaf sett "blå hummer" i butik som inte varit särskilt blåa utan mer lik den du länkar till.
            Kanske det finns nån hummerexpert här som vet mer?
            mvh Hasse
            Det man inte vet, har man ingen aning om.

            Kommentar

            • Queridan
              • May 2005
              • 32

              #7
              någon som vet mer?

              Kommentar

              • Zybeer
                • July 2002
                • 699

                #8
                Det är en Cherax Quadricarinatus (Red Claw Yabby) från Australien. Upp till max 20 cm. Stavningen på det latinska kan vara fel då jag tog det ur minnet.

                MVH
                /Jens
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                Kommentar

                • Queridan
                  • May 2005
                  • 32

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zybeer
                  Det är en Cherax Quadricarinatus (Red Claw Yabby) från Australien. Upp till max 20 cm. Stavningen på det latinska kan vara fel då jag tog det ur minnet.

                  MVH
                  /Jens
                  aha, tack så mycket, finns de som röda också då? min är ju röd

                  Kommentar

                  • guineapig
                    • April 2003
                    • 157

                    #10
                    Vänta tills den blir större och har ömsat några gånger så framträder den blå färgen mera.

                    Daniel

                    Kommentar

                    • Zybeer
                      • July 2002
                      • 699

                      #11
                      Mina har alla varit mer eller mindre knallröda. Sök lite på google om arten, tror det stod något nånstans angående de olika färgerna. Alla hanar har den röda "stripen" på klorna, något honorna saknar. Det är pigga "små" kräftor, lycka till!

                      MVH
                      /Jens
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                      Kommentar

                      • Triana
                        • January 2005
                        • 840

                        #12
                        jag skulle inte våga ha en sån där i mitt kar.. skulle knipa firrarna direkt i mitt låga vatten *ryyys*

                        Kommentar

                        • Queridan
                          • May 2005
                          • 32

                          #13
                          aha, tack så mycket

                          Kommentar

                          • Fredde30
                            • January 2005
                            • 16

                            #14
                            Red Claw

                            Vad roligt att du har köpt en "Red Claw" har själv köpt ett par för ca 3 månader, med följden att jag nu har ca 30 stycken i olika storlekar
                            Dom är ganska snälla och fogliga mot andra fiskar, även malar. Däremot kan dom gå ganska hårt åt på varandra och växter.
                            Har en hanne som är ca 20 cm, magnifik syn när han travar omkring på botten som en kung. Otroligt roliga djur, det lite märkliga är att honan ser ut att bära på rom igen...

                            Jag skulle nog tro att guineapig har rätt ang färgen på hummern, när skalet "hårdnat" brukar den blåa färgen komma fram

                            Här finns lite info samt bilder.



                            Kommentar

                            Arbetssätt...