Vattensköldpadda "vilda" i Sverige?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RÖDLÖGA
    • February 2002
    • 3931

    Vattensköldpadda "vilda" i Sverige?

    Har en liten konstig fråga. När sag cyklade till jobbet här om dagen så syklade jag jäms med kanalen där jag bor. På en halft rasad brygga på andra sidan kanalen(ca 20m från mig) sitter en sköldpadda. Hade tyvär inte möjlighet att komma över och tita närmare. Är inte så duktig på sköldpaddor men är rätt säker på att det var en vatten sköldpadda dels på stället jag såg den och dels på formen den hade även en liten svans. Sköldpadan var ca 25-35cm lång och 15-25cm bred. Kanalen mynnar ut i saltsjön någon km längre ned. Hur stor chans har den att klara sig?Hur stor chans är det att den kommer tillbaka till den platsen igen? Har vid ett tillfäle varit tillbaks och tittat, Men såg inget där.
    FISHLOVERS
    Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
    En glad "svenssonakvarist"

  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    Troligen någon som har skaffat en sköldpadda när den var liten och söt och sen så har den vuxit och så har dem antagligen tröttnat på den och släppt ut den. Eller så kan den ju ha rymmt ifrån någon damm som nån har utomhus. Blir så otroligt arg när man hör om alla sommarkatter och andra djur som folk skaffar och sen bara släpper ut och struntar i, dem människorna som gör så borde rent ut sagt hängas. Jag menar det är väl inte så svårt att sätta ut en annons om man har ett djur som man har tröttnat på eller inte kan ha kvar av vissa skäl. Tror inte att sköldpaddan kommer klara sig särskilt länge, det är nog fortfarande för kallt ute för den och speciellt i vattnet. Tycker att det är väldigt tråkigt att människor gör såhär mot levande varelser, dem har också känslor precis som vilken människa som helst. Tyvärr så tror jag inte att man kommer få något riktigt slut på att människor släpper ut exotiska djur eller djur överhuvudtaget som inte tillhör våra svenska djur, dessa har inte en chans att klara sig med vårat klimat.

    Vi får hoppas på att det kanske var någon annan som såg sköldpaddan och som lyckades fånga den och ge den ett bra hem, eller att dem lyckades ge bort den till någon.


    /Glenn
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Rödörade attensköldpaddor klarar sig bra utomhus och kan övervintra ute upp till nånstans i mellansverige (uppsala, cirka), men trots att de ibland stöter på varandra och det vid några tillfällen observerats äggläggning, är våra somrar för kalla och korta för äggen, dvs de kan inte fortplanta sig.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • PatrikMalmo

        #4
        Vet inte vad det är för art, men i botaniska trädgården i Köpenhamn så finns det sköldpaddor som även fixar att lägga/kläcka ägg. Har sett relativt nyckläckta rackare flera gånger. Troligen har dock många potentiella föräldrar dött där också - verkar vara ett poppis ställe att släppa ut sköldpaddor man tröttnat på. För övrigt helt inne på linjen att det är trist att släppa ut djur man tröttnat på. Se till att hitta en vettig köpare eller avliva dem. Vår inhemska fauna har också ett värde.

        Hilsen,

        P

        Kommentar

        • Tottofagrin
          • July 2003
          • 330

          #5
          I vår inhemska fauna har det också funnits kärrsköldpaddor.. Men jag förstår vad du menar..

          Gonatt!!
          MVH Kalle
          "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Stämmer att vi haft kärrsköldpadda, men det var ett par tusen år sedan, när klimatet var avsevärt varmare än vad det är idag. Idag kan inte de heller föröka sig utomhus i Sverige.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Rambo
              • February 2004
              • 672

              #7
              Sköldpaddor som hålls i en dragig miljö får ibland lunginflammation vilket ofta leder till döden om den inte behandlas, skulle tro att utomhus åretrunt borde klassas som dragig miljö...
              Rödörad vatten sköldpadda är anpassad för kortare vintrar än de vi har vilket troligen ger hög dödlighet under vintrar som inte är ovanligt milda (vilket det iof har varit ganska ofta senaste deceniet)
              Allt som allt så borde sköldpaddorna kunna klara sig men med så hög dödlighet att stammen inte kan etablera sig i sverige.

              Det är förjävligt att folk beter sig på det viset med levande varelser, själv så lämnade jag bort mina sköldpaddor till ett offentligt terrarium för ett par år sedan, fortfarande alldeles gratis och mycket bättre för djuren.
              575l Åleds
              80l JAD
              Tiffany - perser/norskskogskatt
              Lizton - renrasig Bengal

              Kommentar

              • cool
                • October 2002
                • 1869

                #8
                hörde att det var en grekisk land sköldpadda som klarat av en hel vinter uppe i umeå.
                Tobbe
                Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                NY MSN:t__skate@hotmail.com
                Skorpion och amfibie fantast

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Nej, utomhus är inte en dragig miljö.

                  Rödörade vattensköldpaddor klarar kyla, under vinterdvalan tål de tillochmed att delar av deras vävnader fryser (precis som åkergroda och huggorm gör), och i Skåne har rödörade vattensköldpaddor överlevt i flera år utomhus. Den naturliga nordgränsen för rödöron går i Oregon/Michigan. Vintertemperaturen där är jämförbar med Gotland och Skåne, men sommartemperaturerna är avsevärt högre, och äggen behöver en temperatur mellan 22 och 30 grader i 70-80 dagar för att kläckas.

                  Kort sagt är vuxna rödöron ungefär lika härdiga i södra sverige som guldfisk, dvs med ett nödrop, men kan inte fortplanta sig här pga våra svala regniga kustklimats-somrar.

                  Närmaste "vilda" populationer av rödöron jag känner till är i storbrittannien och frankrike, men jag har ett halvt minne av att jag hört att den finns förvildad i tyskland också.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • cecilia
                    • January 2003
                    • 754

                    #10
                    "Rekordinnehavaren" rymde i början av förra seklet från en trädgårdsdamm i Svalöv och återfanns efter femton år. Den mådde bra och hade t.om. lagt lite på hullet.
                    Mvh Cecilia

                    Kommentar

                    • Tottofagrin
                      • July 2003
                      • 330

                      #11
                      Ursprungligen postat av cecilia
                      "Rekordinnehavaren" rymde i början av förra seklet från en trädgårdsdamm i Svalöv och återfanns efter femton år. Den mådde bra och hade t.om. lagt lite på hullet.
                      Mvh Cecilia
                      Man undrar ju lite om hur de identifierade den lilla rackaren. Kanske inte var samma padda överhuvudtaget.

                      Jag tror nog att ett stort problem för sköldisarna som släpps ut i offentliga dammar och liknande är att hitta nåt bra övervintringsställe som inte störs eller städas bort.

                      Jag vet att i reningsdammarna i södra Lund har det funnits en hel del rödörade vattensköldpaddor under flera år. Hur det ser ut nu vet jag dock inte.

                      Om vi undantar de rödörade, finns det någon kärr/vattensköldpadda som klarar sig (inkl. fortplantning) på våra breddgrader? Jag menar vi har ju många andra reptiler så varför skulle vi inte kunna ha sköldisar? Jag tyckte det hade varit skitkul om vi kunde ha en stam vilda kärrsköldpaddor i södra Sverige.

                      /Kalle
                      MVH Kalle
                      "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                      Kommentar

                      • RÖDLÖGA
                        • February 2002
                        • 3931

                        #12
                        Nu är det bekräftat. Det är en sköldpadda. Såg den idag igen. Nästan på samma ställe. Är inte säker på att det är samma tyckte att den andra var plattare. Behöver tips på hur jag kan fånga in den. Jag har fått tillstånd av markägaren att gå ditt när jag vill. Tacksam för alla tips. Vill så gärna fånga/rädda den.
                        FISHLOVERS
                        Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
                        En glad "svenssonakvarist"

                        Kommentar

                        • Triana
                          • January 2005
                          • 840

                          #13
                          håv skulle jag tro.. jag följer gärna med.. är berädd att vada... *ler snett* men en stor fiskehåv skulle nog vara bäst.. jag kan fånga fisk med händerna.. en vattensköldpadda är väl inte lika snabb? antagligen håller den sig i närheten stället du såg den på...

                          Kommentar

                          • RÖDLÖGA
                            • February 2002
                            • 3931

                            #14
                            Ursprungligen postat av Triana
                            håv skulle jag tro.. jag följer gärna med.. är berädd att vada... *ler snett* men en stor fiskehåv skulle nog vara bäst.. jag kan fånga fisk med händerna.. en vattensköldpadda är väl inte lika snabb? antagligen håller den sig i närheten stället du såg den på...
                            Man fick inte komma specielt nära innan den stack. Det behövs nog mer än en håv. Något att locka den med. Kanske ska höra med Skansen akvariet om tips .
                            FISHLOVERS
                            Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
                            En glad "svenssonakvarist"

                            Kommentar

                            • Triana
                              • January 2005
                              • 840

                              #15
                              mm... hmm... konstigt... djur som varit tama brukar man kunna fånga in... har man kolll på åt vilket håll den drog borde man kunde ta den... fast.. jag är smårädd för att bli biten sen jag tog hand om sköldpaddor åt en kusin...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...